Nieuws Cryptocurrency

Cryptohandelaren proberen 40-plussers voor zich te winnen

Cryptobedrijven storten zich op een nieuwe doelgroep: ouderen. Ze proberen de 40-plusser zekerheid te verkopen in een onzekere cryptomarkt. Want er zijn nog honderdduizenden potentiële klanten te winnen.

Ton Voermans (AD) 28 december 2021

Coinmerce crypto winkel bitcoin retail

Winkelend publiek passeert vestiging van Coinmerce in Amstelveen. Foto: Marco Okhuizen

Amstelveen heeft de primeur: een echt fysieke winkel waar je binnen kunt lopen om cryptomunten kunt kopen. ,,Kopje koffie?’’ Adviseur Joey van Kesteren van het cryptobedrijf Coinmerce gebaart naar de balie waar flesjes water en koffie voor de bezoekers staan. Coinmerce noemt de winkel een Crypto Information Center.

Lees ook: Steeds meer Nederlanders kopen crypto’s, maar ermee betalen is ‘hoop gedoe’

Het is een paar dagen voor de lockdown. Achterin de winkel zijn vier afgeschermde spreekkamertjes waar iMac-computers gereed staan om de klanten te voorzien van een ‘wallet’, een account om crypto’s in te bewaren. Naast de toetsenborden staan betaalautomaten. Desgewenst wordt de oudere door heel het aanmeldproces geleid. Een halfuurtje later kan de klant wat euro’s lichter en een app met digitale munten op de smartphone rijker verder in het winkelcentrum. ‘Geld maakt niet gelukkig, bitcoin wel’ staat op de muur van de winkel.

"Wie ouder is vindt dat toch spannend en al helemaal als het gaat om investeren in crypto"

Nick van Oyen, mede-oprichter van Coinmerce

Aan de wand foto’s van Nick en Luc Smits van Oyen, de twee broers die vier jaar geleden Coinmerce begonnen. Zoals de meeste cryptobedrijven groeiden ze dit jaar stormachtig. In januari werkten er drie parttimers; nu werken er 25 mensen fulltime. Over de omzet of het aantal klanten willen de broers niets kwijt.

Investeren in crypto is spannend

Ruim een kwart van de Nederlandse jongvolwassenen bezit cryptomunten zoals bitcoins, blijkt uit recent onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en de Rabobank. Jongeren zijn wel voorzien van crypto’s, nu de ouderen nog. Nick van Oyen zegt tegen AD: ,,Onze doelgroep is 40-plus. Iedereen jonger is opgevoed om alles online te doen. Wie ouder is vindt dat toch spannend en al helemaal als het gaat om investeren in crypto.’’

Lees ook: 'Steeds meer mensen willen bitcoin op loonstrook'

Twintigers runnen de cryptomarkt. De financieel directeur van Bitvavo, de grootste beurs van Nederland met een omzet van 10 miljard (!) euro per maand is 28 jaar. Coinmerce-oprichters Nick en Luc Smits van Oyen zijn respectievelijk 29 en 24 jaar oud.

Gedragseconoom Eva van den Broek vermoedt dat tieners en twintigers eerder met crypto’s in aanraking komen via sociale media als Instagram dan ouderen. ,,Het is goed dat de AFM nu iets gaat doen aan de influencers.’’

1,6 miljoen cryptobeleggers

In Nederland zijn inmiddels 1,6 miljoen beleggers in cryptomunten zoals bitcoins, stelt marktonderzoeker Kantar in zijn grootschalige studie Crypto Investor. Ongeveer een derde begon er dit jaar mee. Kantar schat in dat volgend jaar nóg eens circa 400.000 Nederlanders met crypto’s gaan beginnen. Ook Kantar ziet dat 40-plussers geïnteresseerd raken.

"Het is goed dat de AFM nu iets gaat doen aan de influencers"

Gedragseconoom Eva van den Broek

En die ouderen moet je anders benaderen. De winkel moet vertrouwen geven. ,,Hier hoef je de crypto’s niet via een onbekende buitenlandse site te kopen. Hier kun je een echt mens in de ogen kijken. We hadden in de eerste dagen een klant uit Overijssel die speciaal naar Amstelveen was gekomen’’, zegt Van Kesteren. ,,Mensen die horen op feestjes wie er in korte tijd veel geld hebben verdiend met crypto’s en dat ook willen. Ik krijg hier echt mensen binnen die vragen: hoe kan ik met crypto’s rijk worden?’’

Niet met crypto’s lijkt het in de winkel, de grafieken gaan steil naar beneden. Bitcoin, de grootste cryptomunt, verloor in een flinke maand zo’n 30 procent waarde. De optimist zal zeggen dat de munt sinds 1 januari nog steeds bijna verdubbelde in waarde.

Lees ook: Primeur in retail: bij Score een spijkerbroek afrekenen met cryptogeld

In grote letters op een van de wanden van de winkel staat dat Coinmerce onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank. Vorig jaar begon DNB met die nieuwe taak: toezicht op bedrijven die handelen in crypto’s, cryptobeurzen en aanbieders van digitale wallets. Vorig jaar waren dat vijftien bedrijven, inmiddels zijn het er 27 in Nederland. Afgelopen zomer waarschuwde DNB voor Binance, een cryptobedrijf dat in Nederland actief was zonder registratie bij DNB. Dat toezicht is overigens beperkt tot het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering. Dat een cryptobedrijf onder toezicht staat van DNB biedt geen enkele garantie voor de belegging in crypto’s of wat er gebeurt met je ‘wallet’ als een bedrijf failliet gaat.

Coinmerce heeft grote plannen. Als de winkel aanslaat in het chique winkelcentrum willen ze ook naar Hoog Catharijne in Utrecht of naar The Mall of the Netherlands in Leidschendam.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcards t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws