Nieuws Coronavirus
Hoe deze sportschoolhouder belemmeringen en stress de baas blijft in coronatijd
Zo druk als de afgelopen drie maanden was het nog nooit, voor ondernemer Maarten Stuivenberg (39). Elke dag probeerde de eigenaar van de Edese sportschool Tesqua om obstakels, belemmeringen en stress de baas te blijven.

Maarten Stuivenberg en zus Marieke Schimmel Stuivenberg, de eigenaren van de Edese sportschool Tesqua. Foto: Herman Stöver
En om zelf te blijven sporten. ,,Al was dat nu op mijn racefietsje, in plaats van binnen. Want regels zijn regels, hè. Ook voor de baas.’’
De volgende versoepelingen voor de sportschoolbranche staan voor de deur. En alle maatregelen om binnen sporten weer mogelijk te maken, zijn bij Tesqua getroffen. Het was - en is - ondernemen voor gevorderden, concludeert Stuivenberg in het AD.
,,Helemaal aan het begin van deze crisis heb ik een webinar gevolgd. Een hoge pief zei daarin dat je op momenten van stress jezelf de volgende vraag moet stellen: ‘Leef ik in een wereld van angst, of in een wereld van uitdagingen en oplossingen?’ Ik stel mezelf nu elke ochtend die vraag. En tot nu toe gaat het aardig.’’
Lees ook: Eindhovense sportschool start online workouts om klanten vast te houden
In 2003 toverden u en uw zus een tennispark om tot dit multifunctionele sportcomplex. En Tesqua gaat sindsdien in één rechte lijn omhoog, zou je kunnen stellen. Waren dit dan ook de moeilijkste maanden, sinds de start?
,,Ach, ja. Zakelijk natuurlijk wel. Maar privé bij lange na niet. Ik heb voor hetere vuren gestaan, kan ik inmiddels wel zeggen. Dat helpt - zeker nu - soms wel om te blijven relativeren. Het sportcentrum heeft ons veel gebracht en maakt ons zielsgelukkig, maar het blijft uiteindelijk ook slechts een onderdeel van ons leven.’’
Maar het moet u ongetwijfeld meer zorgen dan normaal hebben gegeven. Wat is tot nu toe het strijdplan geweest, om door te gaan?
,,Communiceren. Blijven praten met onze gasten. Wat vandaag de norm is, kan morgen weer anders zijn. Onze hele bedrijfsvoering ligt grotendeels in handen van de overheid. Het enige dat we kunnen doen is telkens snel schakelen, binnen de mogelijkheden van dit gevangenschap.’’
''Ik sta volledig achter Rutte. Volgend jaar stem ik zo weer op hem. Maar de keuzes die hij maakte, waren voor ons niet altijd de fijnste''
En begrijpt u de keuzes die de overheid tot nu toe maakte, met betrekking tot uw branche?
,,Nou, we moeten twee zaken van elkaar scheiden. Allereerst: er is een virus dat verschrikkelijk veel kapotmaakt. Niemand wil - tegen geen enkele prijs - zijn ouders, familie, of wie dan ook verliezen. Echt niemand.
En als je mij de vraag stelt: ‘Wat heb je er voor over dat zij blijven leven?’ Dan zeg ik: je mag alles van me hebben. Zeker als het om je vrouw en kinderen gaat. Dan maakt het allemaal geen reet meer uit.
Ik vind dus dat er goede keuzes zijn gemaakt, vanuit de overheid.’’
Maar tegelijkertijd had uw sportschool misschien wel eerder open gekund.
,,Kijk, dat is een ander verhaal. Ik sta volledig achter Rutte. Volgend jaar stem ik zo weer op hem. Maar de keuzes die hij maakte, waren voor ons niet altijd de fijnste. Anderzijds snap ik best dat de horeca - met vijftig miljard omzet - voor de fitnessindustrie - met één miljard omzet - gaat. Zo simpel is het gewoon.’’
Wat is de les, die u tot nu toe uit deze crisis hebt getrokken?
,,Dat onze wereld enorm gedigitaliseerd is. Vorig jaar hebben we tijdens onze verbouwing flink geïnvesteerd in een digitaal platform, met meer online coaching dan ooit tevoren. En nu, tijdens de crisis, zijn we gestart met Tesqua TV (zie boven, red.). Dat gaat als een trein, we hebben nu al meer dan duizend volgers op YouTube.’’
Dus mensen hoeven minder snel de deur uit, om bij jullie te sporten?
,,Ja, maar dat is tegelijkertijd ook de grootste uitdaging, die straks ons straks te wachten staat. Onze slogan is altijd geweest: verrassend veelzijdig, verrassend persoonlijk. En vooral dat laatste aspect is nu van belang. Hoe loyaal blijven onze duizenden klanten, nu ze drie maanden niet zijn geweest?’’
''We moeten toch het gevoel blijven geven dat wij naast onze klanten staan. En dat kan alleen met maatwerk''
En heb je daar zelf invloed op, als ondernemer?
,,Nee, niet altijd. Wat we wel blijven doen, is het persoonlijk contact opzoeken. Juist nu dat niet meer automatisch gaat, door de afstand. Ik overdrijf niet als ik zeg dat we afgelopen week meer dan tweeduizend mailtjes hebben beantwoord.
Het spontane is er in het nieuwe normaal een beetje af. Maar we moeten toch het gevoel blijven geven dat wij naast onze klanten staan. En dat kan alleen met maatwerk.’’
Lees ook: Sportschool vanaf 1 juli: eenrichtingsverkeer, plexiglas en frisse buitenlucht