CoronaRetail

Lawine van pakketjes: PostNL moet 'nee' verkopen aan webshops

Het sorteercentrum van PostNL in Sassenheim. Foto: ANP
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Wat we ophalen bij de winkels, bezorgen we ook, maar we halen minder op dan we eerder hebben afgesproken", aldus Kaashoek. Volgens haar is dat nodig om zoveel mogelijk pakketten nog wel voor Sinterklaas te kunnen bezorgen.

PostNL liet eerder weten al rekening te houden met ongekende piekdagen waarop anderhalf miljoen pakketjes worden bezorgd. De extra drukte heeft te maken met Sinterklaas, Black Friday en de coronacrisis, waardoor sowieso meer online geshopt wordt.

Lees ook: Hoogleraar Cor Molenaar: 'Retailers overleven alleen als zij hun klant écht beter leren kennen'

Lees verder onder de advertentie

,,We bezorgen deze week meer dan tien miljoen pakketten, dus ruim boven de anderhalf miljoen per dag", zegt de verantwoordelijk directeur. Zo'n 95 procent daarvan zou nog op de afgesproken dag geleverd worden.

Volgens PostNL heeft de drukte op Black Friday en met name de drukte in de winkelstraten ertoe geleid dat er nog meer online besteld is. ,,Doordat winkels gesloten werden, er werd opgeroepen niet meer naar de stad te gaan en burgemeesters ook opriepen vooral online te bestellen." Daar is klaarblijkelijk gehoor aan gegeven.

Gevolgen webshops van overbelasting PostNL

Het resulteert erin dat niet alles wat webshops aanbieden opgehaald kan worden door PostNL, zo zegt een woordvoerder van het bezorgbedrijf aan de NOS. ,,We moeten nu helaas tegen webshops zeggen: sorry, dit is wat we kunnen ophalen, de rest doen we een dagje later."

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Voorspelling Sendcloud: komende feestdagen bijna kwart meer pakketten verzonden

De NOS meldt verder dat concurrent DHL ook last heeft van de drukte, maar nog wel alle pakketten af kan halen bij webshops. Wel heeft DHL besloten geen nieuwe klanten aan te nemen. Het bedrijf bezorgt nu zo'n 1,2 miljoen pakketten per dag, aldus de omroep.