Nieuws Coronavirus

Ondernemende studenten (19 en 21) starten webshop om Rode Kruis te helpen

In recordtijd sleutelden de studenten Daan Woestenenk en Casper Rijzewijk een initiatief in elkaar: samen tegen corona. Van elk product dat je via hun site koopt, gaat 4 tot 15 procent naar het Rode Kruis, ,,Samen verslaan we het coronavirus.”

Stephan Jongerius (AD) 20 maart 2020

Corona webshop rodekruis ondernemers studenten

Daan Woestenenk (links) en Casper Rijzewijk starten een webshop voor het Rode Kruis. Foto: eigen collectie

Ze hadden door de coronacrisis toch even niks om handen en FIFA ging al snel vervelen. ‘Laten we iets goeds doen met onze tijd en proberen zelf wat te ondernemen tegen corona’, bedachten Casper Rijzewijk (21) en Daan Woestenenk (19) afgelopen zaterdag. En vanochtend gaat hun platform de lucht in: samencorona.nl. Of zoals ze zelf zeggen: help jezelf en gelijk een ander.

De site combineert informatie over corona met een gezamenlijke inkoopactie. Je kunt er corona-gerelateerde spullen bestellen van webshops, variërend van handgel tot laptops (voor thuiswerk) en dagelijkse boodschappen omdat je je huis niet uit kunt. ,,Het mooie: een percentage van minimaal vier en maximaal vijftien procent van de aankoopsom gaat naar het Rode Kruis”, zegt Rijzewijk tegen het AD.

''De commissie is gemiddeld acht procent van het aankoopbedrag. Doneren via onze site kan ook''

Casper Rijzewijk, ondernemend student

Commissie webshops direct naar hulporganisatie

Een week lang hebben de jonge Goirlenaar en zijn Tilburgse kompaan - respectievelijk student bedrijfsinnovatie bij Avans in Den Bosch bussiness-it en management bij Avans in Tilburg gesleuteld. Dag, en vaak ook nacht. Ze vonden een partner in Trade Tracker. ,,Als consumenten via deze site een aankoop doen, betalen de webshops een commissie aan Samencorona.nl. ,,Wij faciliteren dat”, zegt accountmanager Thomas Eijsvogel van Trade Tracker. Veel zogeheten influenzers werken op diezelfde manier.

,,Die commissie komt direct op het speciale gironummer van het Rode Kruis, wij zitten daar niet meer tussen", verzekert Rijzewijk. ,,Het is gemiddeld acht procent van het aankoopbedrag. Doneren via onze site kan ook. Dat geld komt nog wél op een aparte rekening, maar ook dat gaat voor honderd procent naar het Rode Kruis.''

Rode Kruis is verguld

De noodhulporganisatie is verguld met het initiatief, zegt woordvoerster Belinda van der Gaag. Het Rode Kruis stelde het rekeningnummer 7244 al op 17 februari open toen corona nog vooral een Chinese aangelegenheid leek. ,,Inmiddels heeft de werkelijkheid ons wel ingehaald en doen we ook in Nederland wat we kunnen, onder meer met een hulplijn en de inzet van vrijwilligers om mensen thuis te helpen.”

Verschillende professionals en bedrijven haakten de afgelopen dagen enthousiast aan, zoals een animator, een cartoonist en een pr-bureau. Met heldere uitleg van een animatiefilmpje van ‘lokocartoons’ kan het initiatief zo vanaf vandaag groots worden gelanceerd. Rijzewijk: ,,We hebben de capaciteit verhoogd om bezoekers op de site te kunnen ontvangen.” Op een speciale actiepagina houdt het Rode Kruis straks per dag de opbrengst bij.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.