Blog Maatregelen

Brechtje de Leij: 'Richt etalage in als click & collect conversie-kanon'

Per vandaag mag en kan het, click & collect: thuis online bestellen, afhalen in de winkelstraat, ook bij 'niet-essentiële winkels'. Conversiespecialist Brechtje de Leij stelt dat juist etalages onderdeel moeten gaan uitmaken van ieders click & collect-strategie.

Brechtje de Leij | Raad van Advies 10 februari 2021

Click and collect tasjes lockdown coronacrisis winkelstraat

Je etalage is bedoeld om de consument te verleiden. Verleid je in normale tijden de potentiële klant over de drempel, in coronatijd dient je etalage een ander doel. Nu de regering ook niet-essentiële winkels toestaat om klanten producten te laten afhalen, is het tijd om je etalage in te richten als click & collect conversie-kanon.

Leg ten eerste die producten of setjes in je etalage die je makkelijk ‘op het eerste gezicht’ vanaf de stoep kan beoordelen. Je winkelruit fungeert daarbij als een soort online banner. Net als in het digitale domein moet deze winkelruit-banner opvallen, overtuigen en aanzetten tot actie. Hoe doe je dat effectief?

Zorg voor een goede waardepropositie. Verleid de consument met korting, met een tijdelijke aanbieding, of maak duidelijk hoe snel je het product kan ophalen. Hou de boodschap simpel en kies een groot lettertype. De tekst moet ook van een klein afstandje goed te lezen zijn voor de coronawandelaar. Als laatste moet er een duidelijke call to action zijn. Een makkelijk vanaf de ruit te scannen QR-code (op de website van KVK staat hoe je dat moet doen) is daarbij ideaal.

Je winkelruit fungeert als een soort online banner met een duidelijke call to action

Click and collect boekenwinkel lockdown coronacrisis

Als je een webshop hebt, dan kun je via de QR-code de klant meteen in het bestelproces laten landen. Eindig met een bedankpagina waarbij je aangeeft wanneer de klant het product kan komen ophalen. Zonder webshop kun je de QR-code ook koppelen aan je (zakelijke) Whatsapp. Of aan je social media account. Op deze manier kun je direct met de klant over hun wensen chatten. Als betaling kun je eenvoudig een tikkie sturen. Op deze manier kun je ook ‘low tech’ tegemoet komen aan de click & collect wensen van de consument.

Scant de klant een QR-code voor een pan, vraag dan in het online bestelproces of via de chat of ze ook behoefte hebben aan bijpassende onderzetters, een setje pannenlappen of een kookboek

Maak ook kristalhelder hoe het proces eruit komt te zien. Niet elke consument is bekend met een term als click & collect. Vermeld kort de stappen en wat er per stap gebeurt. En last but not least, vergeet vooral niet je up- en cross sell. Scant de klant een QR-code voor een pan, vraag dan in het online bestelproces of via de chat of ze ook behoefte hebben aan bijpassende onderzetters, een setje pannenlappen of een kookboek. Vraag of je ze nog verder kan helpen met een ander product. Zo kun je ook producten die je niet direct in de etalage kwijt kan aanbevelen.

Met deze click & collect winkelruit optimalisatie ben je er klaar voor.

Brechtje de Leij T Mobile whitepaper

Brechtje de Leij

Brechtje de Leij is Digital Strategist voor haar bedrijf B-Digitized, schreef onder meer het boek Mobiele Eenheid en is als tech-expert lid van onze Raad van Advies.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.