CoronaCoronavirus

Actie 'Help de Horeca': ruim 3,7 miljoen euro opgehaald

Inmiddels kan er weer met de RIVM-maatregelen in acht genomen op terrasjes gezeten worden, zoals hier in Utrecht. Foto: ANP
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Veel ondernemers staan momenteel voor lastige keuzes als het gaat om ontslagen of faillissementen. Toch heeft het initiatief ‘Help de Horeca’ voor veel bedrijven een verschil kunnen maken, aldus de initiatiefnemers. De vaste lasten liepen immers door en inkomsten bleven uit.

Via het platform www.helpdehoreca.nl konden daarom waardebonnen aangeschaft worden door iedereen die de horeca in Nederland een warm hart toedraagt. Deze waardebonnen hielpen de ondernemers aan inkomsten, ook terwijl ze gesloten waren of alleen voor afhaal en thuisbezorging operationeel waren. De bonnen - in feite een vooruitbetaalde reservering - kunnen nu de eet- en drinkgelegenheden weer open zijn, worden verzilverd door gasten.

Het is hartverwarmend om te zien dat zoveel horecapartners zich bij dit initiatief hebben aangesloten en dat we samen dit mooie resultaat neer hebben kunnen zetten

Dirk Beljaarts, algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland

Steun voor 8.000 horecazaken

Dirk Beljaarts, algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland: ,,De gevolgen van het coronavirus op de sector zijn enorm en komen voort uit de overheidsmaatregelen ter bestrijding van het virus. Om gedurende de sluiting van eet- en drinkgelegenheden horecaondernemers toch van liquide middelen te voorzien, zijn we dit bijzondere initiatief met verschillende partners gestart. Het is hartverwarmend om te zien dat zoveel horecapartners zich bij dit initiatief hebben aangesloten en dat we samen dit mooie resultaat neer hebben kunnen zetten.''

Lees verder onder de advertentie

,,Door het kopen van een bon konden gasten hun favoriete café of restaurant door deze lastige tijd heen helpen. Dat er ruim 80.000 bonnen door Nederlandse horecaliefhebbers zijn aangeschaft maakt mij enorm trots. Samen staan we sterker en hiermee hebben we voor circa 8.000 horecabedrijven toch een klein verschil kunnen maken in deze moeilijke tijd. Is het niet financieel, dan in ieder geval om te laten zien dat vele partners achter hen staan.”

Lees ook: Beljaarts (KHN) signaleert: 'Voldoende kracht om te knokken voor onze horeca'