Podcast De Ondernemer
Het jaar van Niels Meijssen: na boze LinkedIn-post over Booking.com ceo van zijn Moonback
Mei 2020 - mei 2021. Hoe het leven van Niels Meijssen in een jaar veranderde: van startup strateeg met een boze post op LinkedIn over de gevraagde coronasteun door Booking.com, naar ceo van Moonback (voorheen Beterboeken.nl) wat het sympathieke alternatief voor datzelfde Booking.com moet gaan worden. En: Niels werd gekozen tot Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar. 'Een groot avontuur'.
,,Alsof ik in een soort jongensboek terecht ben gekomen, sinds die Linkedin-post", vertelt Niels Meijssen in de podcast. En daar lijkt het inderdaad op. Een jaar na dato immers staat er een nieuw bedrijf met negentien mensen dat in de volksmond al 'het sympathieke alternatief voor Booking.com' genoemd wordt en waarvoor via crowdfunding in korte tijd twee miljoen euro werd opgehaald.
In de podcast blikt Niels Meijssen terug op het afgelopen jaar, en gaat hij dieper in op het hoe en waarom van de onlangs bekendgemaakte nieuwe naam Moonback. ,,Voor ons stond vast dat Beterboeken een tijdelijke naam was, de ambitie om internationaal te gaan was er altijd al. Het was overigens ook de meestgestelde vraag aan ons, waarom zo'n Nederlandse naam? Dat is nu dus Moonback".
Lees ook: Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar: Niels Meijssen (Beterboeken/Moonback)
'Coronatijd is voor ons een voordeel'
Niels Meijssen vertelt in de podcast onder meer ook dat de huidige corona-omstandigheden die juist ook het toerisme keihard raken, een voordeel is. ,,Het geeft ons de tijd de organisatie op te bouwen en het product te ontwikkelen. Vanuit de hotelwereld is er tijd om met ons in gesprek te gaan, misschien wel meer dan dat we nu middenin een normaal hoogseizoen zouden hebben gezeten. We merken veel bereidheid om met ons mee te denken, hoe bijvoorbeeld onboarding goed te doen en koppeling met hotelsystemen te maken. Het wordt enorm toegejuicht wat wij aan het doen zijn."
Moonback gaat in september online met stedentrips
Zodra Moonback online gaat bestaat het aanbod eerst uit stedentrips in West-Europa. ,,Daar hebben we lang over nagedacht. Iedereen zal begrijpen dat we niet in een keer hetzelfde aanbod kunnen hebben als een Booking.com en Expedia. We beginnen met stedentrips, stap voor stap gaan we dan ons aanbod uitbreiden."
In augustus heeft Moonback een softlaunch voor crowdfunders, in september gaat het live voor het grote publiek.
Foto hieronder: Niels Meijssen met de award, behorend bij de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar-verkiezing, in de brandstore van zijn voorganger, wijnpionier Derrick Neleman.
Niels Meijssen is ook een van de eerste gasten van Cor Hospes in de serie Broodje Verhaal, waarin het om storytelling gaat. Niels vertelt daarin onder meer, juist met de bijzondere ontstaansgeschiedenis van zijn bedrijf, hoe belangrijk dat ook voor eerst Beterboeken en nu Moonback is. Bekijk de aflevering via deze link.