Vaak zie je door de bomen het bos niet meer dankzij alle veranderende regels. Daarom even terug naar Prinsjesdag. Daar zijn meerdere plannen aangekondigd die vanaf 1 januari 2025 een behoorlijke invloed hebben op de portemonnee van de ondernemer met bedrijfswagens. Om er als ondernemer goed op voorbereid te zijn, zetten we de belangrijkste zaken even op een rij.
1. Bpm-vrijstelling verdwijnt: hoeveel bpm ga je betalen voor je bedrijfswagen?
Voor een bedrijfswagens op grijs kenteken hoef je tot en met 2024 geen bpm te betalen. Vanaf 1 januari 2025 is de bpm-vrijstelling verleden tijd voor bedrijfswagen op brandstof. Elektrische bedrijfswagens blijven bpm-vrij. Je betaalt immers per gram CO2 per kilometer en elektrische versies stoten geen CO2 uit. De bpm wordt berekend met een vast bedrag: 74,41 euro per gram, per kilometer. Het maakt hiervoor dus uit of je benzine, diesel of hybride rijdt, al dan niet plug-in. Een dieselmotor stoot immers meer CO2 uit dan een plug-in hybride, waardoor de bijtelling bij die laatste lager uitvalt.
Staat de bedrijfswagen op benzine of diesel nog dit jaar op kenteken, dan betaal je geen bpm. Dat scheelt zomaar 10.000 tot 15.000 euro. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om de bus op tijd op kenteken te krijgen. Fabrieken hebben productietijd nodig, voorraden slinken en ook bij carrosseriebouwers en RDW-keuringscentra lopen de agenda’s vol. Zorg er dus voor, dat je daarvoor zo snel mogelijk een afspraak maakt.
2. Wat verandert er aan de motorrijtuigenbelasting voor grijze kentekens?
Ook in 2025 krijg je nog korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor bedrijfswagens. Wel wordt het tarief met 25 procent verhoogd. Vanaf 2026 heb je geen korting meer en betaal je het normale tarief. Daarnaast worden de tarieven elk jaar geïndexeerd. De exacte percentages voor 2025 zijn op dit moment nog niet bekend.
3. Hoe wordt bijtelling berekend voor privégebruik van een bedrijfswagen?
Het percentage voor bijtelling verandert in 2025 alleen voor elektrische bedrijfswagens. Rijd je meer dan 500 kilometer privé op jaarbasis in een brandstofbus, dan rekent de Belastingdienst een bijtelling van 22 procent over de consumentenprijs, inclusief btw en bpm. Dit verandert ook in 2025, behalve als je elektrisch rijdt. Nu is de bijtelling vastgesteld op 16 procent over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde, dit wordt volgend jaar 17 procent. Is de bedrijfswagen duurder dan 30.000 euro, dan wordt er over het meerbedrag 22 procent bijtelling berekend.
4. Kan ik in 2025 nog subsidie aanvragen voor een elektrische bedrijfswagen?
Ja en vooral nee. Om met de nee te beginnen: de Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is na dit jaar niet meer aan te vragen. Tot eind van het jaar zit er nog geld in de pot voor elektrische bestelauto’s waarvoor de subsidieaanvraag in 2024 wordt ingediend. Maar op is op. Andere belastingvoordelen die nu gelden voor de aanschaf van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals een elektrische bestelauto, zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil), zijn nog niet zeker. Hier komt op 1 januari 2025 pas helderheid over.
5. Wat kan ik nu het beste doen als ik een nieuwe bedrijfsauto nodig heb?
Sta je op het punt om een nieuwe bedrijfswagen op brandstof te kopen, dan is kopen en tenaamstellen in 2024 het meest voordelig. Dan betaal je nog geen bpm en mag je tot 1 januari 2028 zero-emissiezones binnenrijden. Maar wacht niet te lang. Kijk bijvoorbeeld bij Volkswagen Bedrijfswagens in de voorraadlijsten, zodat je dit jaar nog kunt rijden, of neem contact op met de Volkswagen bedrijfswagenadviseur over levertijden van modellen of uitvoeringen die niet op voorraad zijn.
Registreer je je bedrijfswagen nog dit jaar in het kentekenregister, maar zet je hem pas na 1 januari 2025 – maar vóór 1 maart 2025 - op naam, dan kun je mogelijk voordeliger uit zijn in verband met de nieuwe bpm-regels. In deze overgangsperiode kun je er voor kiezen om de bpm te laten berekenen op basis van de netto catalogusprijs in plaats van op de CO2-uitstoot. Dit kan in veel gevallen gunstiger uitvallen.
Klaar voor morgen
Meer lezen over alle veranderingen of advies over de aanschaf van een brandstof- of elektrische bus? Volkswagen Bedrijfswagens heeft een uitgebreid dossier online staan om ondernemers te helpen met de keuzes voor morgen, om klaar te zijn voor morgen.
Bekijk hier de voorwaarden.