Aangeboden door Visa
Branded Content Financiën
Succes zonder ervaring: dit stel scoort met PAND Pannenkoek
‘Wie niet waagt, die niet wint’, moet Freek Hol in 2017 hebben gedacht toen hij als ondernemer in PAND Pannenkoek stapte. Het lef van de toenmalige pensioenspecialist werd beloond aangezien het pannenkoekenhuis in Schalkwijk inmiddels te boek staat als een geliefd etablissement. ,,We willen het onze klanten zo aangenaam mogelijk maken, van bestelling tot betaling.”

De overgang van pensioenen naar pannenkoeken: het is er nogal eentje. Toch duurde het niet lang voordat Freek overstag ging nadat zijn schoonvader de plannen voor een familiebedrijf ontvouwde en een beroep op zijn diensten wilde doen.
,,We hebben het over een horecazaak op het Eiland van Schalkwijk”, begint Freek. ,,Een unieke plek in Utrecht. Midden in de natuur, omgeven door water. Vroeger stond hier het Wapen van Schalkwijk; een hotel met een dorpscafé. Dit kwam echter leeg te staan waarop het niet veel later werd gekraakt. Mijn schoonvader besloot het te kopen om er woningen van te maken én een pannenkoekenhuis met ijssalon in de vorm van een familiebedrijf.”
Onderdeel worden van een familiebedrijf
Freek werd gevraagd om alle ideeën van de betrokken familieleden in één bedrijfsplan te vangen. Een taak die hij naar eer en geweten uitvoerde, maar tegelijkertijd een passie voor horeca in hem losmaakte. ,, In oktober 2016 begon ik met het schrijven van dat plan en in januari 2017 nam ik ontslag bij het pensioenfonds waarvoor ik werkte. Ik had er daar veertien jaar opzitten en was wel toe aan iets nieuws.”
“Het was nog maar de vraag of de inwoners van dit kleine dorpje wel op een pannenkoekenhuis zaten te wachten”
Voorsorteren op latere bedrijfsovername
,,Hoewel ik toen nog niet wist dat ik de zaak uiteindelijk zou overnemen, schetste ik op basis van onze ideeën een compleet plan. Inderdaad, zonder horeca ervaring. Haha! Ik had het nog nooit gedaan, dus dacht dat ik het wel zou kunnen. Spannend was het zeker. Hoewel dit deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie op dat moment werd betiteld als UNESCO Werelderfgoed - en dus toeristen zou trekken - was het nog maar de vraag of de tweeduizend inwoners van dit kleine dorpje wel op een pannenkoekenhuis zaten te wachten.”
Toch voelde het goed voor Freek. Vooral omdat hij PAND Pannenkoek tot vorig jaar zomer feitelijk nog niet alleen met zijn partner Suzanne runde. ,,Mijn schoonvader was de eigenaar, maar stemde eigenlijk altijd in met de plannen die wij als familie met de zaak hadden. En ondanks dat we in het begin vooral leunden op de horeca ervaring van onze chef en bedrijfsleider, zagen we zelf al snel hoe het werkt in de horeca. Afgelopen zomer hebben Suzanne en ik het officieel overgenomen.”
Kindvriendelijkheid als belangrijke trigger
Een beslissing waarvan hij absoluut geen spijt heeft. Freek spreekt zelfs van het ontdekken van een passie. ,,Je moet PAND Pannenkoek zien als een gezellige eetschuur. Letterlijk een schuur met daarin oude voertuigen en een grote aangrenzende speeltuin. Hier hebben we voor gekozen om het de kinderen ook naar de zin te maken. Dat moet echt de trigger zijn om hierheen te komen. Zo kunnen ouders van een lekkere pannenkoek genieten terwijl hun kleintjes in een veilige omgeving kunnen spelen. Een fijn pluspunt.”
,,Ik wil onze klanten tevreden houden, maar hetzelfde geldt voor onze mensen. Het is een mooie uitdaging om op een bepaalde manier toch goed voor ze te zorgen. Daar komt veel bij kijken, maar ik denk dat ik de juiste drive heb om dat voor elkaar te krijgen. De ervaringen moeten goed blijven. Bij iedereen. Ik wil niet leunen op het succes dat we nu hebben. Blijven verbeteren en niet versloffen.”
“Zolang je goede kwaliteit blijft leveren, accepteert men de verhoogde prijzen”
Visa ondersteunt ondernemers. Met betaalgemak en tips over digitale betalingen. Ontdek de digitale mogelijkheden voor jouw bedrijf.
Verhoogde prijzen veroorzaken geen problemen
Natuurlijk hebben Freek en Suzanne momenteel ook te maken met de huidige hoge kosten. Energie, grondstoffen en personeel; ze krijgen het allemaal op hun bordje. Een uitdaging, verzekert Freek. Toch wordt zijn pannenkoekenhuis nog altijd goed bezocht en is er geen enkele reden tot bezorgdheid.
,,Qua prijs zitten wij redelijk aan de onderkant van de markt. Met het hele gezin uiteten bij een bistro is vele malen duurder. En ja, ik heb oplopende bedrijfskosten doorgevoerd in onze prijzen, maar dat heeft niemand ervan weerhouden om bij ons langs te komen. Zolang je goede kwaliteit blijft leveren, accepteert men de verhoogde prijzen.”
Hol verkoopt absoluut geen ‘nee’
De trotse eigenaar van PAND Pannenkoek is er alles aan gelegen om dat zo te houden. Om die reden kiest Freek op het gebied van digitale betalingen voor het grootste gemak voor zijn klanten. ,,Het laatste wat ik wil, is ‘nee’ verkopen. En dus moeten ze op iedere manier kunnen betalen, ook met creditcard.”
,,In het eerste half jaar na de opening in 2017 was die optie er nog niet. Puur om kosten te besparen eigenlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet meteen aan had gedacht. Toch nam de wens onder onze klanten al snel toe waarop we alsnog voor Visa kozen. Het is een stukje service. Of ik de bijbehorende transactiekosten dan niet hinderlijk vind? Nee hoor. Die vind ik niet hoog en wegen bovendien echt niet op tegen de voordelen.”
Focussen op de leuke dingen van het ondernemen
Het nauwelijks in bezit zijn van contanten is zo’n voorbeeld. ,,Heb ik deze wel dagelijks in grote hoeveelheden, dan moet ik die naar een bank brengen en ook dat kost geld. Als het aan mij ligt, doen we alles digitaal. In administratief opzicht heb ik er namelijk ook geen omkijken meer naar. Alle betalingen worden vrijwel direct op onze rekening gestort waardoor ik mij kan focussen op de leuke dingen van het ondernemen.”
Visa ondersteunt ondernemers. Met betaalgemak en tips over digitale betalingen. Ontdek de digitale mogelijkheden voor jouw bedrijf.