Branded content

Zo krijg je je facturen als ondernemer (wél) snel uitbetaald

 
René Martens en Marcel Martens, eigenaren van kunststofbewerkingsbedrijf Rema Plastics. Foto: Voldaan René Martens en Marcel Martens, eigenaren van kunststofbewerkingsbedrijf Rema Plastics. Foto: Voldaan
René Martens en Marcel Martens, eigenaren van kunststofbewerkingsbedrijf Rema Plastics. Foto: Voldaan
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Welke ondernemer kent het niet: je verwelkomt nieuwe klanten en daarna kom je erachter dat ze een betalingstermijn van zestig dagen hanteren. René Martens (50), mede-eigenaar van kunststofbewerkingsbedrijf Rema Plastics, weet er alles van. ,,In het verleden zaten we zo lang op ons geld te wachten, dat we in de knel kwamen met het uitbetalen van salarissen en het betalen van leveranciers.”

Lees verder onder de advertentie

Gelukkig ligt die tijd inmiddels achter hem. ,,We werken sinds een jaar of tien met factoringbedrijf Voldaan. In ruil voor een vergoeding betalen zij de facturen die we aan hen overdragen, direct uit. Een bedrag van dertigduizend euro staat op deze manier binnen 24 uur op onze rekening.”

Weer écht kunnen ondernemen

Sindsdien kan René, zoals hij het zelf zegt, ,,eindelijk weer ondernemen zoals het moet”. Hij vertelt: ,,Als relatief klein Eindhovens bedrijf hebben we het geluk dat we voor grote, internationale partijen mogen werken - maar daar zitten helaas vaak lange betalingstermijnen aan vast. Zestig dagen, negentig dagen. En soms verstrijken die nog ook. Voor ons is het op die manier heel moeilijk om onze liquiditeit op orde te houden. Toen we nog niet aan factoring deden, zagen we regelmatig onze rekening courant slinken. Personeelskosten, het inkopen van materialen: dat soort zaken kunnen gewoon niet wachten. Daar zaten we dus regelmatig mee te worstelen.”

De klant is koning, dat vind ik echt. En het steeds maar moeten ‘zeuren’ om geld, voelt niet klantvriendelijk

René Martens

René merkt ook dat factoring een hoop gedoe met klanten scheelt. ,,Nabellen over geld is gewoon niet leuk. Niet voor mij, maar ook niet voor de klant. Er komt ruis op de lijn, want Jantje van de financiële afdeling mailt weer wat anders dan de medewerker die je aan de telefoon krijgt. En dat is precies wat je niet wil met klanten. De klant is koning, dat vind ik echt. En het steeds maar moeten ‘zeuren’ om geld, voelt niet klantvriendelijk. Nu Voldaan ons dat deel uit handen heeft genomen, is de ruis tussen ons en onze klanten weg. Heel fijn.”

Lees verder onder de advertentie

Dit kost factoring

En er zijn nog meer voordelen aan factoring. ,,Wat wij zo ideaal vinden, is dat wij zelf kunnen kiezen welke facturen je uitbesteedt en welke niet. Voor ons geldt vaak dat we de kleinere facturen zelf regelen en de grotere doorsturen. Je betaalt per factuur een fee. En, belangrijk: het is geen lening, dus je betaalt geen rente.”

Hoeveel René kwijt is aan factoring? ,,Dat ligt eraan hoeveel je uitbesteedt en hoeveel de fee is per factuur. Over een factuur met een betalingstermijn van dertig dagen betalen we bijvoorbeeld een minder hoog percentage dan over een factuur met een betalingstermijn van zestig dagen. Natuurlijk, in het geheel kost het je als bedrijf geld, maar als je spreekt over een bedrag van dertigduizend euro waarvan drie procent wordt ingehouden, is dat voor ons heel voordelig. Want met dat geld, ons eigen geld, kunnen we weer verder met ondernemen.”

Ik zie factoring dus echt als investering

René Martens

René vervolgt: ,,Tijd is ook geld. Voorheen hadden we een dame die onze facturatie regelde. Toen zij met pensioen ging, ben ik dat tijdelijk zelf gaan doen. Ik merkte toen pas hoeveel tijd we als bedrijf kwijt waren met het nabellen van klanten en het uitsturen van herinneringen. Tijd die ik eigenlijk niet had, en nog steeds niet heb. Ik zie factoring dus echt als investering. In plaats van achter de centen aan te moeten bellen, houd ik me weer uitsluitend bezig met ondernemen.”

Minder stress

René vertelt dat hij sinds factoring ook minder stress ervaart: ,,We maken ons nooit meer zorgen over de uitbetaling van salarissen, of over voldoende saldo om leveranciers te betalen. Als we nu worden benaderd door een mooie nieuwe klant met zo’n lange betalingstermijn, kunnen we dus zonder zorgen toezeggen. Voorheen konden we nog weleens inzitten over het tijdelijke financiële plaatje, als we pas zo laat na de oplevering betaald zouden krijgen. Als er grote facturen openstaan, moet je gewoon steeds voorschieten. Die zorgen hebben we niet meer.”

Hij vult aan: ,,We spekken onze rekening tegenwoordig ook weleens door meer facturen te factoren als we zo’n financieel drukke periode aan zien komen. Dat kan allemaal. Die flexibiliteit vinden we heel erg fijn. Ik denk dat we gemiddeld twintig facturen per jaar uitbesteden.”

Ontzorgen van begin tot eind

René besluit: ,,We worden van begin tot eind ontzorgd. Als een klant niet zou betalen, is dat ‘hun probleem’. De grap is trouwens dat als bedrijven Voldaan op de rekening zien staan, ze vaak wél keurig op tijd betalen. Dat blijkt uit de betaalspecificaties die we ontvangen. Blijkbaar doet die naam meer dan wanneer er Rema Plastics uit Eindhoven op een factuur staat. Stof tot nadenken, haha.”

Lees verder onder de advertentie