BlogPetra Lubbers

Wie wacht er op de (zoveelste) flitsbezorger?

 
'De verdere negatieve impact van flitsbezorgers gaat enorm zijn, in alle steden', schrijft Petra Lubbers in haar blog. Foto: ANP/AFP
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Het nieuwsbericht luidt: '600 miljoen investering in flitsbezorgservice Bolt'. Het bericht trok direct de aandacht van Petra Lubbers. 'Weer zoveel geld naar een nieuw initiatief dat ons een bezorging binnen 15 minuten belooft. Eerst Flink, Getir, Zapp, Gorillas en nu Bolt. Zitten we nu letterlijk en figuurlijk op deze flitsbezorgers te wachten?', vraagt de online platform-specialist zich in haar nieuwe blog af.

Lees verder onder de advertentie

Ik kan me de introductie van de iPad nog goed herinneren. Het leek mij een zinloos product. Hadden ze bij Apple geen consumentenonderzoek gedaan? Mensen hebben een computer en een telefoon. Een digitaal product wat daar tussenin valt, daar is toch geen markt voor, dacht ik toen. Niets bleek minder waar en het adagium dat mensen niet altijd weten waar ze echt behoefte aan hebben hoorde ik daarna steeds vaker.

Is dat ook wat nu het geval? Ik zie het als een enorme decadentie, en zelfs als onnodig, om binnen 10 of 15 minuten mijn boodschappen geleverd te krijgen. Mijn supermarkt bevindt zich twee minuten van mijn huis, ik bestel grote boodschappen wekelijks online en voor de meer kwalitatieve producten ga ik naar de ambachtelijke zaakjes in het dorp.

Als er zoveel partijen strijden om deze markt en er zoveel geld in wordt geïnvesteerd, dan moet er een groot publiek voor zijn. Maar wie dan?

Vrienden worden nu al gek van al die flitskoeriers die de stad onveilig maken

Maar blijkbaar ben ik niet de juiste doelgroep, want als er zoveel partijen strijden om deze markt en er zoveel geld in wordt geïnvesteerd, dan moet er een groot publiek voor zijn. Maar wie dan? In een artikel dat onlangs over dat onderwerp verscheen bij De Ondernemer beschreef Michiel Muller, topman van Picnic, de flitsbezorgers als een bezorgdienst voor het koude biertje en de vergeten tomaten. Nooit geweten dat er zoveel onontdekt potentieel zit in vergeten tomaten.

Lees verder onder de advertentie

Maar goed, mijn vrienden uit Amsterdam bevestigen de potentie. Zij worden nu al gek van al die flitskoeriers die de stad onveilig maken. Milieubewust op snelle fietsen of elektrische scooters, dat dan wel. Maar je kan jezelf niet meer normaal van A naar B verplaatsen. En wat te denken van wat er met de verkeersveiligheid gebeurt als partijen als Bolt maar blijven groeien en onderling de concurrentie aangaan? Ik moet er niet aan denken wat voor nieuwsberichten er dan volgen.

Gebruik de app ‘Bring’. Deze digitale boodschappenlijst zorgt ervoor dat je nooit meer een tomaat vergeet uit de supermarkt

Sommige aanbieders streven ernaar vooral de lokale ondernemer te ondersteunen

De verdere negatieve impact van de flitsbezorgers gaat enorm zijn, in alle steden. Qua verkeer en qua logistieke bevoorrading, maar ook op de bezorgers zelf. Nu al is te lezen dat er sprake is van uitbuiting en het werk een negatieve invloed heeft op de gezondheid van de bezorgers. Zij worden er dus ook niet beter van.

De positieve kant dan? Sommige aanbieders streven ernaar om vooral de lokale ondernemer te ondersteunen. Mooi! Maar een scan door het assortiment van aanbieders laat vooral supermarktproducten zien. Dus, als dit alles vooral is voor de vergeetachtige of luie consument die zijn eigen luxe boven alle genoemde negatieve impact stelt, dan vraag ik mij af of deze corona-periode ons voldoende reflectie heeft geboden.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Bezorgdienst Gorillas vloek of zegen? Experts zien voor- en nadelen

Afsluitend heb ik voor de Bolt-doelgroep een advies: gebruik de app Bring. Deze digitale boodschappenlijst zorgt ervoor dat je nooit meer een tomaat vergeet uit de supermarkt. Scheelt ons allen veel problemen én vele miljoenen om te investeren.

Petra Lubbers

Managing Director Tom Orrow

Petra Lubbers heeft bijna twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce is managing director en partner bij Tom Orrow, specialist in online platformen. Sinds 2019 is Lubbers lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Schaam je, (voor) Booking.com