Podcast

No-deal Brexit en corona kost Britten 148 miljard euro per jaar, expert Van Otterloo niet verbaasd

148 miljard euro per jaar. Dat kost Brexit de Britten voor de komende tien jaar bij een no-deal tijdens corona. Zo becijferde advocatenkantoor Baker McKenzie. Helemaal geen verrassing voor 'onze man in Londen' Lennard van Otterloo. De Brexit-expert legt in onze podcast op New Business Radio uit wat er gebeurt met Brexit, hoe de onderhandelingen verlopen met de EU over uittreding en wat die aanmaningsbrief richting Boris Johnson precies omvat.

Van onze redactie 6 oktober 2020

In Nederland gaat het gesprek van de dag al een tijdje over sluitingstijden, mondkapjes en het maximale aantal mensen in de horeca. In gesprek met presentator Robert van den Ham vertelt Van Otterloo dat het dragen van een mondkapje bijna overal verplicht is in het Verenigd Koninkrijk. ,,Van openbaar vervoer tot aan winkels en restaurants. De lijst met voorbeelden is zo lang, dat ik me soms afvraag of het niet makkelijker was geweest om iedereen te verplichten om binnen een mondkapje te dragen. Over het algemeen zie ik wel dat mensen zich er redelijk goed aan houden.”

Cijfers Baker McKenzie verbazen Van Otterloo niet

,,De cijfers van Baker McKenzie verbazen mij niet”, reageert Van Otterloo op de jaarlijkse 148 miljard euro die het VK de komende tien jaar kwijt is bij een no-deal Brexit in combinatie met corona. ,,Je moet dat bedrag eigenlijk uitsplitsen in vier delen, namelijk de gemaakte uitgaven en misgelopen inkomsten en dan zowel voor de overheid als het bedrijfsleven.”

,,Er zijn bijvoorbeeld zo’n 50.000 extra douane-agenten nodig om de ruim 200 miljoen extra douaneformaliteiten per jaar uit te voeren. Dan heb je het niet over mensen die aan de grens ladingspapieren inspecteren, maar over mensen in het bedrijfsleven die de douanepapieren invullen die later aan de grens worden geïnspecteerd. De Britse overheid financiert het opleidingstraject van deze mensen, maar de permanente kosten moeten straks door bedrijven zelf worden gedragen.”

Britse bedrijven uit Duitse supply chain gehaald

,,Qua misgelopen inkomsten zagen we bijvoorbeeld dat de handel tussen Duitsland en het VK met miljarden is ingestort. Dat zal voor een fors deel te danken zijn aan Duitse bedrijven die Britse bedrijven uit hun supply chain hebben gehaald”, voegt Van Otterloo daar aan toe.

Kijken we naar de gang van zaken rond de lopende onderhandelingen met de EU, dan blijkt het telefoongesprek van afgelopen zaterdag tussen Johson en Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen geen succes te zijn geweest. ,,Druk de onderhandelaars nog eens extra op het hart om tot een oplossing te komen. Dit was de enige uitkomst van dat gesprek en dat belooft niet veel goeds. De Britse onderhandelaar David Frost kan daar alleen maar speelruimte in krijgen als hij dat van bovenaf in de politiek krijgt. Van Johnson dus. En voorlopig lijkt die speelruimte er niet te komen.”

Weinig extra speelruimte voor onderhandelaars verwacht

,,EU-onderhandelaar Michel Barnier kan op zijn beurt alleen maar extra speelruimte krijgen van de 27 regeringsleiders en ik verwacht dat die er nauwelijks zal komen. Johnson zit nu vast tussen enerzijds zijn hardliners en een paar kranten die geen enkele concessie willen accepteren en anderzijds de economie. Ik denk dat het erg lastig voor hem wordt om te bewegen richting iets wat een deal mogelijk maakt.”

Brexit nasleep gevolgen

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Exporteren na Brexit en de CE-markering: hoe zit dat?

Lennard van Otterloo vertelt over de vele 'verrassingen' waar Britse consumenten in deze eerste Brexit-maand tegenaan lopen en wat de reden daarachter betekent voor bedrijven, ook uit Nederland. Onder meer de CE-markering (de standaardeisen van producten) komt daardoor aan bod in deze podcast, met Marco van Hagen, adviseur bij de KVK, gespecialiseerd in internationaal ondernemen.

Details
Startup siliconvalley high tech innovatie
De Ondernemer

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Werken en wonen in 'Lockdown Londen': ondernemer Lennard van Otterloo vertelt

De Nederlandse ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen over de Britse aanpak van de lockdown, het coronavirus, de effecten op het Britse bedrijfsleven en wat wij aan déze kant van de Noordzee daarvan kunnen gaan merken. 'Het is een noodsituatie hier, ongekend. Erger dan de eerste golf'. Bovendien, vertelt de ondernemer, 'corona verhult de Brexit-pijn'. Wonen en werken in 'Lockdown Londen', anno nu.

Details
Brexit europa engeland landkaart vlag
De Ondernemer

Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

In deze eerste maand van Brexit blijken er bij ondernemers veel vragen over de gevolgen voor btw te zijn, merkt ondernemer Lennard van Otterloo in en vanuit Londen, en Marco Platvoet als adviseur Internationaal Ondernemen bij de KVK. In deze podcast geven beide Brexit-experts onder meer praktijkvoorbeelden en tips, hoe daar als ondernemer anno nu mee om te gaan.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Wat je kan leren van marketingtopper Martijn Delahaye (AFAS)

Vinden, veroveren en verrassen is zijn lijfspreuk. In de jacht op zijn ultieme marketingelftal ging marcom-expert Thijs van Dijk tijdens de vierde aflevering in gesprek met Martijn Delahaye, directeur marketing & communicatie bij AFAS Software. Op welke positie stelt hij Delahaye op in zijn elftal van marketingtoppers en waarom?

Details