Aangeboden door Marktlink
Branded Content Bedrijfsoverdracht
'Mensen uitnodigen om zichzelf online te identificeren is een grenzeloos model'
'Op mijn vijftigste wil ik mijn bedrijf zo hebben ontwikkeld, dat ik een volledige exit heb gecreëerd.' Met die gedachte kocht Walter Codée tien jaar geleden Datachecker.nl. Nu heeft hij een groot deel van zijn aandelen verkocht en is hij ex-ceo. Missie geslaagd, maar van stilzitten is geen sprake: de blik is verruimd naar het buitenland.

Walter Codée is de ex-ceo van Datachecker.nl.
Jongen, ga nou studeren, drongen zijn ouders aan. Een diploma halen, daarmee kun je een mooie vaste betrekking krijgen. Walter Codée, inmiddels ex-ceo van Datachecker.nl, heeft het echt geprobeerd, maar staakte zijn poging om te studeren al snel. ,,Zoals de meeste ouders hadden ook die van mij het beste met me voor. Ik heb veel van ze geleerd, maar ook hoe het niet moet. En studeren was duidelijk iets wat ik niet moest doen. Maar de ondernemersgeest zat er bij mij al wél vroeg in. Toen die geest eenmaal uit de fles was, was er geen houden meer aan."
Dat begon al toen Codée 15 was. ,,Ik was gek op brommers, maar die waren in Nederland een stuk duurder dan in Duitsland. Dus kocht ik daar samen met mijn vader brommers op, en knapte ze hier op om ze met winst te verkopen. Daar verdienden we goed aan. Zoals ik naar het leven kijk, heeft het altijd te maken met het ondernemerschap. Kansen zien en weten hoe je die moet grijpen. Ik was altijd druk en onderweg, ik wilde geld verdienen om de dingen te kunnen doen die ik leuk vond. Na brommers werden het auto's en motoren die ik opknapte en verkocht, en uiteindelijk ben ik in de software terechtgekomen. Dat bleek echt iets voor mij."
Het Ondernemersdiner
Uit eigen ervaring weet Walter Codée (Datachecker.nl) wat er bij een bedrijfsoverdracht komt kijken. 'Hoogtepunten delen is leuk, maar van dieptepunten leer je het meest.' Meer inspirerende verhalen hoor je op het Ondernemersdiner, een exclusieve bijeenkomst vol informatie over bedrijfsoverdracht.
''Mijn advies: ga nooit met pensioen, blijf werken en je sociale ontwikkeling in beweging houden. Daarmee houd je de ouderdom op afstand''
Van kans naar kans
Voor Codée ging er een nieuwe wereld open. ,,Je moet software eerst leren begrijpen op een laag niveau voordat je er iets van snapt, maar langzaamaan begon ik het steeds leuker te vinden. Denk je eens in: de fysieke mens kan nooit digitaal worden, maar de online-wereld is grenzeloos. Online kunnen we geweldig veel voor elkaar krijgen. Met dat idee in het achterhoofd bedacht ik de website woning-goedkoop.nl, waar mensen die hun huis wilden verkopen een heel pakket thuisgestuurd kregen met een voorlopig koopcontract, verkoopbordje, en een handleiding waarmee ze foto's konden maken om mee te adverteren op de website. Ik heb daarvoor ook nog een schoonmaakbedrijf gehad voor hotelkamers, maar ook voor bedrijfspanden en als autopoetsbedrijf op locatie. Ik rolde steeds van kans naar kans. Tot ik in 2010 bij Idchecker.nl terechtkwam. Dat veranderde alles."
Een verandering in meerdere opzichten: als moederbedrijf van Datachecker.nl huurde Idchecker.nl Codée in als zelfstandig sales-vertegenwoordiger, toen zijn jongste dochtertje ernstig ziek werd. ,,Dat zorgde ervoor dat ik mijn focus volledig verlegde naar mijn thuissituatie totdat ze beter was. Na twee jaar knokken is ze er gelukkig weer bovenop gekomen, en kon ik weer bij Idchecker.nl aan de slag. Geweldig natuurlijk, maar ik had andere plannen. Ik wilde Datachecker.nl overnemen met een klant, namelijk NVM, de Nederlandse Vereniging van Makelaars. Ik wist: in de toekomst gaan we naar meerdere online identificatieplatformen. Mensen uitnodigen om zichzelf online te identificeren leek me een grenzeloos model, en dat zie ik nog steeds zo. Financieel kwam ik er al snel uit met Idchecker.nl, dus ik kon aan de slag met mijn eigen eenmanszaak."
Datingsites en voetbalclubs
Het eerste wat Codée deed was een woontoets ontwikkelen voor NVM, een mooi opstartmoment om Datachecker.nl langzaam te ontwikkelen. Daarna ging het snel. ,,Inmiddels bieden we oplossingen aan voor financiële dienstverleners, verzekeraars, uitzendbranches, noem maar op. Alles wat te maken heeft met grote aantallen personeelsleden. Daarvoor hebben wij een volledig geautomatiseerd online model gemaakt waarmee ieder bedrijf kan werken. De markt is eindeloos, van datingsites tot voetbalclubs met seizoenkaarthouders. Er is echt nog een wereld te winnen."
Toch besloot Codée na tien jaar een deel van zijn aandelen te verkopen en de operatie los te laten. ,,Toen ik veertig was zei ik tegen mezelf: op mijn vijftigste wil ik het bedrijf zo hebben ontwikkeld, dat ik een volledige exit heb gecreëerd. Volgens mij werkt het in het leven zo, dat als je de dingen uitspreekt die je wilt bereiken en je je er volledig aan overgeeft, dan komen ze ook uit. Ik heb tien jaar lang keihard gewerkt, en nu ik een deel van mijn aandelen in het bedrijf heb verkocht, vind ik dat ik mijn doel heb bereikt."
''De fysieke mens kan nooit digitaal worden, maar de online-wereld is grenzeloos. Zo is het een mooi digitaal hulpmiddel voor de mens''
Een nieuwe stip op de horizon gezet
Door Marktlink in de arm te nemen met de opdracht om Datachecker.nl te verkopen, kwam Codée in contact met investeringsmaatschappij Capital A. Het bleek een schot in de roos. ,,Het proces van overdracht is geweldig verlopen. Natuurlijk, beide partijen willen de beste deal eruit slepen, maar de paar hobbels op de weg hebben we moeiteloos gladgestreken. Marktlink heeft dat proces uitstekend begeleid. Ik ben nu geen ceo meer, Joe Bloemendaal is speciaal hiervoor mede-eigenaar geworden, en ik doe nu vooral corporate development en strategie. Dat geeft nieuwe dynamiek in de organisatie.''
,,Ik leer nog steeds een hoop, en we hebben een nieuwe stip op de horizon gezet: we zitten al in België en de UK, en binnen een jaar willen we ook naar Duitsland. Met bedrijven zoals Allianz zien we grote mogelijkheden om samen te werken, dus stoppen met werken is er nog niet bij. Dat wil ik ook helemaal niet. Mijn advies: ga nooit met pensioen, blijf werken en je sociale en professionele ontwikkeling in beweging houden. Daarmee houd je de ouderdom op afstand."
Exclusief Het Ondernemersdiner
Denk jij er weleens aan om je bedrijf te verkopen? Ondernemers zoals Walter geven je tips & tricks uit eigen ervaring tijdens het Ondernemersdiner. Hoor wat andere experts en ondernemers je kunnen leren over bedrijfsverkoop of -overname. Inspirerend en informatief.