Nieuws Crowdfunding

Steeds grotere investeringsbereidheid via crowdfunding

Uit onderzoek van het platform CrowdAboutNow blijkt dat het investeringsklimaat voor projecten via crowdfunding erg goed is. Driekwart van de investeerders geeft aan op dit moment liever te investeren in een project of onderneming, dan het geld op de bank te laten staan. Het gaat met name om projecten van ondernemers waarmee ze een persoonlijke connectie hebben.

Van onze redactie 31 augustus 2020

Investering startup crowdfunding

Foto: Unsplash

Uit het onderzoek van het crowdfundingsplatform blijkt dat het investeringsklimaat voor projecten via crowdfunding erg goed is. Driekwart van de investeerders geeft aan op dit moment liever te investeren in een project of onderneming, dan het geld op de bank te laten staan. Het gaat met name om projecten van ondernemers waarmee ze een persoonlijke connectie hebben.

Spannend om juist nu externe investering op te halen

Daartegenover staat dat ondernemers juist projecten uitstellen omdat ze denken dat investeerders niet bereid zijn te investeren. Maar liefst 54 procent van de ondernemers geeft aan het spannend te vinden nu externe investering op te halen. Naast de onzekere toekomst speelt ook de vraag wie er nu bereid is om te investeren.

''Dit onderzoek laat zien dat ondernemers het dus dichterbij moeten gaan zoeken: bij de mensen die ze dagelijks spreken in hun winkel, klanten en buurtbewoners die ook mee kunnen profiteren van hun investering''

Mark Laagewaard, algemeen directeur CrowdAboutNow

Mark Laagewaard Crowd About Now

Mark Laagewaard van CrowdAboutNow: 'Ondernemers moeten het dichtbij zoeken'.

Ondernemers zitten sinds begin dit jaar met uitgestelde plannen en vinden het ophalen van externe investeringen spannend. Dit terwijl investeerders in de rij blijken te staan om deze plannen te financieren. 73 procent van de respondenten geeft aan graag mee te investeren als er weer een project binnen hun interesseveld voorbijkomt. Het gaat dan vooral om projecten met een duurzame missie en local food gevolgd door lokale winkels en maatschappelijke zorgprojecten. Een persoonlijke connectie met de onderneming wordt door 65 procent van de deelnemende investeerders belangrijk gevonden.

Bank helpt ondernemers niet altijd

Dat er onder ondernemers het idee heerst dat een externe investering ophalen nu moeizaam gaat vindt Mark Laagewaard, algemeen directeur CrowdAboutNow, niet vreemd. ,,We horen meer dan afgelopen jaren van ondernemers dat de bank niet meewerkt, zeker in sectoren die een flinke klap hebben opgevangen door de lockdown, zoals horeca en de middenstand. Maar dit onderzoek laat zien dat ondernemers het dus dichterbij moeten gaan zoeken: bij de mensen die ze dagelijks spreken in hun winkel, klanten en buurtbewoners die ook mee kunnen profiteren van hun investering. Bij die groep is ook veel bereidheid mee te doen. Dit is hét moment om plannen weer op te pakken.''

Wat is de impact van corona?

70,6 procent van de ondernemers geeft aan dat het coronavirus een negatieve impact heeft op hun inkomsten onder andere door de lockdown. Van de ondernemers zegt 74,5 procent van de ondernemers plannen te hebben gemaakt waar een investering voor nodig is en 44,7 procent heeft deze plannen uitgesteld. Als reden gaven ze aan dat het moeilijker in te schatten is wie nog bereid is om te investeren, algehele onzekerheid over de toekomst en het feit of ze de investering weer terug kunnen betalen.

Laagewaard: “,,Het is goed dat we nu in kaart hebben dat investeerders dus wél graag willen investeren en niet zo bang zijn voor de risico’s als de ondernemers verwachten. Hierdoor wordt het hopelijk makkelijker voor ondernemers om toch een (lokaal) project te starten. Juist in deze tijd hopen we dat dit de ondernemers weer vertrouwen geeft.”

23.000 investeerders en 1.100 ondernemers

CrowdAboutNow deed onderzoek onder 23.000 investeerders en 1.100 ondernemers die aangesloten zijn bij het platform naar het sentiment rondom investeringen in nieuwe projecten. In totaal 1.300 investeerders en ondernemers deden mee aan het onderzoek.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.