Nieuws Horeca

Cadeautjes en actiever online: horeca past lessen eerste lockdown nu massaal toe

De klap is nog steeds keihard, maar uit onderzoek van ING blijkt dat horeca-ondernemers wel degelijk hebben geleerd van de eerste lockdown in maart. In de eerste week van de tweede lockdown werden 20 procent meer pinbetalingen geregistreerd dan in de eerste sluitingsweek in maart. Wat doen horeca-ondernemers tijdens deze sluitingsperiode anders dan bij de eerste lockdown? Kiezen ze voor thuisbezorging of een afhaalloket? Tips van ondernemers voor ondernemers.

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 21 oktober 2020

Edwin Spitsbaard, Vida en Gooische Kip

Edwin Spitsbaard

Afhalen nu iets goedkoper dan in het restaurant

Tijdens de eerste lockdown besloot Edwin Spitsbaard (vier restaurants in ’t Gooi) om geen afhaal te doen. Het vervoer zou de tapasgerechten niet ten goede komen. Nu heeft hij twee websites live en staan er bij een van zijn restaurants twee scooters en een auto klaar voor zijn personeel dat als bezorger fungeert.

,,We hebben goed gekeken naar de verpakking en de gerechten erop afgestemd. De borrelplank krijg je op een bord met verschillende vakken. De prijs voor afhaal is ook iets lager dan normaal gesproken in het restaurant. En de boodschap die we normaal gesproken op de bon printen - ‘Dank voor je komst en je steun’ - schrijven we nu op de tas waar je bestelling in zit. De pepermuntjes bij de bon zitten er in een doosje bij.”

Spitsbaard was al klaar voor de winter met tenten en heaters. Hij wil zodra dat kan een winterbarbecue aanbieden op het terras waar hij meer gasten kwijt kan dan normaal. En hij speelt met nog een origineel idee: ,,We hebben in Hilversum twee keer per week een markt voor de deur. Je zou mensen kunnen uitnodigen om op de markt bijvoorbeeld vis te kopen en dat kan dan bij ons op de barbecue. Nu kan dat nog niet, want dan moeten mensen wachten en zijn ze te lang op je terrein.”

Ingrid van Leeuwen, eetcafé De Lamoraal

Lamoraal horeca leeuwen personeel lockdown lessen

Personeel om meerdere redenen aan boord houden

,,Mijn personeel staat altijd op nummer één”, verzekert Ingrid van Leeuwen (midden bovenstaande foto) als eigenaar van eetcafé De Lamoraal in Bergen. ,,Wij hebben elf mensen in dienst en iedereen heeft een contract voor onbepaalde tijd. Natuurlijk ondervind je dan last van de coronamaatregelen, maar je doet het samen. Je zit met elkaar in deze crisis. In juni was er één contract dat afliep, maar afscheid hebben we niet genomen. Zodra we de deuren straks weer open mogen zetten, hebben we alle handjes ontzettend hard nodig. Houd je mensen aan boord. Dat is een belangrijke tip die ik andere horeca-ondernemers graag meegeef.”

Van Leeuwen voegt eraan toe dat het ook verstandig is om voorzichtig te blijven met investeringen. Vóór de eerste lockdown was het de bedoeling dat het voegwerk van de buitengevel van De Lamoraal onder handen zou worden genomen, maar dat plan ging direct de prullenbak in toen premier Mark Rutte in maart met de zware coronamaatregelen kwam.

Het eetcafé zit recht tegenover een kerk met daaromheen een ruim veld. In juni besloten de kerkbestuurders dit veld voor 1.000 euro per maand beschikbaar te stellen voor de omliggende horecagelegenheden. Van Leeuwen: ,,Wij konden ons terras dus flink uitbreiden. Dat betekende alleen wel dat we tafels, bankjes en parasols moesten kopen. Het geld voor dat voegwerk hadden we dus echt nodig. Wees daar voorzichtig mee en houd je hand op de knip. Wij hadden een buitenkast nodig om het kassasysteem op te zetten en het bestek in kwijt te kunnen. Die kast heb ik via Marktplaats op de kop weten te tikken. Dat is een goeie aankoop geweest.”

,,Desalniettemin vangen we enorm harde klappen. Door de NOW-regeling is het gelukkig niet meer zo dat ik het personeel moet betalen met het spaargeld van mijn kinderen, maar de omzet keldert nog altijd net zo hard als eerder dit jaar.”

Liesbeth Pruim, Thuis eten & wonen

Liesbeth Pruim

Hardloper uit het restaurant nu ook als weekendbox thuis

Bij ‘Thuis eten & wonen’ in Dronten weegt de tweede lockdown mentaal zwaarder dan de eerste. Maar eigenaresse Liesbeth Pruim is strijdvaardig: ,,We gaan voor KO aan corona! Het team in de keuken is weer overgeschakeld van à la carte naar afhaal en bezorging. We konden het nu sneller uitrollen dan de eerste keer toen we twee weken nodig hadden om het onder de knie te krijgen. We introduceren wat nieuwe gerechten en hebben een 'hardloper' uit ons restaurant, de lunch-broodplank, vertaald naar een box (zie foto) die je voor het weekend kunt bestellen.”

