Nieuws Bedrijfsoverdracht

Het Nederlandse New York Pizza komt in Noorse handen

New York Pizza wordt grotendeels verkocht. De Nederlandse pizzaketen komt in handen van het Noorse conglomeraat Orkla, dat al tientallen merken in handen heeft op het gebied van levensmiddelen, snacks en persoonlijke verzorging. De Noren nemen een belang van 75 procent in de keten, die daarmee een waarde heeft van 145 miljoen euro. De huidige eigenaren houden 25 procent in handen.

Van onze redactie 28 juni 2021

De Nederlandse pizzaketen New York Pizza komt grotendeels in handen van het Noorse Orkla. Foto: Cynthia Cats

Volgens Philippe Vorst, topman en mede-oprichter van New York Pizza, kan de keten door de overname sneller groeien dan wanneer het bedrijf dit in zijn eentje zou proberen. De overname is nog afhankelijk van de gebruikelijke goedkeuringen. De transactie zal naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar worden afgerond.

Lees ook: Philippe Vorst (ceo New York Pizza): 'Uitbreiden in België en Duitsland'

Ook maker van pizzadeeg Euro Pizza Products onderdeel van overeenkomst

New York Pizza telt in totaal 232 verkooppunten die door franchisenemers worden gerund. Daarvan zijn er 229 in Nederland gevestigd. Eind vorig jaar werd een eerste filiaal in het Belgische Leuven geopend. In België moeten er dit jaar nog zeker vijf verkooppunten bijkomen. Verder heeft New York Pizza twee vestigingen in het Duitse Keulen.

Onderdeel van de overeenkomst is ook de maker van pizzadeeg Euro Pizza Products, dat ook andere pizzabestanddelen en specerijen inkoopt en distribueert naar de verkooppunten. Het deeg wordt al naar achttien landen uitgevoerd. De Finse pizzaketen Kotipizza, dat al eigendom is van Orkla, is de grootste externe afnemer van het deeg.

Philippe Vorst, topman en mede-oprichter van New York Pizza. Foto: Pim Ras

New York Pizza in 2020: 11,5 miljoen pizza's en omzet van 54,7 miljoen euro

New York Pizza heeft zijn hoofdkantoor in Amstelveen en telt momenteel 75 werknemers. De onderneming blijft een zelfstandig onderdeel binnen de divisie Consumer & Financial Investments van Orkla. Zij aan zij met Kotipizza, zo klinkt het.

New York Pizza verkocht vorig jaar 11,5 miljoen pizza's en was goed voor een omzet van 54,7 miljoen euro. Dat is inclusief de inkomsten uit de deegproductie. Sinds 2008 is de omzet van de keten jaar op jaar met 12 procent gegroeid, mede door het openen van nieuw verkooppunten maar ook door per filiaal meer pizza's te verkopen.

Lees ook: New York Pizza slaat internationale vleugels verder uit

Groei behoort tot het DNA van de pizzaketen

Philippe Vorst was eind december te gast in de uitzending van De Ondernemer Radio. Hierin vertelde hij al met New York Pizza te zoeken naar de verdere groei van de franchiseketen in het buitenland. ,,Als we niet groeien, lopen we achteruit.”

Het doel is om in 2023 zo’n driehonderd vestigingen te hebben, vertelt Vorst in de podcast, die hieronder is terug te beluisteren. Vorst vertelt dat groei tot het DNA van het bedrijf behoort. Dat kan alleen met goede teams met een diverse samenstelling, vertelt hij voor de microfoon om vervolgens zíjn rol toe te lichten. Het is een les geweest van deze corona-periode: om te groeien moet je investeren in mensen. ,,En wat heb ikzelf geleerd van deze periode? Ik beweeg mij meer naar de achtergrond. Ik wil het management ruimte geven om de tent te runnen. Het mag geen one man show worden.”

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws