Nieuws Maatregelen
INretail-directeur Meerman verwacht geen rentree van het mondkapje
Krijgt de retail opnieuw te maken met mondkapjes nu de coronacijfers serieus oplopen of blijven de maatregelen omtrent veilig winkelen zoals ze op dit moment zijn? Dat is de vraag die voor veel ondernemers centraal staat bij de eerstvolgende persconferentie van demissionair premier Mark Rutte en ‘coronaminister’ Hugo de Jonge. INretail-directeur Jan Meerman gaat vooralsnog uit van het laatste scenario.

Shoppen met een mondkapje op; volgens INretail-directeur Jan Meerman hoeven retailers zich daar nog geen zorgen meer over te maken. Foto: ANP.
,,Afgaande op wat ik hoor vanuit Den Haag is het kabinet niet van plan het mondkapje terug de retail in te brengen”, vertelt de belangenbehartiger van de Nederlandse retailer. ,,Het OMT zal het voor de absolute veiligheid wellicht wel opperen bij premier Rutte en De Jonge, maar ik geloof niet dat zij het aan zullen pakken. Wij gaan er dus vanuit dat de winkels gewoon op dezelfde voet door kunnen gaan zoals ze dat nu doen. Uiteraard wel met inachtneming van het huidige hygiënebeleid.”
'Onderzoek wijst uit dat shoppen zonder mondkapje geen extra besmettingen oplevert'
Meerman voegt eraan toe niet te willen denken aan een rentree van het mondkapje. ,,Voor de consument vormt deze maatregel namelijk toch een drempel bij het winkelbezoek. Dat zou een slechte ontwikkeling zijn. Ik maak geen deel uit van het kabinet en ben ook niet aanwezig bij het coronaberaad, maar ik zit wel dicht bij het vuur. Mijn gevoel zegt dat retailers zich op dit moment geen zorgen hoeven te maken. Vooral ook omdat uit alle statistieken en onderzoeken is gebleken dat fysiek winkelen niet voor extra besmettingen zorgt.”
Kortingsacties Black Friday over meerdere dagen uitsmeren
Om er zeker van te zijn dat dit ook zo blijft, adviseert de directeur ‘zijn’ retailers verstandig om te springen met Black Friday (26 november), hét kortingsspektakel dat ieder jaar een stormloop van consumenten teweeg brengt. Spreid je kortingsactie over meerdere dagen, luidt dan ook het devies.
,,Tot voor kort vond Black Friday alleen plaats op de betreffende vrijdag en stond iedereen al in de vroege ochtend voor de deur van zijn of haar retailer. De toegepaste communicatie kon je bijna ‘hebberig’ noemen. ‘Dit mag je niet missen!’ ‘Zorg dat je er op tijd bij bent.’ ‘Dit is de kans van je leven’, om maar een paar voorbeelden te noemen. Het moet anders om dezelfde chaos als vorig jaar in de Koopgoot of Kalverstraat te voorkomen. Dat kan door kortingsacties over meerdere dagen uit te smeren en de toeloop van klanten dus te reguleren. Het is goed om te zien dat er al grote ketens zijn die zelfs helemaal afstand nemen van Black Friday. Rituals en Intratuin zijn daar voorbeelden van. Zij houden geen kortingsacties, maar planten bijvoorbeeld een boom wanneer je iets bij ze koopt. Ik verwacht dat deze tendens na verloop van tijd steeds sterker zal worden.”