Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

Boek Thijs Verheul 'is een goede, voor jonge, startende ondernemers'

'Motiverend, leerzaam en eerlijk verhaal over ondernemen op het scherpst van de snede. En heel leuk om het verhaal vanuit jouw perspectief te lezen – mijn respect voor jullie is nog verder gegroeid!'. Zo verwoordde Thomas Plantenga, ceo van Vinted, het boek 'Voor hoeveel heb je het verkocht' van Thijs Verheul, van wie hij United Wardrobe in 2020 overnam. Maar: wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink?

Thijs verheul vinted united wardrobe voor hoeveel heb je het verkocht

Foto: ANP.

Van onze redactie 20 december 2021

United Wardrobe. Een platform waarmee je tweedehandskleding kon kopen en verkopen. Kón, want het is inmiddels verkocht aan Vinted. En dat ondernemerspad, dat leest als een jongensboek met een studentikoze inslag, vinden Tom van der Lubbe en Erno Hannink. Zij mochten 'Voor hoeveel heb je het verkocht' van Thijs Verheul, een van de ondernemers achter United Wardrobe, als een van de eersten lezen. En om dat maar direct duidelijk te hebben: het antwoord op de titel van het boek wordt overigens in hun podcast niet gegeven. Lees daarvoor het boek, suggereren de Boekencasters.

Hoe de beste ideeën geboren kunnen worden: dankzij zussen van een collega-student. ,,Ze zien dat zij hun kleding regelmatig uitwisselen en komen zo op het idee voor een veilige online marktplaats voor tweedehands kleding. One Wardrobe noemen ze het. Thijs Verheul was niet direct voorstander van het idee lezen we in het boek, collega Sjuul Berden heeft lang moeten hengelen en hem duidelijk moeten maken dat het echt een goed idee was. Ze zijn op zoek gegaan naar een bouwer, offertes aangevraagd, maar hadden het geld niet en zijn toen zelf gaan bouwen."

Lees ook: 'Voor hoeveel heb je het verkocht?' Vinted nam het bedrijf van Thijs (29) over

,,In het begin haal ik uit het boek nog een gevoel van we gaan iets bouwen en goeds doen voor de wereld, dat tweedehands kledingstukken langer meegaan, maar richting het einde van het boek kreeg ik toch de smaak dat het toch om het geld ging."

Tom van der Lubbe en Erno Hannink bespreken in de podcast verder onder meer hoe de coronacrisis United Wardrobe leek te raken (uiteindelijk: enorme online groei), er werd omgegaan met investeerders (een eerdere mogelijke overname ging niet door), er slim wordt omgegaan met adverteren en PR (influencers) en wat zij van de rol van Thijs Verheul als ondernemer vinden. ,,Thijs is die jongen die het gewoon doet, die het lef heeft en ook zegt, ik heb er geen verstand van, geen ervaring mee, maar hij deed het wel. Het leek me gewoon logisch, zegt-ie dan achteraf. Hij is niet bang om een blauwtje te lopen, hij is een echte doener. En dat is op een grappige manier beschreven. In het boek blijkt uiteindelijk ook wel dat Thijs op zoek is naar financiële onafhankelijkheid, hij zegt ook: geld interesseert me niet zo, maar maakt het leven wel leuker.

Lees ook: Overname United Wardrobe door Vinted: hoe jongensdroom Thijs Verheul (28) uitkwam

,,Hij is al actief als business angel en gaat zij kennis in het ecosysteem inbrengen. Er zitten veel wijze lessen in, ik hoop persoonlijk dat Thijs wat hij heeft meegemaakt ten goede gaat laten komen aan een nieuwe generatie ondernemers. Hij is nog heel erg jog en heeft al veel ervaring opgedaan," vindt Tom van der Lubbe. En Erno Hannink: ,,Ik ben vooral benieuwd naar wat hij nu gaat doen, kan mij voorstellen dat hij meteen, met alle ervaring een nieuw bedrijf gaat starten, hij komt gewoon een nieuwe kans tegen waar hij geen nee tegen gaat zeggen." De Boekencasters vinden 'Voor hoeveel heb je het verkocht' vooral een goed boek voor jonge, startende ondernemers, en zeker ook voor studenten. Het is in de boekhandel en online verkrijgbaar, onder meer via bol.com.

'Ik heb mijn complete verhaal verteld'

Wat vindt Thijs Verheul zelf? In een eerder interview zegt hij: ,,Het is een mooi ondernemersverhaal, voornamelijk gericht op studenten die denken dat ondernemen moeilijk en spannend is. Het is niet: je moet eerst dit, dan dat en daarna zus doen. Zoiets bestaat niet. Naast mooie momenten zijn wij ook op ons bek gegaan. Ik heb mijn complete verhaal verteld.”

Beluister hier een eerdere aflevering van de Boekencast: Hoe het boek 'De Machine - in de ban van booking.com' een andere kant van groei laat zien

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcards t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Sleutel tot Succes

Tony's - Henk Jan - Chocolonely: 'Sta op. Probeer. Zorg dat je trots kan zijn'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller (Picnic) en Taco Carlier (VanMoof) is de hoofdrol in deze aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes voor Henk Jan Beltman, de man die van de bijna slaafvrije Tony's Chocolonely-chocolade een wereldhit maakte.

Details
De Ondernemer

Jouw merk ook echt merkwaardig? Strateeg Niels Vrijhoeven vertelt hoe

Te gast in de podcastserie Namarama van host Floris Hülsmann is ditmaal Niels Vrijhoeven. Hij is freelance strateeg en heeft een zeer breed en interessant carrièrepad afgelegd. De reclamewereld is zijn basis, maar Vrijhoeven was ook nauw betrokken bij de oprichting van de aandelenapp BUX. Met die ervaring weet de strateeg alles over het 'merkwaardig krijgen van jouw merk'. Laat je inspireren en wie weet helpt het je verder als ondernemer.

Details
Aandachtstrekkers

Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten

Hoe zijn we eigenlijk beland van het wekelijkse rondje boodschappen in de supermarkt, naar thuisbezorging binnen tien minuten? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hebben het in deze aflevering van Aandachtstrekkers over flitsbezorging. Welke kant gaan we op, hoe ziet die toekomst eruit en hoe kun je daar als ondernemer op inspelen?

Details
Sleutel tot Succes

Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller van Picnic is het in de podcastserie Sleutel tot Succes de beurt aan Taco Carlier, samen met broer Ties verantwoordelijk voor het wereldwijde succes van VanMoof.

Details
Aandachtstrekkers

Herd mentality: waarom Bitcoin, vegan en alcoholvrij bier nu wel cool zijn

Herd mentality. Pardon? Herd mentality, het thema waar Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels uhm... Aandacht aan besteden in deze aflevering van de gelijknamige podcastserie. Wat de term betekent voor ondernemers en welke lessen er uit te trekken zijn, je weet het na een klein halfuur inspirerend luisterplezier.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Van Heinosoft naar upMention: waarom een nieuwe bedrijfsnaam?

Presentator Floris Hülsmann heeft voor deze De Zo Genaamde Podcast-aflevering Geerten Schollaart van upMention in de studio te gast. Het bedrijf helpt opdrachtgevers bij zoekmachine-optimalisatie zodat ze (nog) beter online te vinden zijn. Schollaart, een van de eigenaren, legt de host uit waarom zijn bedrijf van naam is veranderd. Dat is niet alles, want er is iets met Kenia.

Details