Nieuws Coronavirus
#ikleesthuis tot mei: hoe de boekenbranche het hoofd boven water houdt
Ook de vele boekenwinkels die ons land rijk is worden momenteel hard geraakt door de coronacrisis. Gelukkig neemt ook deze branche direct maatregelen om het leed enigszins te verzachten. De campagne #ikleesthuis die de boekenbranche heeft gelanceerd om het lezen te bevorderen nu iedereen thuis moet blijven, wordt voortgezet tot mei. Maar is dat genoeg? We vragen het Eveline Aendekerk, directeur van de Stichting CPNB.
Laatste update: 1 april 2020 15:30

Boekhandel Donner in Rotterdam doet ook mee aan de #ikleesthuis-campagne. Foto: Jan de Groen/Portretfoto: Andreas Terlaak
UPDATE: campagne #ikleesthuis gaat door tot mei
- De campagne #ikleesthuis wordt voorgezet tot mei. Volgens de sector heeft de campagne de afgelopen weken ongelooflijk veel aandacht gekregen. De hashtag #ikleesthuis wordt veel gebruikt door uitgevers, boekverkopers en bibliotheken. In de fysieke winkels, die nog open zijn, lijkt meer aanloop. Maar ook online wordt meer literatuur besteld.
- Harde cijfers kan de CPNB nog niet geven; die worden pas over een week verwacht. De organisatie baseert zich nu op signalen uit het veld. De abri-campagne van JCDecaux wordt de komende weken uitgerold, net als de tv-spotjes die Nederlanders wijzen op het plezier van lezen.
- In programma's op NPO Radio 1 zal de campagne veelvuldig aandacht krijgen. Zo zullen schrijvers als Geert Mak, Adriaan van Dis, Tim Hofman, Stine Jensen, Heleen van Royen, Tom Douwsma, Marion Pauw, Charles den Tex en Jan Siebelink hun boekentips met de luisteraars delen.
Ik snap dat het koffiedik kijken is, maar hoe groot is deze ramp voor het boekenvak? Voorziet de Stichting CPNB een doemscenario of kan het nog meevallen?
Eveline Aendekerk: ,,Daarvoor is het nu nog echt te vroeg. Bovendien verschilt het beeld per boekhandel sterk. Wat je wel ziet is dat de laatste dagen van de Boekenweek, de dagen waarop boekhandelaren normaal hopen extra veel boeken te verkopen, tegenvielen. Nu consumenten van de eerste schrik bekomen zijn, realiseren ze zich dat ze boeken juist harder nodig hebben dan ooit. Boeken om uit voor te lezen aan de kinderen, studieboeken en boeken voor eigen ontspanning. Met elkaar zetten we dan ook alle zeilen bij. Zo hebben we de Boekenweek verlengd tot het einde van de maand. Mensen die nog geen boek hadden gekocht, krijgen daardoor (zolang de voorraad strekt) alsnog het Boekenweekgeschenk van Annejet van der Zijl cadeau van de boekwinkel.’’
Hoe is de hotline met ondernemers uit het boekenvak? Is er constant communicatie over hulp, advies en andere vragen vanuit de ondernemers en hoe kunnen jullie helpen?
,,Ik heb dagelijks contact met de brancheorganisatie de Koninklijke Boekhandelsbond en individuele boekhandels en ketens, maar ook met uitgevers en de bibliotheken die helaas allemaal gesloten zijn. Ook het kantoor van de stichting CPNB is nu leeg, iedereen werkt thuis, op één stoel na: die van onze collega op de klantenservice. Daar komen veel telefoontjes en mails van bezorgde boekhandels en bibliotheken binnen. Dat is ook heel mooi om te zien, verschillende boekhandels bellen ook met acties en ideeën om het lezen van boeken juist nu op een originele manier onder de aandacht te brengen bij een groot publiek.’’
Lees ook: Patrick Wessels: 'Besluit winkeldeuren te sluiten staat voor betrouwbaarheid en daadkracht'
Kan je me meer vertellen over de #Ikleesthuis-campagne? Doen alle ondernemers uit het boekenvak mee?
,,#ikleesthuis is echt een gezamenlijke actie waar het hele collectief aan mee doet. Het is onze manier om iedereen die thuiszit een hart onder de riem te steken in deze onzekere tijd. Deze speciale leesbevorderende campagne rond het ‘thuislezen’ is er op gericht zoveel mogelijk lezers en potentiële lezers aan een mooie leeservaring met een boek te helpen, juist nu het sociale leven stil is komen te liggen en zoveel mensen noodgedwongen aan huis gekluisterd zijn. Boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping, nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen.’’
''Het is mooi te zien hoe veel boekhandels hun bezorgservice de afgelopen dagen hebben opgeschroefd en vaak zelfs kosteloos de boeken bij mensen thuis afleveren''
,,De campagne sluit aan op de hashtag #ikleesthuis, die door schrijfster en Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel in het leven geroepen, en die op sociale media veel wordt gebruikt om leestips met elkaar te delen. We hebben het echt in een paar dagen met elkaar uit de grond gestampt en de reacties van boekhandelaren zijn vooralsnog louter positief. De meeste van hen willen de poster ophangen in de winkel. Wij gaan deze oproep met (online) advertenties, posters door het land - met dank aan JCDecaux - en radio- en tv-spotjes verspreiden. Daarnaast gaan we natuurlijk extra veel leestips met elkaar delen, onder andere via onlinebibliotheek.nl én lezerscommunity Hebban.’’
De Boekenweek is Boekenmaand geworden. Hoe zijn de reacties van lezend Nederland tot zo ver?
,,Begripvol. Mensen snappen dat we echt niet vrolijk het Boekenweekfeestje doorzetten, alle evenementen zijn en blijven afgelast, maar het Boekenweekgeschenk als cadeau blijft en dat wordt gewaardeerd.’’
Lees ook: Zo gaan ondernemers samen strijd tegen gevolgen coronacrisis aan
Wat is vanuit Stichting CPNB momenteel het belangrijkste advies aan het boekenvak om de schade zo veel mogelijk beperkt te houden?
,,Het boekenvak doet er in de eerste plaats alles aan om binnen de mogelijkheden en wat verantwoord is zoveel mogelijk winkels toch open te houden. Uiteraard met inachtneming van alle noodzakelijke hygiënemaatregelen. Daarnaast wijzen we meer dan ooit op de online webwinkels van al die lokale boekhandels. Het is mooi te zien hoe veel boekhandels hun bezorgservice de afgelopen dagen hebben opgeschroefd en vaak zelfs kosteloos de boeken bij mensen thuis afleveren, desnoods op de fiets.’’