Blog Financiën

Zo houd je via financieel management het hoofd boven water

Veel mkb-ondernemers verkeren in zwaar weer door de economische effecten van de coronacrisis, zo blijkt uit het aantal mkb-bedrijven dat uitstel van belastingbetaling vraagt. Het gaat om zo’n 31 procent van de bedrijven met 10 tot 250 werknemers. Alain Mulder van het Institute of Management Accountants (IMA) geeft je in deze blog drie belangrijke adviezen over financieel management die als startpunt kunnen worden gezien voor bedrijfscontinuïteit in tijden van een crisis.

Alain Mulder 16 augustus 2020

Financieel advies ima mkb corona

Laat je als mkb-ondernemer altijd goed informeren, zeker deze periode. Foto: Unsplash

Beoordeel de huidige kasstroom

De eerste stap is het beoordelen van de kasstroom (wat komt er binnen en wat gaat eruit) om inzicht te krijgen in de benodigde ontvangsten om crediteuren te kunnen betalen, maar ook in de investeringen van het jaar. Door deze exercitie zie je op tijd wanneer je klem komt te zitten en heb je nog tijd om in te grijpen en schade te voorkomen. Dat vraagt om extra scherpte bij financieel professionals binnen het managementteam. Ze moeten nóg alerter zijn om sneller hulp te kunnen bieden. Wees kritisch op de sales forecast. Sales is vaak te optimistisch over wat zij verwachten te verkopen. Verlaag het liever, zodat je veiliger zit.

Mkb-ondernemers moeten zichzelf de volgende vragen stellen:

  • Kunnen we op basis van onze kasstromen zes maanden functioneren?
  • Zo niet, is het dan tijd om de activiteiten (of delen van de activiteiten) stop te zetten?
  • Gebaseerd op de kasstroom, is de voortzetting van het bedrijf voor de volgende 12 maanden waarschijnlijk?

''Veel van de risicobeheermaatregelen die bedrijfsleiders hebben getroffen zijn niet toepasbaar bij een pandemie''

Alain Mulder, Director Europe Operations IMA

Maak een plan op basis van alle contracten en overeenkomsten

Met de juiste kennis van de kasstroom kan er een plan worden opgesteld. Alle financieel relevante gegevens moeten worden verzameld om een ​​duidelijk beeld te krijgen van de realiteit versus verwachting. Veel van de risicobeheermaatregelen die bedrijfsleiders hebben getroffen zijn niet toepasbaar bij een pandemie.

Opvolgingsplannen, koop-/verkoopovereenkomsten, verzekeringen, contracten met leveranciers en leningovereenkomsten moeten onmiddellijk worden geëvalueerd. Het kan voor kleine bedrijven een uitdaging zijn om de praktische effecten van contracten te bevatten en om te heronderhandelen over voorwaarden. Er zijn met name valkuilen bij het onderhandelen over commerciële huurcontracten die onevenredig gevolgen hebben voor ondernemers met een klein bedrijf. Daarom is het van cruciaal belang om de behoeften te plannen en te begrijpen.

Een volledig overzicht van de adviezen aan mkb-ondernemers staat in het rapport ‘Small Business Planning during COVID-19, waar je ook een handige checklist kunt vinden.

Communiceer rustig, duidelijk en doorlopend

Zodra er een redelijk gedetailleerde planning ligt moet er gecommuniceerd worden over het plan. Hierbij wordt elk initiatief vermeld met de persoon die verantwoordelijk is, de acties en de gebudgetteerde kasstroom. Specificeer alle doelen en doelstellingen van elk project. Zo kunnen sommige initiatieven zorgen voor contact met klanten, zoals internetmarketing, terwijl andere de uitgaven verminderen, zoals het stopzetten van bedrijfssegmenten. Omdat communicatie tweerichtingsverkeer is, moet de inhoud meetbaar zijn en moet het mogelijk zijn voor stakeholders om er feedback op te geven.

Deze drie stappen zijn de basis van financieel management in uitzonderlijke tijden als de coronacrisis. Bij voorkeur raad ik ook elke ondernemer aan om experts, zoals financiële professionals, zo nauw mogelijk bij dit proces te betrekken.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.