Nieuws Maatregelen

Heineken op herhaling: nu maatwerkhulp voor gesloten horeca

Vier weken. Tenminste zo lang moeten café’s en restaurants de deuren weer sluiten. Een bittere pil voor ondernemers, maar ook voor leveranciers en huurbazen, zoals Heineken. Vandaag ontvingen circa 20.000 horecaondernemingen de nieuwe instructies van de brouwer. Marc Josephus Jitta, horecadirecteur Heineken Nederland, licht toe.

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 14 oktober 2020

Cafe bar sluit corona nieuwe maatregelen

,,Uiteraard hebben de nieuwe maatregelen ook effect op een bedrijf als Heineken," zegt Josephus Jitta. ,,De horeca dicht én de verkoop van alcohol aan banden merken we meteen. Maar net als in het voorjaar staan we schouder aan schouder met al die ondernemers met wie we vaak al jaren samenwerken. Dat betekent dat we ook nu coulant zullen zijn met het annuleren van bestellingen en dat we tankbier ophalen als dat nodig is. Daarnaast zijn we met iedere ondernemer individueel in gesprek om te horen wat nodig is om passende maatregelen te treffen.”

Oplossingen verschillen per zaak

In deze nieuwe fase gaat Heineken voor maatwerk, een les die geleerd is van de vorige periode waarin alles dicht was. ,,Mogelijke oplossingen verschillen echt per zaak, want geen enkele zaak, situatie of zakelijke relatie is hetzelfde. Bovendien is bij iedere onderneming de problematiek anders. De mix van oplossingen dus ook. Dit keer geen one size fits all aanpak maar tailor made.”

'Geen enkele zaak, situatie of zakelijke relatie is hetzelfde. Bovendien is bij iedere onderneming de problematiek anders'

Marc Josephus Jitta, horecadirecteur Heineken Nederland

Sluiting is een moeilijk te bevatten tegenslag

In een brief, vanmorgen gestuurd naar alle 20.000 horecaondernemers met wie Heineken zaken doet, noemt Josephus Jitta de sluiting een ‘moeilijk te bevatten tegenslag voor ons allemaal en veel heftiger dan verwacht’. ,,De nieuwe sluiting betekent mogelijk een liquiditeitsprobleem voor de bedrijfsvoering van ondernemers. Wanneer dit het geval is kunnen ze contact opnemen met hun accountmanager. Samen proberen ze dan een oplossing op maat te vinden.” Om zoveel mogelijk ondernemers te kunnen spreken voeren de accountmanagers vanaf nu alleen nog telefonische en videogesprekken.

Tijdens de eerste sluiting, die tien weken duurde, heeft Heineken het aangesloten tankbier (in café’s vaak ondergronds) weggepompt om vervuiling van de leidingen te voorkomen. ,,Tankbier dat niet is aangesloten op de tapinstallatie kan, tot een periode van drie maanden, gekoeld bewaard blijven. Aangesloten tankbier zal over vier weken niet meer te gebruiken zijn. Dat komen we ophalen en zullen we verrekenen bij de volgende levering.”

Aangebroken fusten dit keer niet vergoed

Waar Heineken in het voorjaar aangebroken fusten terughaalde en gratis verving voor nieuwe zijn die fusten nu voor rekening van de horecaondernemer. ,,Alle recent geleverde fusten zijn, onaangebroken, houdbaar tot in januari of zelfs februari 2021. We snappen dat er ook aangebroken fusten zijn. Ook wij moeten keuzes maken, dat betekent dat wij geen mogelijkheid zien om aangebroken fusten te vergoeden. We nemen de fusten retour bij de volgende levering.” Materialen zoals bars en heaters om ook in het najaar en de winter het terras te kunnen bezetten, laat Heineken vooralsnog staan.

Horeca wordt bovenmatig hard geraakt

De horecadirecteur (op foto hieronder) zegt verder in zijn brief: ‘De horeca bevindt zich in een diepe crisis. Als sector worden we bovenmatig hard geraakt door COVID-19 en de maatregelen om het virus in te dammen. Natuurlijk, gezondheid staat boven alles. Van jou en je familie, medewerkers en jouw gasten. Net zoals dat voor ons de hoogste prioriteit heeft. Tegelijkertijd hebben juist jij en vele andere ondernemers enorme flexibiliteit en veerkracht getoond; met schermen, voldoende ruimte, reserveringen en registratie is er alles aan gedaan om in kleine kring te kunnen genieten van goed eten en drinken. Juist daarom is deze sluiting zo’n enorme tegenslag. Weet dat wij blijven doen wat voor ons mogelijk is om jou te ondersteunen.’

Marc Josephus Jitta 1

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.