Aangeboden door ING Nederland

Branded Content Financiën

Even sparren met… Won Yip: zo trigger je jonge mensen om voor jou te komen werken

Veel bedrijven in de transportsector hebben moeite om jonge chauffeurs aan zich te binden, weet de 26-jarige Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport BV. Het Haarlemse familiebedrijf is gespecialiseerd in het leveren van transportmiddelen voor de wegenbouw. ,,Jonge mensen zijn de motor van de sector, zij moeten de boel op sleeptouw nemen op weg naar verduurzaming’’, stelt Vrijbloed. Hoe vind én bind je chauffeurs tussen de 18 en 30 jaar? ING heeft Vrijbloed uitgenodigd om over deze kwestie te sparren met topondernemer Won Yip. Met horecazaken in Amsterdam en Scheveningen weet Yip als geen ander hoe je jonge mensen vindt en vasthoudt.

Jeroen Kreule 28 oktober 2021

Jonge chauffeurs binnen boord houden: dat is volgens Mathijs Vrijbloed dé uitdaging waar ook Vrijbloed Transport de komende jaren voor staat. ,,Als het om aanwas van jonge mensen gaat, hebben wij vooralsnog weinig reden tot klagen. Maar het kan beter, dat geef ik toe. De vraag hoe je jonge chauffeurs vindt en bindt is daarom relevant, zowel voor ons als voor de sector. Voor de duurzaamheidstransitie zullen we jonge mensen de komende jaren hard nodig hebben.’’

Vijftien ‘Vrijbloedjes’

Vrijbloed Transport BV is in 1959 opgericht door de opa van Mathijs. ,,Mijn opa was de zoon van een tuinder en kocht van het geld dat hij in zijn tienerjaren had verdiend als hulp bij tuinders op zijn achttiende een vrachtwagen. Hij reed aanvankelijk van alles: van melk tot mest. Later is hij zich gaan focussen op de infrasector.’’

Lees ook: Even sparren met… Won Yip. Zo start je in het buitenland

Vrijbloed Transport is intussen uitgegroeid tot een zeer stabiel bedrijf met 165 mensen in dienst. Volgens de jongste telg is het een echt familiebedrijf. ,,Mijn broers werken hier, mijn vader, ooms, neefjes, nichtjes en tantes. Er lopen hier een stuk of vijftien Vrijbloedjes rond.’’

Veelzijdig bedrijf

Van diepladers, opleggers, kippers en shovels tot containerwagens en mobiele kranen: het wagenpark van Vrijbloed Transport is groot en divers. Naast de verhuur van transportmiddelen en materialen (zoals rijplaten en boombescherming) houdt het familiebedrijf zich ook bezig met de verkoop van onder meer beton, zand en specie. Vrijbloed: ,,Het leveren van transportmiddelen voor de wegenbouw is en blijft de kern van ons bedrijf, maar in de loop der jaren is onze dienstverlening veel breder geworden. We verkopen ook materiaal en verzorgen opslag. We hebben dat gedaan om onze klanten nog beter te kunnen helpen. Dat maakt ons bedrijf veelzijdig en interessant voor potentiële werknemers.’’

Veiligheid en duurzaamheid

Die veelzijdigheid aan activiteiten is een van de redenen waarom het Haarlemse transportbedrijf jonge mensen weet vast te houden, denkt Vrijbloed. ,,Er is hier veel minder sprake van eentonigheid. Iemand die een tijdje op een knijperauto rijdt, kan doorgroeien als chauffeur van een ander type vrachtwagen. Wie toe is aan een nieuwe uitdaging binnen het bedrijf, kan veel richtingen op. We leiden mensen op en besteden veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van onze werknemers. We proberen op alle fronten onderscheidend te zijn. We maken grote stappen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid, daarin proberen we voorlopers zijn.’’

''ING denkt gelukkig positief mee in het doen van duurzame investeringen in vrachtwagens en heeft veel kennis over de risico’s ervan''

Mathijs Vrijbloed, Vrijbloed Transport BV (foto onder)

Elektrische vrachtwagens

Mathijs Vrijbloed werkt als boekhouder bij het bedrijf dat wordt geleid door zijn vader en twee ooms. Daarnaast heeft hij alles rond het thema duurzaamheid in zijn portefeuille. Van contracten opstellen, het aanvragen van subsidies tot het volgen van de nieuwste ontwikkelingen: Vrijbloed regelt alles wat met elektrische vrachtwagens te maken heeft. In 2019 werd de eerste elektrische vrachtwagen aangeschaft. Dat zijn er nu 3, en er komen binnenkort nog 4 elektrische vrachtwagens bij. ,,ING denkt gelukkig positief mee in het doen van duurzame investeringen in vrachtwagens en heeft veel kennis over de risico’s ervan.’’

Elektrisch rijden heeft de toekomst, vervolgt Vrijbloed. ,,Iedereen is zich intussen wel bewust van het feit dat de uitstoot van CO2 omlaag moet. Ook de transportsector staat voor die uitdaging. Wij zijn actief in binnensteden als Amsterdam: vanaf 2025 zijn dat uitstootvrije zones. Verder heb je te maken met Natura 2000 gebieden, een netwerk van beschermde natuurgebieden. Transportbedrijven worden dus gedwongen om het wagenpark te verduurzamen. De meeste tenders zijn daar al op gericht.’’

Lees ook: Hoe ‘supermarkt voor de boer’ uitgroeide tot multinational

Uitgerust

Vrijbloed – uiteraard in bezit van vrachtwagenrijbewijs - houdt de markt goed in de gaten. Onlangs was hij twee dagen in Zweden om de nieuwste elektrische vrachtwagen van Volvo te testen. Het rijden op een elektrische vrachtwagen is op meerdere fronten anders dan rijden op diesel. ,,Je hebt tijdens het rijden geen vibraties en geen geluid, het optrekken bij een verkeerslicht gaat vloeiend. Je stapt aan het einde van de dag dus minder vermoeid uit. Daarnaast is de actieradius minder, waardoor je als chauffeur wordt gedwongen om beter na te denken over hoe je dag er zo efficiënt mogelijk uitziet. Je merkt dat met name oudere chauffeurs heel erg moeten wennen aan deze veranderingen. Het is een andere rijstijl.’’

Jonge mensen ‘keihard nodig’

Met de verduurzaming van het wagenpark en de grote diversiteit aan werkzaamheden hoopt Vrijbloed Transport de komende jaren zoveel mogelijk jonge chauffeurs te vinden en te binden. De tips van Won Yip komen hem goed van pas. Vrijbloed: ,,Net als in de horeca is de transportsector afhankelijk van jonge, enthousiaste mensen. En voor de duurzaamheidstransitie hebben we ze keihard nodig.’’

Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport BV in gesprek met Won Yip. Foto: Ruud Voest

Ben je ondernemer en op zoek naar een bank die er voor je is? Maak kennis met ING Zakelijk

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws