Nieuws Financiën
Eindhoven Airport hardst gegroeide luchthaven
In het vierde kwartaal van vorig jaar hebben beide vliegvelden groei genoteerd.

Dat is niet vanzelfsprekend, blijkt uit de kwartaalmonitor Luchtvaart van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Eindhoven Airport vormt een uitzondering ten opzichte van de andere regionale vliegvelden Rotterdam The Hague, Maastricht Aachen en Groningen Eelde. Die hebben in de laatste periode van vorig jaar allemaal krimp laten zien.
Net als in de voorgaande twee kwartalen vormt Eindhoven Airport ook in het vierde kwartaal de grootste stijger wat betreft passagiersvervoer. In de laatste periode van 2015 hebben bijna een miljoen passagiers via Eindhoven gevlogen, bijna tien procent meer dan in 2014. Over heel vorig jaar is het aantal aangekomen en vertrokken passagiers met bijna elf procent gestegen tot een record van ruim 4,3 miljoen reizigers.
De groei in Eindhoven is vooral te verklaren door meer bestemmingen (in totaal 78) en een gestegen bezettingsgraad per vlucht. Polen, Spanje en Portugal zijn populair.
15,3 miljoen
Schiphol en de vier regionale luchthavens hebben in het vierde kwartaal bijna 15,3 miljoen passagiers vervoerd. Van en naar Schiphol zijn 13,9 miljoen mensen gereisd, bijna een miljoen meer dan een jaar eerder.
Over heel 2015 is het aantal passagiers op alle luchthavens samen met ruim zes procent gestegen. Deze toename is voornamelijk toe te schrijven aan Schiphol (plus zes procent), maar ook Eindhoven met de grootste relatieve stijging (elf procent) en Groningen (bijna zeven procent) hebben bijgedragen. Het aantal vliegbewegingen (start of landing) op de tien kleine vliegvelden is zowel in het vierde kwartaal gedaald (0,2 procent) als over heel 2015 (5 procent). Voor het laatste kwartaal wordt dat toegeschreven aan minder goed vliegweer in november. De activiteit op Kempen Airport in Budel (tien procent) en Seppe is juist gestegen. Het gaat voornamelijk om een toename van les- en oefenvluchten, meldt het CBS.
Over 2015 is het goederenvervoer licht gedaald. Dit segment is eind 2015 via Maastricht echter met ruim 44 procent gestegen. Dat ligt aan de komst van Ethiopian Airlines dat sinds november regelmatig vrachtvluchten uitvoert naar vooral Afrika. Deze sterke stijging heeft de krimp van Maastricht in de eerste drie kwartalen goedgemaakt.
Voor dit jaar verwacht Eindhoven Airport het record van 2015 te overtreffen met 4,6 miljoen passagiers. Het vliegverkeer zal naar verwachtingen uitkomen op 32.950 vliegbewegingen (2015: 30.360).
De groei zal gestuwd worden door een verhoging van de frequentie van vluchten op bestaande bestemmingen én nieuwe bestemmingen. Prijsvechter Ryanair heeft kondigde aan vanaf november drie keer per week van Eindhoven naar de Bulgaarse hoofdstad Sofia te gaan vliegen.