Nieuws Coronavirus

Anderhalve meter-economie: gaat app van jonge ondernemers horeca helpen?

Drie jonge ondernemers uit Amsterdam hebben naar eigen zeggen dé oplossing voor de horeca om de deuren weer te kunnen openen in de huidige tijdsgeest van de anderhalve meter-samenleving. Hun product OrderMe biedt cafés en restaurants de mogelijkheid om hun gasten zelf te laten bestellen via de smartphone.

Van onze redactie 28 april 2020

Horeca anderhalve meter corona

Ondernemers Dex Holman (24), Floris Visser (24) en Roderick Schuller (24) van OrderMe.

Gasten scannen met de camera op hun smartphone een QR-code op de tafel en kunnen - zonder het hoeven downloaden van een app, zelf bestellingen doorgeven en ook betalen. De bestelling komt rechtstreeks binnen bij de bar of keuken en hoeft dus niet te worden opgenomen door iemand van de bediening. Op deze manier kan het personeel meer op veilige afstand blijven en kan er weer omzet worden gegenereerd.

''Door gasten zelf te laten bestellen vanaf de tafel kan er een gepaste afstand worden bewaard tussen gasten en personeel''

Dex Holman, OrderMe

De anderhalve meter-economie onwerkbaar voor de horeca? De jonge ondernemers Dex Holman (24), Floris Visser (24) en Roderick Schuller (24) denken liever in oplossingen dan in nog meer problemen. De drie mannen zijn vrienden uit hun Rotterdamse studententijd en waren al enige tijd voordat de coronacrisis uitbrak bezig met het opzetten van hun 'smart order'-webapp.

Even slikken als startup

Holman: ,,Tijdens de eindfase van onze producttestperiode bij Brouwerij Troost in Amsterdam brak de coronacrisis uit in ons land. Als een startup was dat natuurlijk even slikken. We moesten wel even schakelen, zeker omdat wij ons volledig focussen op het ondernemen binnen de horeca. We kwamen echter al snel met ideeën om de Nederlandse horeca te steunen. Zo bouwden wij binnen drie dagen een online platform waar horecaondernemers vouchers kunnen verkopen aan vaste gasten gedurende de tijd dat ze gedwongen gesloten zijn.''

Bestellen op gepaste afstand

Ook zagen de ondernemers al snel de uitkomst die OrderMe volgens hen kan bieden wanneer de deuren - ongetwijfeld onder voorwaarden - weer geopend mogen worden. ,,Er bestaat de gerede kans dat het normale leven niet snel zal terugkeren en dat er dus een vorm van implementatie zal moeten komen van de anderhalve meter-samenleving binnen de horeca-onderneming. Door gasten zelf te laten bestellen vanaf de tafel kan er een gepaste afstand worden bewaard tussen gasten en personeel. Zo min mogelijk contactmomenten is de aangewezen aanpak en daar draagt OrderMe aan bij. Bovendien is er bij een goede invoering van OrderMe minder personeel nodig en dat verlaagt tevens de kosten van de toch al zo in het nauw zittende horeca-uitbater.''

artikel judith

Het bevriende trio kwam erachter dat de telefoon bij de meeste mensen toch al op tafel ligt bij een bezoek aan een restaurant of café. ,,Dus hoe makkelijk is het om dan gewoon even met je camera een QR-code te scannen en zelf te bestellen!”

Kosten OrderMe

Om horecaondernemers te steunen tijdens de heropeningsfase wordt het OrderMe gratis aangeboden voor een periode van twee maanden. Na die maanden zijn de kosten 1 euro per tafel per maand. Holman: ,,Wij zijn ervan overtuigd dat horecaondernemers ook gaan inzien dat gasten zelf laten bestellen - ook los van de coronacrisis - veel voordelen met zich brengt. OrderMe zorgt voor een snelle service voor gasten. Verder kunnen horecaondernemers via data-analyses het gebruikersgedrag van hun gasten beter leren kennen, en zo hun bedrijfsvoering optimaliseren op de gasten.''

Lees ook: Nationaal Ondernemers Onderzoek: dóór met innovatie

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.