Blog Thijs van Dijk

'Corona & de kikkerprins. Vooral een slecht sprookje'

Aan de overheidscommunicatie voor ondernemers ergert marketingcommunicatie-strateeg Thijs van Dijk zich in deze coronacrisis al geruime tijd. Het vooraf via 'Haagse bronnen' lekken van wat er tijdens een persconferentie gezegd zou kunnen gaan worden, vindt hij ongeloofwaardig. In zijn blog vertaalt Van Dijk de laatste maanden naar een slecht sprookje: corona & de kikkerprins.

Thijs van Dijk / Raad van Advies 19 april 2021

Kikker kikkerprins sprookje

Een blog van Tonie Broekhuijsen op deze website over 'de slechte communicatie met het volk' zette mij nog eens op scherp. 'Ondanks een overheidsleger van propagandisten gaat het verrassend slecht met de communicatie met het volk' schreef de mediaspecialist onder meer. En gelijk heeft-ie. Er is louter sprake van eenrichtingsverkeer, dit kabinet lijkt maar niet te willen leren van haar fouten. Een persconferentie die vooraf via 'Haagse bronnen' of 'wandelgangen' gelekt wordt om een zachte landing te realiseren is allang niet geloofwaardig meer. En de afgelopen dagen gebeurde het weer.

Lees ook: Teruglezen: Versoepelingen vanaf 28 april: terrassen en winkels weer open, avondklok verdwijnt

De situatie waar we ons als ondernemers zich in bevinden doet mij denken aan het ‘gekookte-kikkersyndroom’. Een verwijzing naar emotionele vermoeidheid die ontstaat als je jezelf in een situatie waant waaruit je niet kan ontsnappen. Je bijt op je tanden, blijft volharden, maar uiteindelijk ontdek je dat je volledig uitgeput achterblijft. Je raakt in een vicieuze cirkel die je mentaal en psychisch uitput. Steeds ga je maar door en verleg je je grenzen.

We kennen het verhaal: als je een kikker in een pan met water stopt en die langzaam begint op te warmen, dan past de kikker zijn lichaamstemperatuur aan tot hij geleidelijk aan de situatie gewend raakt. Zodra het water begint te koken heeft de kikker de mogelijkheid niet meer om uit de situatie te ontsnappen. Hij kan zijn lichaamstemperatuur niet meer verder aanpassen en zal nu proberen om uit de pan te ontsnappen. Alleen lukt dat niet meer en dus gaat de kikker dood. Was de kikker meteen in een pan gegooid van 50 graden Celsius, dan zou hij er onmiddellijk uitgesprongen zijn. Op deze manier had hij zichzelf kunnen redden en blijven leven. Maar omdat hij in staat was zichzelf geleidelijk aan te passen aan de situatie, verloor hij de wil om te ontsnappen en ging hij dus dood.

Die kikker? De ondernemer.

Lees ook: Thijs van Dijk: 'De trend van coronawashing mag snel weer verdwijnen'

We accepteren op dit moment alles wat onze overheid ons voorschotelt en volgen als kikkers de coronaregels, die volgens een moderne vorm van propaganda onze huiskamers in komt tijdens weer een nieuwe persconferentie van onze demissionaire premier en zijn trouwe helper. Waar aanwezige media bij de recente persconferentie drukker was met het herhalen van vragen over het Jansen-vaccin in plaats van kritisch te zijn over - weer - de effecten voor ondernemers, moeten diezelfde ondernemers zich keer op keer - net als de kikker - aan de nieuwe realiteit aanpassen. Het kan toch niet zo zijn dat het op 20 april nog eens gebeurt: uitgelekte versoepelingen dan toch weer intrekken? Dan wordt het echt tijd om collectief als ondernemers uit het langzaam heter wordende water te springen voordat het echt te laat is.

Intussen doet de communicatie van de overheid mij meer en meer denken aan een slecht sprookje: corona & de kikkerprins. Eentje waarin de kikker ondanks verwoede pogingen van de prinses maar niet in een prins wil veranderen. Ook ik kan als zelfstandig ondernemer een mogelijk 'ze leefden nog lang en gelukkig’ van dit al meer dan een jaar durende verhaal al lang niet meer serieus nemen.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Alle expertblogs op deondernemer.nl worden op persoonlijke titel gepubliceerd. De standpunten en meningen van de expertbloggers komen niet noodzakelijk overeen met die van De Ondernemer.