Nieuws Bedrijfsoverdracht
Watersportmerk Mistral volledig in handen van Nederlands MerkGoed (NMG)
Mistral, één van de bekendste watersport lifestyle merken ter wereld, is overgenomen door Nederlands MerkGoed (NMG). De Haarlemse investeerder neemt 100 procent van de aandelen over en zal Mistral actief begeleiden bij het versnellen van de internationale groei.

Innovatie, kwaliteit en design zijn de belangrijkste kernwaarden waar Mistral met haar producten aan wil voldoen. Foto: Mistral
Mistral is actief op vier continenten en in meer dan tien landen. Het behaalde in 2021 een omzet, inclusief gelicentieerde verkoop, van circa 80 miljoen euro. Voor het merk zijn circa zestig mensen werkzaam. De Mistral-collectie varieert van windsurfboards, surfboards, wingfoils en SUP-boards tot kleding, footwear en lifestyle producten. Mistral vaart wel bij steeds populairder wordende productcategorieën zoals SUP-boards en wingfoiling. Alleen al in Duitsland werden meer dan 200.000 SUP-boards verkocht.
Eerste gesprekken al jaren geleden gevoerd
,,Het succes van de afgelopen jaren heeft alles te maken met het sterke merk dat Mistral sinds jaar en dag is", zegt Ado Huisman van Mistral. ,,Er is zo’n enorm krachtige heritage, dat we direct ook relevant zijn in relatief nieuwe categorieën. Dat biedt natuurlijk veel kansen in een zich sterk ontwikkelende markt als de watersport. Vanwege onze focus op branding, ben ik op zoek gegaan naar een partij die vanuit een duidelijke merkvisie een volgend legendarisch hoofdstuk aan het Mistralboek kan toevoegen. Hierbij zijn we niet over één nacht ijs gegaan, getuige het feit dat de eerste gesprekken met NMG al jaren geleden plaats hebben gevonden.”
- Denk jij ook na over de verkoop van je bedrijf of heb je het proces zelfs al in gang gezet? Kijk dan zeker ook eens op onze pagina met het thema 'bedrijfsoverdracht'. Je leest hier verhalen van ervaringsdeskundigen, de do's & don'ts en vele andere artikelen die bij kunnen dragen aan het maken van een goede deal.
Lees ook: Nederlandse maker van Gazelle-fietsen voegt Cannondale aan stal toe
Mistral werd in 1976 opgericht en stond met haar eigen R&D team aan de wieg van de windsurfsport. Ook vandaag de dag zijn innovatie, kwaliteit en design de belangrijkste kernwaarden waar Mistral producten aan moeten voldoen.
Niet meer het windsurfmerk van vroeger
Arnaud van der Vecht van NMG: ,,Mistral is al lang niet meer het windsurfmerk van vroeger. Het merk heeft de wind volop in de zeilen, ook al is windsurfen inmiddels nog maar verantwoordelijk voor een klein deel van de omzet. Alle respect voor Ado Huisman en zijn team voor wat zij hebben neergezet. Mistral heeft de statuur, uitstraling en geloofwaardigheid om dit succes nog veel verder uit te bouwen door nog meer eigen business onder het Mistralmerk te bouwen.”
Over NMG
Nederlands MerkGoed (NMG) investeert in merken die een aantrekkingskracht uitoefenen op consumenten. NMG investeert en neemt een actieve rol om deze bedrijven langdurig te laten groeien. De Haarlemse investeringsmaatschappij heeft merken als Mistral, Nomad, Stoov, Orangebag, BenBits, Passa Sports en Maison365 in haar portfolio.