Aangeboden door bol.com

Nieuws Retail

‘Als duurzame ondernemer verkoop je een verhaal’

Een webshop starten is op zichzelf al een uitdaging, maar dat geldt helemaal als je een nieuw duurzaam product in de markt wil zetten. Greet Goegebuer en haar echtgenoot durfden het aan met het vegan sneakermerk Komrads, gemaakt van appelleer en gerecycleerde materialen zoals rubber en petflessen. Hoe maak je een vliegende start?

Jeroen Mirck 18 november 2020

Irmy Photography 101

Irmy Photography

Sneakers zijn de passie van Goegebuer en haar man Mark Vandevelde. Allebei hebben ze een achtergrond in marketing: zij was marketeer bij 2dehands.be, hij had een eigen reclamebureau en werkte als consultant. ,,Zeven jaar geleden zocht mijn man een gekke sneaker voor een reclame-shoot”, vertelt Goegebuer. ,,Daaruit ontstond het plan om zelf een sneaker op de markt te brengen. Door onze puberende kinderen werden we met onze neus op de feiten gedrukt dat wij de generatie zijn die het klimaat in gevaar brengt. De fashion-industrie draagt hier in grote mate aan bij, met zijn sweatshops en slechts 10 procent recycling. Daarom zijn we twee jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van een sustainable sneaker.”

Intensieve zoektocht

Het ontwikkelen van de eigen Komrads-schoen was een intensieve zoektocht. “Samen met de Artevelde Hogeschool van Gent hebben we grondig marktonderzoek gedaan”, zegt Goegebuer. ,,Qua materialen kwamen we uit bij gerecycleerde rubber, katoen, petflessen en als meest innovatieve bestandsdeel appelleer. Met een crowdfund-actie haalden we binnen twee dagen het streefbedrag, dus wisten we dat er interesse was – en plek in de markt.”

Marktverkenning en onderzoek zijn onmisbaar bij de lancering van een nieuw en zeker een innovatief product, benadrukt Goegebuer. ,,Aangezien we al een sneakermerk hadden, wisten we dat er onder consumenten veel discussie was over duurzaamheid. Het bestuderen van de markt leerde ons dat andere duurzame merken nogal wollig overkomen. Dat zijn wij anders gaan doen. Zo maak je een niche echt breder.”

,,Dat je soms iets moet aanpassen aan een nieuw product, vindt de consument prima zolang je maar open kaart speelt"

Greet Goegebuer

Problemen oplossen

Goegebuer en haar man zeiden ongeveer een jaar geleden allebei hun baan op om zich helemaal te richten op Komrads. ,,Spannend, maar je kunt een eigen bedrijf niet uitbouwen in de avonduren. Dit jaar wilden we echt full-force gaan knallen, maar de uitbraak van corona gooide flink roet in het eten. Ons oorspronkelijke businessplan stortte als een pudding in elkaar. Je moet dan niet gaan zitten kniezen. Ondernemer zijn betekent ook het oplossen van problemen.”

Het echtpaar heeft deze periode aangegrepen om de hele business goed neer te zetten. ,,Niet alleen de eigen website uitpluizen, A/B-testen en de conversie-ratio optimaliseren, maar ook een netwerk van agenten opbouwen in heel Noord-Europa en andere samenwerkingen zoeken.”

FINAL KOMRADS OONA 095

Publiek met koopintentie

Belangrijk is de samenwerking met bol.com. ,,Dit platform is voor ons heel belangrijk”, aldus Goegebuer. ,,Marketingbudget is bedoeld om traffic te genereren, maar het voordeel van bol.com is dat die traffic er al is. Het publiek daar heeft al een koopintentie. Een jaar geleden zijn we dit partnership in België gaan inzetten, een half jaar later ook in Nederland. Sindsdien draagt het zo’n 10 procent bij aan onze omzet. We trekken er een ander publiek: niet actief op zoek naar duurzame sneakers, maar wel geïnteresseerd.”

De werkwijze van het Belgische ondernemersstel valt samen te vatten met het motto ‘Better done than perfect’. ,,Dat je soms iets moet aanpassen aan een nieuw product, vindt de consument prima zolang je maar open kaart speelt. Als ondernemer moet je geen product verkopen, maar een verhaal. Onze doelgroep is superkritisch, dus moet je verhaal kloppen. Greenwashing wordt direct afgestraft.”

Wat ook van belang is: ben niet louter bezig met winstmaximalisatie. Goegebuer: ,,Wij streven naar ‘happy profit’, waarbij we naast het product zelf ook op andere vlakken duurzaam willen werken en leven. Dat maakt ons ook trots: elke ochtend kunnen we fier in de spiegel kijken.”

In 2020 is een record aantal nieuwe webshops gestart. De urgentie om een online strategie op te zetten is binnen de retailbranche groot, gezien de effecten van de Corona pandemie waar retailondernemers mee zijn geconfronteerd. De veerkracht die ondernemers laten zien en de innovativiteit van ondernemers om in te springen op kansen is inspirerend en wordt zeer geprezen door De Ondernemer en bol.com.

Benieuwd wat bol.com voor jouw onderneming kan beteken? Ga naar bol.com