Nieuws Evenementen
Relatiebeheer anno 2023: 30.000 Sligro-klanten en relaties naar festival Paaspop
Ruim 30.000 mensen. De Veghelse groothandel Sligro rekent er op dat zoveel klanten en relaties donderdag 6 april afreizen naar Paaspop in Schijndel. Het bedrijf heeft voor die dag het complete festival - inclusief programmering - afgekocht.

Lekkere drukte tijdens Paaspop 2022. Sligro heeft de hele donderdag afgekocht voor klanten en relaties. Archieffoto: ED/Dolph Cantrijn.
Flemming, Davina Michelle, Frans Bauer, DI-RECT, Goldband en Roxeanne Hazes. Deze en nog veel meer artiesten treden donderdag 6 april aan op Paaspop, een van de grootste en populairste muziekfestivals van het land en de aftrap voor het festivalseizoen. Maar dit jaar duurt Paaspop - anders dan anders - geen drie, maar vier dagen. Want de eerste dag is geheel van Sligro. De horecagroothandel uit Veghel heeft die dag compleet afgekocht. En rekent daarbij op de komst van ruim 30.000 klanten en relaties uit het hele land, schrijft het ED.
Lees ook: UPSTREAM festival viert dit jaar haar 4de editie en is internationaler dan ooit
Muziek verbindt mensen
Het Veghelse beursgenoteerde bedrijf ziet Paaspop als een uitgelezen kans om de relatie met klanten en relaties te versterken en te verdiepen. ,,Muziek verbindt mensen op een hele bijzondere manier. Dat hebben we al ervaren bij andere evenementen. Het is mooi om te zien dat onze gasten met elkaar genieten van muziek, eten en drinken. Dan is alles en iedereen Sligro en dat is wat wij trachten te bewerkstelligen”, aldus Wilco Jansen, woordvoerder van Sligro en lid van het team dat relatie- en klantenevents organiseert.
De uitkoop van de eerste Paaspop-dag vormt voor Sligro enigszins een stijlbreuk, want het is voor het eerst dat het een festival betreft. Jansen: ,,We willen altijd werken met A-merken. En dat is Paaspop voor ons. Bovendien is het zo’n beetje bij Sligro in de achtertuin en heeft het festival een uitstraling die bij ons past. En Paaspop staat ook nog eens open voor dit soort vernieuwingen.”
Bovendien is Paaspop al sinds jaar en dag klant van Sligro. Jansen: ,,Dat wordt nu omgedraaid, want gedurende die hele dag zijn wij klant van Paaspop. Zij verzorgen het complete programma".
"We willen altijd werken met A-merken. En dat is Paaspop voor ons"
Die zakelijke relatie met Sligro - het bedrijf bevoorraadt 90 procent van alle festivals in het land - is ook de reden dat Paaspop graag meewerkte aan het verzoek van de groothandel om op basis van exclusiviteit 72 acts te contracteren. Volgens Ron van Hal, woordvoerder van Paaspop, is het binnenhengelen van Sligro commercieel interessant in het kader van relatiebeheer.
,,En zo kunnen we mensen die het festival normaal niet zo in het vizier hebben, kennis laten maken met Paaspop. Dus ook uit promotie-oogpunt is het interessant. Bovendien zijn de zeventien podiums en area’s donderdag al klaar en kunnen we mooi vast proefdraaien.”
Van Hal en ook Jansen van Sligro benadrukken dat die dag bepaald geen ‘Paaspop-light’ wordt. Van Hal: ,,We pakken het serieus aan, met een volwaardig programma. Deels met artiesten die vrijdag, zaterdag of zondag ook optreden. Bovendien treden we ook aan met al onze medewerkers, security en alles wat er verder bij komt kijken.”
Het is overigens voor Paaspop niet voor het eerst dat het een samenwerking met bedrijven heeft opgezet, al was dat onder andere met de Rabobank wel op een kleinere schaal. Van Hal: ,,Een complete uitkoop hebben we niet eerder gedaan.”
Lees ook: Flinke omzet- en winstgroei Sligro: plus 20 miljoen
540.000 Sligro-gasten naar Night of the Proms
Voor Sligro is het zeker niet voor het eerst dat het een evenement organiseert voor klanten en relaties. Vanaf 1999 tot en met 2018 kwamen er in totaal zo’n 540.000 Sligro-gasten naar Night of the Proms in Ahoy of het Gelredome. Het bedrijf kocht alle tickets voor een aantal avonden op en verzorgde voor haar gasten alle hapjes en drankjes.
Daarnaast nodigde Sligro sinds 2003 klanten en relaties uit voor diverse musicals - zoals bijvoorbeeld Aida en Soldaat van Oranje - en voor optredens van Guus Meeuwis in het Philips Stadion in Eindhoven. Ook kocht het bedrijf twee concerten van Vrienden van Amstel Live uit.
Volgens Sligro-woordvoerder Jansen zijn de evenementen steevast een succes. Hij meet dat onder andere af aan de gewilde spaaractie waarbij horecabedrijven zegels kunnen verdienen bij hun aankopen. Daarnaast krijgt de horecagroothandel veel complimenten voor de organisatie en is de belangstelling voor deelname aan alle evenementen groot. ,,Ze zijn allemaal binnen no-time uitverkocht. Je ziet zelfs dat mensen die niet kunnen, hun kaarten aanbieden op Marktplaats. Dat bewijst wel hoe gewild ze zijn.”