Podcast De Zo Genaamde Podcast
TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok
Wie van reizen en vakanties houdt, kent
TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In
deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief
marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en
presentator Floris Hülsmann
haarfijn uit.

Frans Leenaars van TUI (links) legt in gesprek met presentator Floris Hülsmann uit waar de naam precies vandaan komt.
De Zogenaamde Podcast begint met een duik in het
verleden. Want TUI is eigenlijk nog maar zeer recent een bekende naam in de
Nederlandse reisbranche. TUI zelf komt oorspronkelijk uit Duitsland,
zo vertelt Frans Leenaars. De naam is een afkorting van Touristik Union
International. ,,Gelukkig
gebruiken we dat nooit. Dat klinkt natuurlijk helemaal niet, dus het
is TUI. Dat is een lekkere naam: het klinkt anders en het staat
eigenlijk nergens voor, dus je kunt het helemaal claimen.”
Verschillende overnames gaven TUI een sterke positie in de Nederlandse reismarkt vanaf pakweg het jaar 2000, maar pas in 2015 werd de naam in Nederland in gebruik genomen. Voor dat jaar zorgden verschillende klassieke merken voor het marktaandeel. Wie is er niet op vakantie gegaan met Arke, Holland International of Kras Vakanties?
"TUI is een lekkere naam: het klinkt anders en het staat eigenlijk nergens voor, dus je kunt het helemaal claimen"
Toe-Wie, dus niet Tui of T-U-I
Wel is er in De Zogenaamde Podcast wat verwarring over de precieze uitspraak. Floris Hülsmann weet er als naamexpert natuurlijk het fijne van. ,,Het is Toe-Wie. Ik spreek het natuurlijk zo uit omdat ik het heel vaak gehoord heb, want reclame maken kunnen jullie erg goed. Maar het is niet de Tui of T-U-I. Iedereen zegt heel braaf TUI.”
Lees ook: Transloetje, Edison the Petit en Floatzac: elke productnaam Fatboy combineert lol met kwaliteit
In
de podcast gaan de gesprekspartners in op het ontstaan van het logo.
Leenaars vertelt dat het is ontworpen door een stagiair en dat het
vervolgens door het hele bedrijf is omarmd. Hij vertelt ook waar het
voor staat. Het is zo'n typisch geval van Cruyffiaanse logica: je
gaat het pas zien als je het doorhebt. En wie de podcast heeft
geluisterd, herkent het daarna meteen.
Floris ziet er ook een glimlach in, een verwijzing naar de claim die TUI jarenlang hanteerde: Discover your smile. ,,Nou, da's inderdaad ook wat we doen. Je wordt je beste ik weer. Overigens hebben we sinds vorige zomercampagne een nieuwe slogan: Live happy.”
Lees ook: Het verhaal achter de naam Innocent: 'Het zegt alles, maar vergt ook uitleg'
Na twee jaar corona werd het pas in 2022 weer normaal
Leuk
om te vertellen is volgens Frans Leenaars ook dat de afkorting TUI
ook wordt gebruikt om de kernwaarden van het bedrijf weer te geven.
,,Die zijn trusted, unique en inspiring. Betrouwbaar, ik denk dat je
je daar wel wat bij kunt voorstellen. Unique is tweeledig: we geven
een unieke ervaring en we maken producten uniek voor iedere klant. En
we inspireren natuurlijk mensen om op reis te gaan en dingen te
beleven.”
In
de podcast praten de beide gesprekspartners ook over de hectische
jaren die TUI achter de rug heeft. ,,Ja, corona. We dachten even dat
het bij ons wel droog zouden houden. Maar dat bleek niet zo te zijn.
Toen zijn we keihard aan de slag gegaan. Eerst om onze gasten weer
naar huis te halen toen alles op slot ging. Want dat is natuurlijk
wel een verplichting die je hebt als touroperator. Ook zijn we de
overheid gaan helpen met het terughalen van Nederlanders en Belgen
die niet via ons in het buitenland zaten.”
Lees ook: Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ
Daarna werd het wonden likken, aldus Leenaars. ,,Pas in week 7 van 2022 werd het weer een beetje normaal. We hebben een hele mooie zomer gehad qua verkoop. Mensen wilden weg, mensen hadden gespaard, ze waren bereid om uit te geven.”
De rol van acteur Frank Lammers
De nabije toekomst lacht TUI tegemoet. ,,De winter kwam aarzelend op gang,” zegt Leenaars eerst, ,,maar inmiddels zien we een enorme, enorme verkoop. Mensen willen weg, op reis.”
In de podcast praten Floris en Frans verder over de verschillende submerken die TUI voert, over de verschillen in cultuur tussen de landen waarin TUI actief is en het belang van acteur Frank Lammers in de ontwikkeling van het merk. Wat die rol precies is, hoor je natuurlijk in deze aflevering van De Zo Genaamde Podcast.
Benieuwd naar het complete verhaal achter TUI? Luister dan de hele podcast via Spotify of Apple Podcasts. Vergeet niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.
Lees ook: Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