Nieuws Crowdfunding

Gouden tips voor een succesvolle crowdfundactie: 'Zorg als ondernemer voor een aansprekend verhaal’

Waar moet je als bedrijf of ondernemer aan voldoen om een goede crowdfunding op te zetten? Rosalie van Dijk, campagnemanager bij crowdfundingbedrijf CrowdAboutNow, vertelt.

Jenny de Koning (AD) 21 februari 2022

Rosalie Crowd About Now crowdfunding business ondernemen

Campagnemanager Rosalie van Dijk van CrowdAboutNow helpt ondernemers bij het goed opzetten van een crowdfundactie. Foto: Rosalie van Dijk

,,Als campagnemanager bij CrowdAboutNow sta ik ondernemers bij tijdens hun crowdfundingcampagne. Het grote doel is het streefbedrag binnenhalen, maar daar moeten ondernemers zelf wel voor aan de slag”, vertelt Van Dijk (30) tegen het AD. ,,Er moet campagne worden gevoerd om investeerders binnen te halen die bij de ondernemer passen. Ik denk mee over hoe zij hun investeerders het beste kunnen bereiken. Door intensief campagne te voeren proberen ondernemers binnen een afgesproken tijd het streefbedrag binnen te halen. Lukt dit niet, dan krijgen de investeerders hun geld terug.”

Hoe gaat dat campagnevoeren in zijn werk? Wat is de gouden tip?

,,Voor een goede campagne is het belangrijk dat de ondernemer een aansprekend verhaal heeft. Ik ga met de ondernemer aan tafel en bespreek dit. Dan moet de ondernemer met zijn verhaal de boer op. Hierbij is de gouden tip: fasering. Begin bij mensen die dichtbij je staan, vrienden en klanten en breid dit steeds verder uit. Hoe verder iemand van je af staat, hoe minder bereid diegene is om te investeren. Als je eenmaal een groepje investeerders hebt, gaat de kracht van de crowd werken. Het is spannend, maar als het lukt is het gaaf!”

Lees ook: Crowdfunding al op bijna 80 procent: interactieve talenapp voor Jungle the Bungle

Wilde je altijd al campagnemanager worden?

,,Nee, ik dacht niet als klein meisje: dat wil ik worden. Het kwam op mijn pad. Voor deze baan werkte ik als projectmanager bij een reclamebureau. Dat was vooral faciliterend en ik wilde wel meer meewerken. De vacature voor deze functie kwam langs en daar werd ik vrolijk van. Vooral het bedrijf sprak me aan. Ik kende CrowdAboutNow via mijn vriend die zo zijn horecazaken heeft gefinancierd.”

Is dit je droombaan?

,,Ja, ik zit hier op mijn plek. Ik werk met bijzondere ondernemers en help hen hun droom te verwezenlijken. Werkinhoudelijk is het interessant en mijn collega’s zijn leuk. We zijn een klein bedrijf, dat is fijn. Er hangt een positieve werksfeer en er is weinig hiërarchie. Ik krijg veel ruimte om te groeien en om zelf dingen uit te vinden. En het leuke is dat we met elkaar veel successen behalen. Dat zorgt natuurlijk ook steeds voor een boost.”

"Ik probeer ondernemers zo goed mogelijk te helpen, maar uiteindelijk is de ondernemer zelf verantwoordelijk voor het succes van de campagne"

Rosalie van Dijk, campagnemanager bij CrowdAboutNow

Wat is minder leuk aan je werk?

,,Als ondernemers keihard hun best doen, maar de campagne toch niet genoeg geld oplevert. Ik probeer ondernemers zo goed mogelijk te helpen, maar uiteindelijk is de ondernemer zelf verantwoordelijk voor het succes van de campagne. Het blijft flink balen, ook voor mij.”

Ga je dan naar horeca die gecrowdfund heeft via jullie platform?

,,Ja! Als ik een weekendje weg ga, check ik meteen welke horeca of plek gecrowdfund is. Een ongeschreven regel bij CrowdAboutNow is ook: kies zoveel mogelijk voor gecrowdfunde ondernemers. Al is die keuze niet al te lastig, aangezien we met heel veel leuke ondernemers samenwerken!”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws