Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

Nog meer impact maken? Wat jij kan leren van de betekeniseconomie

Waarom ontstaat de betekeniseconomie, wat is de betekeniseconomie en hoe stimuleren we de betekeniseconomie? Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink gaan voor hun podcast op zoek naar de antwoorden. Met het boek - what's in a name - 'Betekeniseconomie' van Kees Klomp bij de hand.

Van onze redactie 8 juni 2022

De ondertitel van het boek Betekeniseconomie is: 'De waarde van het verweven leven'. De auteur Kees Klomp is lector Betekeniseconomie aan de Hogeschool Rotterdam. Dit boek is een bewerking van zijn openbare les die hij heeft gegeven bij zijn aanstelling als lector. Klomp is medeoprichter van THRIVE institute. Zie het instituut als een 'stam', een plek van gelijkgestemden waarin ze programma’s, leergangen, workshops en presentaties organiseren.

'Ondernemers kunnen met dit boek inzichten krijgen over waar ze moeten beginnen voor echte impact'

'Betekeniseconomie' is geschikt voor studenten en ondernemers

Het boek bestaat uit vier delen:

  1. Waarom ontstaat de betekeniseconomie?
  2. Wat is de betekeniseconomie?
  3. Hoe ontwerpen we de betekeniseconomie?
  4. Hoe stimuleren we de betekeniseconomie?

Het boek staat volgens Tom van der Lubbe en Erno Hannink vol met theorie. ,,Enorm veel verwijzingen naar andere theorieën en modellen waar Klomp weer eigen modellen van maakt. Het is een boek dat geschikt is voor studenten en ondernemers. Ondernemers kunnen met dit boek inzichten krijgen over waar ze moeten beginnen voor echte impact.''

Opvallende lessen uit het boek 'Betekeniseconomie'

  • Ga aan de slag met een winstreductie om zoveel mogelijk te besteden aan impact
  • Bedrijven die niet resoneren met de maatschappij verdwijnen vanzelf

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Lees ook: Zo maak je impact: wat laat jij als ondernemer na?

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details