Nieuws Toerisme

Geen ontslagen bij Weflycheap: crisis maakt vindingrijk

Reisondernemingen zijn in 2020 ongekend hard geraakt en de vooruitzichten voor dit jaar zijn niet best. Ook reisbedrijf Weflycheap ligt al bijna een jaar lang op zijn gat. Oprichter Eelko van Drongelen startte samen met zijn compagnon twee nieuwe bedrijven om de coronaklappen op te vangen, en niet geheel zonder succes.

Natasja de Groot (AD) 3 februari 2021

Reis ondernemer eelko van drongelen

Oprichter/directeur Eelko van Drongelen van reisbedrijf Weflycheap.nl. Foto: Vincent Jannink

Al bijna een jaar zit de wereld zo goed als op slot en het ziet er niet naar uit dat daar op korte termijn verandering in komt. Waar veel reisorganisaties flinke verliezen lijden en van minstens een kwart van hun personeel afscheid hebben moeten nemen, valt het leed bij reisbedrijf Weflycheap, dat het moet hebben van het aanprijzen van goedkope tickets naar verre oorden, lastminute-vakantiedeals en stedentrips, – verrassend genoeg – mee.

Het bedrijf sloot 2020 af met een verlies van ‘slechts’ 20.000 euro, schrijft het AD. Het had veel erger gekund, realiseert medeoprichter en mededirecteur Van Drongelen zich. Alleen de vaste lasten bedragen maandelijks al zo’n 77.000 euro. Dat de schade meevalt, is volgens hem vooral te danken aan de overheidssteun, de eigen ondernemersgeest en de teamspirit.

Lees ook: Elske Doets: 'Het is even op. Ook bij mij'

Geen ontslagen door nieuw bedrijf

In plaats van op de handen te blijven zitten, startte Van Drongelen samen met zijn kompaan Ruud Raaijmakers (allebei 33 jaar) in coronatijd twee nieuwe bedrijven: één in webdevelopment en online marketing én één om de beste productdeals te scoren. Hadden ze niets gedaan, dan was het verlies minstens een ton hoger uitgevallen en hadden ze afscheid moeten nemen van een deel van hun medewerkers, zegt Van Drongelen.

Net na het uitbreken van de coronacrisis dachten Van Drongelen en zijn zakenpartner dat het virus snel zou overwaaien en de reisbranche in mei zou aantrekken. Maar met het oplopend aantal besmettingen en ziekenhuisopnames zagen ze de bui al hangen. ,,Vooral april en mei waren deprimerende maanden. We maakten ons ernstige zorgen of we iedereen binnenboord konden houden.’’

Eind 2019 nog een miljoen omzet

Met pijn in het hart zaten ze na te denken wie ze mogelijk zouden moeten ontslaan, zegt Van Drongelen, ook omdat ze sinds de oprichting van Weflycheap eind 2013 een hecht team hebben gevormd met de acht medewerkers en tot dan toe geen echte tegenslagen hadden gekend. ,,Het leek allemaal zo goed te gaan. Eind 2019 zaten we nog op een miljoen omzet,’’ illustreert Van Drongelen het succes. ,,Een succes dat we samen met onze mensen hebben geboekt’’, voegt hij eraan toe.

''We konden onze mensen detacheren bij enkele andere bedrijven. Gelukkig zagen onze medewerkers de ernst van de situatie in''

Eelko van Drongelen, medeoprichter Weflycheap

Ze wisten dat ze iets móesten doen, met een plan b moesten komen om te overleven. Het werd Blue Flamingos, een bedrijfje in webdevelopment en online marketing dat ze al in 2018 hadden opgericht. Van Drongelen: ,,Tot 2018 werkten we met externe developers voor onze website en dat liep wat stroef. We wilden ook andere labels neerzetten, zoals vakantiebesparen.nl en travelstamps.nl, maar dat was duur en had een lange doorlooptijd. We besloten onze eigen developers aan te nemen en hebben toen Blue Flamingos opgericht. Bedoeld voor onze eigen projecten, maar ergens ook met het idee om ooit onze expertise en ervaring aan te bieden aan andere bedrijven.’’

In allerijl een nieuwe website in elkaar zetten

Het plan haalden ze uit de la, een stagiair zette in allerijl een nieuwe website in elkaar en ze gingen – ,,er viel verder toch niets te doen’’ – op zoek naar potentiële klanten. Dat was rond vorig jaar mei. Een goede gok, zo bleek. Van Drongelen: ,,Er was veel vraag naar goede developers en wij hadden er toevallig drie in huis. We konden onze mensen detacheren bij enkele andere bedrijven. Gelukkig zagen onze medewerkers de ernst van de situatie in en beseften dat ze dat moesten doen om het bedrijf te redden.’’

Lees ook: Judith Eyck (Zoover) over toekomst van toerisme: ‘Het wordt tijd dat we Europa herontdekken’

Inmiddels hebben ze zo’n tien opdrachtgevers, waaronder een groot bedrijf in kozijnen, een uitzendbureau voor financieel talent, het bedrijf Uitgekookt.nl en Marketing Oost. Vanwege de animo hebben ze vorig jaar twee nieuwe developers in dienst genomen, hopen ze de komende maanden nieuwe klanten binnen te halen en kunnen ze binnenkort wellicht meer mensen aannemen.

Focus op Nederlandse hotels en vakantieparken

Blue Famingos is niet het enige bedrijf dat de ondernemers uit Zwolle in coronatijd zijn begonnen. Daarnaast hebben ze de website slimmevergelijker.nl gelanceerd, waar consumenten de beste productdeals kunnen vinden. Ondertussen hebben ze ook Weflycheap in een nieuw jasje gestoken; het richt zich nu meer op de Nederlandse markt met hotels en vakantieparken.

Het werk met Blue Famingos bevalt inmiddels zo goed dat het nu hun eerste prioriteit is én blijft, ook als straks het reizen weer aantrekt, zegt Van Drongelen. ,,Het geeft een enorme kick om te werken met en voor klanten. Bij Weflycheap hebben we namelijk geen inzicht in wie de eindklant is, want de boekingen vinden plaats bij reisorganisaties zoals TUI, Corendon en Traveldeal en niet bij ons.’’

"Eigenlijk voelt het nu net zo onzeker als toen net de coronacrisis uitbrak"

Eelko van Drongelen, medeoprichter Weflycheap

Crisis maakt Van Drongelen vindingrijk

Voorlopig valt er sowieso weinig te verdienen met Weflycheap: er wordt sporadisch geboekt voor Europese bestemmingen deze zomer, alleen boekingen voor Nederlandse vakantieparken lopen goed. ,,Het is afwachten hoe het met de vaccinaties loopt en hoe de nieuwe coronavarianten zich ontwikkelen. Eigenlijk voelt het nu net zo onzeker als toen net de coronacrisis uitbrak.’’

Toch maken de jonge ondernemers zich niet al te druk. Van Drongelen: ,,We hebben in april en mei deprimerende maanden meegemaakt, maar het is ook mooi om te zien hoe zo’n crisis je vindingrijk maakt en het beste in je naar boven haalt. Een geluk bij een ongeluk, zou je kunnen zeggen. We zijn blij dat we iedereen in dienst hebben kunnen houden en we ons geen zorgen hoeven te maken over wat de toekomst ons als reisbedrijf brengt.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.