Podcast De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Dezogenaamdepodcast tui 3

Frans Leenaars van TUI (links) legt in gesprek met presentator Floris Hülsmann uit waar de naam precies vandaan komt.

Van onze redactie 10 januari 2023

De Zogenaamde Podcast begint met een duik in het verleden. Want TUI is eigenlijk nog maar zeer recent een bekende naam in de Nederlandse reisbranche. TUI zelf komt oorspronkelijk uit Duitsland, zo vertelt Frans Leenaars. De naam is een afkorting van Touristik Union International. ,,Gelukkig gebruiken we dat nooit. Dat klinkt natuurlijk helemaal niet, dus het is TUI. Dat is een lekkere naam: het klinkt anders en het staat eigenlijk nergens voor, dus je kunt het helemaal claimen.”

Verschillende overnames gaven TUI een sterke positie in de Nederlandse reismarkt vanaf pakweg het jaar 2000, maar pas in 2015 werd de naam in Nederland in gebruik genomen. Voor dat jaar zorgden verschillende klassieke merken voor het marktaandeel. Wie is er niet op vakantie gegaan met Arke, Holland International of Kras Vakanties?

"TUI is een lekkere naam: het klinkt anders en het staat eigenlijk nergens voor, dus je kunt het helemaal claimen"

Toe-Wie, dus niet Tui of T-U-I

Wel is er in De Zogenaamde Podcast wat verwarring over de precieze uitspraak. Floris Hülsmann weet er als naamexpert natuurlijk het fijne van. ,,Het is Toe-Wie. Ik spreek het natuurlijk zo uit omdat ik het heel vaak gehoord heb, want reclame maken kunnen jullie erg goed. Maar het is niet de Tui of T-U-I. Iedereen zegt heel braaf TUI.”

Lees ook: Transloetje, Edison the Petit en Floatzac: elke productnaam Fatboy combineert lol met kwaliteit

In de podcast gaan de gesprekspartners in op het ontstaan van het logo. Leenaars vertelt dat het is ontworpen door een stagiair en dat het vervolgens door het hele bedrijf is omarmd. Hij vertelt ook waar het voor staat. Het is zo'n typisch geval van Cruyffiaanse logica: je gaat het pas zien als je het doorhebt. En wie de podcast heeft geluisterd, herkent het daarna meteen.

Floris ziet er ook een glimlach in, een verwijzing naar de claim die TUI jarenlang hanteerde: Discover your smile. ,,Nou, da's inderdaad ook wat we doen. Je wordt je beste ik weer. Overigens hebben we sinds vorige zomercampagne een nieuwe slogan: Live happy.”

Lees ook: Het verhaal achter de naam Innocent: 'Het zegt alles, maar vergt ook uitleg'

Na twee jaar corona werd het pas in 2022 weer normaal

Leuk om te vertellen is volgens Frans Leenaars ook dat de afkorting TUI ook wordt gebruikt om de kernwaarden van het bedrijf weer te geven. ,,Die zijn trusted, unique en inspiring. Betrouwbaar, ik denk dat je je daar wel wat bij kunt voorstellen. Unique is tweeledig: we geven een unieke ervaring en we maken producten uniek voor iedere klant. En we inspireren natuurlijk mensen om op reis te gaan en dingen te beleven.”

In de podcast praten de beide gesprekspartners ook over de hectische jaren die TUI achter de rug heeft. ,,Ja, corona. We dachten even dat het bij ons wel droog zouden houden. Maar dat bleek niet zo te zijn. Toen zijn we keihard aan de slag gegaan. Eerst om onze gasten weer naar huis te halen toen alles op slot ging. Want dat is natuurlijk wel een verplichting die je hebt als touroperator. Ook zijn we de overheid gaan helpen met het terughalen van Nederlanders en Belgen die niet via ons in het buitenland zaten.”

Lees ook: Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Daarna werd het wonden likken, aldus Leenaars. ,,Pas in week 7 van 2022 werd het weer een beetje normaal. We hebben een hele mooie zomer gehad qua verkoop. Mensen wilden weg, mensen hadden gespaard, ze waren bereid om uit te geven.”

De rol van acteur Frank Lammers

De nabije toekomst lacht TUI tegemoet. ,,De winter kwam aarzelend op gang,” zegt Leenaars eerst, ,,maar inmiddels zien we een enorme, enorme verkoop. Mensen willen weg, op reis.”

In de podcast praten Floris en Frans verder over de verschillende submerken die TUI voert, over de verschillen in cultuur tussen de landen waarin TUI actief is en het belang van acteur Frank Lammers in de ontwikkeling van het merk. Wat die rol precies is, hoor je natuurlijk in deze aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Benieuwd naar het complete verhaal achter TUI? Luister dan de hele podcast via Spotify of Apple Podcasts. Vergeet niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.

Lees ook: Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details