Podcast

No-deal Brexit en corona kost Britten 148 miljard euro per jaar, expert Van Otterloo niet verbaasd

148 miljard euro per jaar. Dat kost Brexit de Britten voor de komende tien jaar bij een no-deal tijdens corona. Zo becijferde advocatenkantoor Baker McKenzie. Helemaal geen verrassing voor 'onze man in Londen' Lennard van Otterloo. De Brexit-expert legt in onze podcast op New Business Radio uit wat er gebeurt met Brexit, hoe de onderhandelingen verlopen met de EU over uittreding en wat die aanmaningsbrief richting Boris Johnson precies omvat.

Van onze redactie 6 oktober 2020

In Nederland gaat het gesprek van de dag al een tijdje over sluitingstijden, mondkapjes en het maximale aantal mensen in de horeca. In gesprek met presentator Robert van den Ham vertelt Van Otterloo dat het dragen van een mondkapje bijna overal verplicht is in het Verenigd Koninkrijk. ,,Van openbaar vervoer tot aan winkels en restaurants. De lijst met voorbeelden is zo lang, dat ik me soms afvraag of het niet makkelijker was geweest om iedereen te verplichten om binnen een mondkapje te dragen. Over het algemeen zie ik wel dat mensen zich er redelijk goed aan houden.”

Cijfers Baker McKenzie verbazen Van Otterloo niet

,,De cijfers van Baker McKenzie verbazen mij niet”, reageert Van Otterloo op de jaarlijkse 148 miljard euro die het VK de komende tien jaar kwijt is bij een no-deal Brexit in combinatie met corona. ,,Je moet dat bedrag eigenlijk uitsplitsen in vier delen, namelijk de gemaakte uitgaven en misgelopen inkomsten en dan zowel voor de overheid als het bedrijfsleven.”

Lees ook: 148 miljard euro per jaar: VK tast diep in buidel bij no-deal Brexit en coronacrisis

,,Er zijn bijvoorbeeld zo’n 50.000 extra douane-agenten nodig om de ruim 200 miljoen extra douaneformaliteiten per jaar uit te voeren. Dan heb je het niet over mensen die aan de grens ladingspapieren inspecteren, maar over mensen in het bedrijfsleven die de douanepapieren invullen die later aan de grens worden geïnspecteerd. De Britse overheid financiert het opleidingstraject van deze mensen, maar de permanente kosten moeten straks door bedrijven zelf worden gedragen.”

Britse bedrijven uit Duitse supply chain gehaald

,,Qua misgelopen inkomsten zagen we bijvoorbeeld dat de handel tussen Duitsland en het VK met miljarden is ingestort. Dat zal voor een fors deel te danken zijn aan Duitse bedrijven die Britse bedrijven uit hun supply chain hebben gehaald”, voegt Van Otterloo daar aan toe.

Lees ook: 'Vluchtende bedrijven doen Britten beseffen dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten'

Kijken we naar de gang van zaken rond de lopende onderhandelingen met de EU, dan blijkt het telefoongesprek van afgelopen zaterdag tussen Johson en Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen geen succes te zijn geweest. ,,Druk de onderhandelaars nog eens extra op het hart om tot een oplossing te komen. Dit was de enige uitkomst van dat gesprek en dat belooft niet veel goeds. De Britse onderhandelaar David Frost kan daar alleen maar speelruimte in krijgen als hij dat van bovenaf in de politiek krijgt. Van Johnson dus. En voorlopig lijkt die speelruimte er niet te komen.”

Weinig extra speelruimte voor onderhandelaars verwacht

,,EU-onderhandelaar Michel Barnier kan op zijn beurt alleen maar extra speelruimte krijgen van de 27 regeringsleiders en ik verwacht dat die er nauwelijks zal komen. Johnson zit nu vast tussen enerzijds zijn hardliners en een paar kranten die geen enkele concessie willen accepteren en anderzijds de economie. Ik denk dat het erg lastig voor hem wordt om te bewegen richting iets wat een deal mogelijk maakt.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details