Raymond Prins en Thomas Bridié, Dekxels

Dekxels horeca prins bridie corona lockdown lessen

Klanten verwennen met speciale playlist op Spotify

'Maak een foto bij ons vernieuwde raam en tag @dekxels met de hashtag #dekxelsfamily en maak kans op een volledig verzorgd diner voor twee mét flesje wijn bij je thuisbezorgd!' Dit is de social media-tekst waarmee het Haagse restaurant Dekxels ervoor zorgt dat hun naam onder de aandacht blijft. Boven de post op Instagram staan foto’s van een compleet afgeplakt raam. De raamsticker is turquoise en is dus niet te missen. Mede-eigenaar Raymond Prins (links op de foto) is er trots op. ,,Het is fijn om op een mooie manier reclame te kunnen maken voor je zaak wanneer deze dicht moet. Met deze winactie zorgen we ervoor dat onze naam rond blijft gaan en dat vergroot de bekendheid. Tijdens de vorige lockdown hebben we ook flink ingezet op social media en dat leverde toen meer dan 500 nieuwe volgers op.”

Opvallen met een felgekleurde raamsticker is echter niet het enige trucje dat Dekxels heeft overgehouden aan de eerste lockdown. Prins en zijn compagnon Thomas Bridié stoppen hun afhaal- en bezorgmaaltijden namelijk vol met allerlei extra’s. ,,We hebben geleerd dat het in deze tijd belangrijk is om vernieuwend te zijn. Om die reden stoppen wij limoncello bij iedere bestelling. Survivalcello noemen we het. We doen er een handgeschreven kaartje namens het hele team bij, attenderen ze op de Dekxels-playlist die op Spotify is te vinden, er is een gratis portie Edamame-boontjes en daarnaast is iedere maaltijd 50 procent groter dan normaal. Iedere vrijdag, zaterdag en zondag zijn we open voor afhalen en bezorgen en het is een gekkenhuis. We doen per dag zo’n 400 tot 500 maaltijden.”

Snijden in zijn personeelsbestand is dan ook niet aan de orde bij de Haagse onderneming. ,,Het is niet nodig. En mocht de situatie veranderen, dan zal ik dat zo lang mogelijk uitstellen. In de eerste plaats omdat je iedereen straks weer hard nodig hebt als de lockdown voorbij is, maar zeker ook omdat we bijna vijf jaar bezig zijn geweest om tot de perfecte bezetting te komen. Zoiets gooi je liever niet overhoop.”

Carolien Schellekens, Breehees

Breehees 1

Ontbijtservice aan huis voor speciale momenten

Ook in Goirle zijn nieuwe plannen gesmeed voor het weekend. Carolien Schellekens van camping en restaurant Breehees begint met een ontbijtservice. ,,Voor speciale gelegenheden of zomaar. Je kunt er online ook bloemen of een flesje bij bestellen. Het stelt je in staat om toch iets bijzonders te doen in een tijd waarin zo weinig kan.”

Schellekens heeft nog veel meer ideeën, ook al krijgt ze niet overal toestemming voor. ,,Je kunt bij ons een pony huren voor een wandeling door de bossen. Ik wilde halverwege die route een foodtruck neerzetten met koffie en wat lekkers. Dat mag niet van de gemeente, dus dat wordt nu ‘koffie-to-go met iets lekkers’'. De afhaal en bezorging is weer aangezet bij Breehees.

,,Ik heb veel respect gekregen voor de mensen die dat dagelijks doen. Het duurde tijdens de eerste lockdown bij ons wel even voordat we alles onder de knie hadden, zoals de tijd tussen bestellen en bezorgen en de verpakking. Maar dat staat nu en het team heeft dagelijks nieuwe ideetjes.”

Schellekens heeft daarnaast met plaatselijke ondernemers een decemberpakket samengesteld. ,,Net als voor moederdag kun je een pakket samenstellen met producten van diverse ondernemers uit Goirle.”

Françoise Nieuwland, NieuwZuijd Catering

Nieuw Zuijd Francoise Nieuwland 10 8

Exclusieve diners voor maximaal vier gasten

Françoise Nieuwland van NieuwZuijd Catering zegt ook veel te hebben geleerd van haar initiatieven tijdens de eerste lockdown: boxen met gezonde maaltijden voor drukke ouders met kinderen die thuis hun schoolwerk moesten doen, later aangevuld met barbecueboxen.

,,Het was goed voor dat moment, het heeft me positief door de eerste lockdown gekregen, financieel en mentaal. Nu heb ik ervoor gekozen alleen heel exclusieve diners voor het toegestane aantal mensen te verzorgen, vier op dit moment. Dat is wat ik leuk vind en waar ik voldoening uit haal. Voor afhaal/bezorging heb ik niet gekozen, omdat het een verzadigde markt is, waar marges klein zijn en de uren en kosten die ik maak niet tot nauwelijks terug te verdienen zijn.”

Nieuwland ontwikkelt zich in plaats daarvan verder. ,,Ik volg nu een eenjarige opleiding voor uitvaartondernemer, zodat ik straks beide vakgebieden kan uitoefenen. Het nieuwe uitvaartbegeleidingsbedrijf is dan complementair aan het cateringbedrijf.”

Gijs Werschkull, Gys

NL Startop GYS Horeca Gijs

Online verkoopkanaal voor zelfgemaakte producten zoals vega-ijs

Gijs Werschkull van restaurantketen Gys uit Utrecht had vooruitlopend op de tweede lockdown al een uitgebreid plan gemaakt voor wat er anders en beter kon. ,,We zijn nu bezig met verschillende online verkoopkanalen waarmee we ook in de toekomst verder willen om permanent meer omzet te halen. Denk aan vega-ijs en andere zelfgemaakte producten.''

Al in maart had Werschkull geleerd hoe je met afhaal en bezorging succesvoller kunt zijn wanneer je er meer een cadeautje van maakt. Gegevens van klanten die destijds iets besteld hebben worden nu gebruikt om klanten opnieuw te verleiden. ,,Maar we maken geen gebruik van de gegevens die gasten moesten opgeven voor het contactonderzoek. Dat vinden we niet chique.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.