Mevrouw Van Wageningen (74) is blij dat ze haar dagelijkse loopje naar winkelcentrum Overvecht weer heeft, nu de Covid-maatregelen zijn versoepeld. Ze zit binnen bij een bakker aan de cappuccino en zit duidelijk om een praatje verlegen. Normaal drinkt ze een kop koffie bij de Hema, zegt ze, maar tegenwoordig kiest ze voor dit plekje. ,,Of een koffiecafé hiernaast.’’
Verschillende regels zorgen voor verwarring
Want hier heeft ze ‘geen gedoe met de corona-app’, vertelt ze in gesprek met AD. ,,Mijn telefoon is zo’n bakbeest, ik heb niet zo’n modern ding.’’ Dat je bij het ene kopje koffie wél en bij het andere géén coronacheck moet doen, is even opvallend als verwarrend, vindt ze. Zeker omdat de drie gelegenheden vrijwel naast elkaar zitten en dezelfde service bieden. Maar toch verschillen de regels omdat de één als restaurant wordt gezien en de anderen niet. ,,Ik snap het verschil écht niet. Regels zijn prima, maar dan moeten ze wel duidelijk zijn.’’
Het is een vaak gehoorde kreet bij deze rondgang. Want wie aanschuift bij een wegrestaurant zoals La Place bij De Meern hoeft tot hoorbare verbazing van veel klanten niks te overleggen. Omdat hier een uitzondering geldt (restaurants bij op- en afritten hoeven geen codes te scannen, red.) terwijl fastfoodketens in de buurt wél weer uitgebreide checks doen. En bij allebei kun je even uitgebreid eten.
Een kwart van de klanten weggestuurd
Bij Kentucky Fried Chicken in Leidsche Rijn wordt, als we een half uurtje aanschuiven, een kwart van de klanten weggestuurd omdat ze geen coronaccheck-app kunnen laten zien. Een bouwvakker op zoek naar een lunch is het daar mee oneens, hij vraagt zijn maten eten voor hem mee te nemen. ,,Da’s nu even het gemakkelijkste, maar ze missen op jaarbasis heel wat omzet, als ik hier niet meer vreet.’’ De KFC-medewerker, ze heeft scandienst, is onverbiddelijk. Hij moet buiten blijven. ,,Ik weet van de regels, maar ik dacht: ik probeer het. Niet dus. En dat voelt niet oké, maar wat moet je?’’
Lees ook: Kabinet akkoord met polsbandjes coronacheck
Scannen van QR-code 'moet nog even in systeem komen'
In Wijk bij Duurstede duurt het in een plaatselijk café best lang voor de QR-codes worden gescand. Het is gezellig druk in lunchtijd, maar nadat er een tafeltje is toegewezen, is er geen blijk van interesse om codes te scannen. Na vijf minuten, wanneer de bediening een cappuccino opneemt, wordt er toch gevraagd of de QR-code al is gescand. ,,Sorry, het moet nog even in ons systeem komen’’, lacht de serveerster schuldbewust. Ze moeten nog even inkomen, maar de coronacheck is een minder grote last dan ze van tevoren hadden gedacht, vertelt ze. ,,We waren bang dat het veel discussies zou opleveren, maar het valt allemaal mee.”
Dat lijkt logisch, want tien minuten daarna komen er drie ouderen binnen. Ze stappen al wat vertwijfeld naar binnen, één vrouw in elkaar gedoken achter de andere twee. Dit keer wordt er wél meteen om de QR gevraagd. ,,Die heb ik niet”, zegt de in elkaar gedoken vrouw, al met de deurklink in de hand om het café weer te verlaten. ,,Heeft u coronagerelateerde klachten?” vraagt de bediening. ,,Nee”, is het antwoord. Dat is voor hen genoeg om het gezelschap toch naar een tafeltje te begeleiden. En zo gaat het overal op een andere manier. Regels zijn regels, maar ze zijn overal nét even anders. En dat wekt, zo blijkt, verwarring.