Nieuws Coronavirus

Ineens fors meer maaltijdbestellingen: de aanpak van Uitgekookt

Wat als je in tijden van coronamaatregelen juist fors meer bestellingen krijgt? Dat is een situatie waar maaltijdbezorger Uitgekookt mee te maken krijgt. Marketingmanager Arthur Gerritsen vertelt hoe het bedrijf daarmee omgaat.

Ezra Hakze 17 maart 2020

Laatste update: 17 maart 2020 15:38

Foto 21 Bezorgster Petra belt aan

Geroezemoes van het callcenter op de achtergrond als Gerritsen zijn telefoon opneemt: ,,Het is ondanks alles druk hier in het bedrijf, ik zoek even een rustige plek op.’’ Uitgekookt ziet in deze tijd van coronamaatregelen aanzienlijk meer maaltijdbestellingen binnenkomen. De omzet van de maaltijdbezorging stijgt deze week naar schatting met 70 procent ten opzichte van vorige week. Ook de komende weken wordt een stijging verwacht.

,,We krijgen veel aanvragen van senioren die nu thuiszitten en geen boodschappen kunnen doen, maar eigenlijk gaat het door alle leeftijden heen,’’ zegt Gerritsen. ,,Ook bijvoorbeeld mensen die in de zorg werken bestellen maaltijden, omdat ze na een lange dag werken een halflege supermarkt aantreffen.’’

Hello Fresh en tafeltje-dek-je

Uitgekookt heeft een bijzondere positie op de markt van maaltijdbezorgers. Ze worden weleens met tafeltje-dekje vergeleken, maar bezorgen behalve bij senioren ook juist bij jonge werkenden. ,,Wij zitten eigenlijk tussen tafeltje-dek-je en maaltijdboxen als Hello Fresh in. Onze maaltijden worden dagelijks vers gekookt en koel aan huis geleverd, zodat het ook een gezond alternatief is voor young professionals die misschien geen tijd hebben om te koken.’’

Uitgekookt loopt op het moment niet tegen capaciteitsproblemen aan. ,,Wij hebben ook een cateringtak en evenementtak en daarvoor zijn vorige week alle evenementen geannuleerd. Dat geldt ook voor de bevoorrading van kinderdagverblijven, die wij ook doen. Dus wat aan de ene kant wegvalt wordt aan de andere kant gecompenseerd, daardoor hebben we geen tekort aan ingrediënten of personeel. De mensen die normaal gerechten koken voor de catering zetten we nu ook in voor de maaltijdservice. Verder merk je dat nieuwe medewerkers zich nu bij ons aanbieden, omdat zij geen werk meer hebben nu de restaurants gesloten zijn.’’

Extra maatregelen tegen besmetting

De afgelopen dagen lieten thuisbezorgers als Deliveroo en Takeaway al weten extra maatregelen te nemen. Bezorgen gaat alleen nog contactloos, met bezorgers die maaltijden voor de deur van de klant zetten. ,,Wij doen dat ook bij jonge klanten, maar bij senioren overleggen we met de klant. Voor sommige senioren is het fysiek al niet mogelijk het eten naar de koelkast te brengen, dan kun je niet verwachten dat ze een doos met eten van de grond pakken. Als het nodig is zetten bezorgers maaltijden in de koelkast van de klant, maar we adviseren hen wel een afstand van ongeveer twee meter aan te houden.’’ Daarnaast zijn er strenge hygiënevoorschriften voor bezorgers en in de keuken.

Ondanks de toename in bestellingen, zijn de coronamaatregelen ook voor Uitgekookt een financiële klap. ,,De maaltijdbezorging compenseert het verlies wel enigszins, maar niet volledig. Als je een event hebt met 100 man dat afgelast wordt, gaat dat toch om andere bedragen dan die van een maaltijd. We hebben bijvoorbeeld een kennismakingsactie van vier maaltijden voor 15 euro. Op dergelijke bestellingen zit voor ons bijna geen marge. Toch hebben we geen moment overwogen om dat aanbod weg te halen, want we hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid om mensen nu van eten te voorzien.’’

Commitment personeel

Gerritsen merkt een enorme inzet bij medewerkers op. ,,We hebben nu maar twee bezorgers die niet meer werken, beiden met een gegronde reden; de een heeft een zwakkere gezondheid en de ander was verkouden. Verder bellen mensen nu juist om te vragen of ze iets kunnen doen. Die commitment is mooi om te zien. Ook callcentermedewerkers werken extra om vragen te beantwoorden. We krijgen nu toch telefoontjes van een andere aard, mensen zitten thuis en willen graag gerustgesteld en geïnformeerd worden. Daarin kunnen wij ook een rol spelen.’’

Over Uitgekookt

Uitgekookt komt voort uit een groentewinkel in Kampen, in 1830 opgericht door de familie Van Marle. In 2005 introduceerde de winkel maaltijdbezorging en sinds 2018 opereert Uitgekookt vanuit een groot bedrijfspand in IJsselmuiden. De maaltijden worden allemaal op deze locatie vers gekookt en vanuit daar naar 80 depots in heel Nederland vervoerd. Voor het bedrijf werken circa 400 bezorgers. In 2019 wist het bedrijf zijn omzet meer dan te verdubbelen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.