Nieuws Financiën

Cor Molenaar over inflatie: 'Winkelier moet juist in deze periode consumenten aan zich binden'

De retailer krijgt het flink voor zijn kiezen. De gevolgen van de sterk oplopende inflatie kan hij of zij maar beperkt opvangen en doorberekenen aan de consument, constateert econoom en bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit Cor Molenaar. ,,Daarnaast blijft de consument digitaal kopen vanaf de bank. De winkelstraat krijgt het daardoor nog zwaarder te verduren. Vang het als ondernemer op door consumenten aan je te binden."

Eduard Voorn 7 april 2022

Inflatie loopt op

De sterk oplopende inflatie treft ondernemer midscheeps. Foto: Shutterstock

Het is volslagen uniek waar we nu in verkeren. De post-corona-periode en de oorlog in Oekraïne zorgen voor een opeenstapeling van problemen. Schaarste aan grondstoffen is er een van, legt Molenaar uit. ,,Voor corona was vraag en aanbod netjes in evenwicht. De supply chain deed zijn werk naar behoren. Door de mondiale lockdowns mochten we niet meer de straat op om te winkelen. Leveringsketens stortten in: fabrieken gingen afschalen en groothandels- en retailers brachten hun voorraden terug."

,,Inmiddels zijn alle lockdownmaatregelen verdwenen en kan er weer volop worden gekocht. Het wordt aangejaagd door de miljarden euro’s die we extra hebben gespaard gedurende de pandemie. Het herstel van die keten duurt echter geruime tijd, maar de vraag is nu groot. Het gevolg is dat in non-food de prijzen zich opwaarts ontwikkelen, alles wordt duurder.”

Lees ook: Is het prijsmodel van een parkeergarage hét antwoord op de torenhoge inflatie?

Molenaar vindt het onzinnig om te zeggen dat die inflatie ‘eruit gaat lopen’. ,,De prijzen gaan nu met 10 procent omhoog, maar zullen echt niet snel dalen. De opwaartse prijsdruk is altijd groter dan neerwaartse druk. Het heeft te maken met gewenning aan de kant van de consument. In de gedragspsychologie is uitgezocht dat de consument wantrouwig wordt als de prijs fors daalt. Hij of zij is gewend aan dat prijsniveau dat daardoor dus hoog blijft. De ondernemer kan hier helemaal niets aan kan doen. Hij is de laatste in de schakel. De uitdaging voor hem wordt om zijn eigen klanten te binden. Verder moet hij minder kosten maken. Kijk of de huur omlaag kan, en houd niet al te grote voorraden aan.”

Toekomst winkelstraat ziet er somber uit

In het verlengde daarvan is Molenaar somber over de toekomst van de winkelstraat. Hij sluit zich aan bij de radiorapportage van BNR deze morgen. De nieuwszender polste een aantal retailkenners. Die constateren dat het in de winkelstraat op dit moment leger is dan voor corona. Zo meldt winkelonderzoeker Locatus nog geen herstel naar de aantallen van voor de pandemie.

Molenaar: ,,De winkelstraat zal zich echt moeten gaan aanpassen aan het nieuwe koopgedrag van de consument. Die is juist door corona veel meer online gaan kopen en dat winkelen vanaf de bank zal niet minder worden. Moet je dan al die winkels intact houden? We zullen moeten constateren dat voor sommige winkels geen toekomst meer is. Hoe dan wel? Zorg dat je onmisbaar bent voor die consument. Daarom doen speciaalzaken het goed. In mijn hardloopwinkel krijg ik niet alleen advies bij een goed gesprek, maar ook een video.”

Lees ook: Ondernemers vrezen arbeidsconflicten over inflatiecorrectie salaris

Leveringsketen moet prijsstijgingen verdelen

Was dit voor de ondernemer het enige probleem, dan zou het nog wel te overzien zijn. Door de oorlog in de Oekraïne gaan de energieprijzen door het dak. Producten uit kassen, zoals tomaten en komkommers, worden duurder. Maar ook versproducten van de koude grond, omdat de prijzen van kunstmest flink zijn gestegen. Voor de productie daarvan is veel energie nodig en die is duur.

Inmiddels zijn daar afspraken gemaakt om prijzen constant te houden, signaleert Molenaar. ,,De leveringsketen van boer tot bord moet de prijsstijgingen absorberen. Elk onderdeel in de schakel neemt een stukje van de prijsverhoging voor zijn rekening. De winkelier kan namelijk onmogelijk dat geheel meenemen in zijn prijs, omdat de nettomarge van een retailer niet al te veel is.”

Lees ook: Enorme prijsstijgingen: CBS meldt 9,7 procent inflatie

'Oliecrisis van 1973 was echt heel anders'

Om de vorige energiecrisis van 1973 erbij te halen heeft volgens Molenaar totaal geen zin. ,,De olietoevoer nam toen in de periode af. We verkeren nu in een volslagen unieke economische periode. Er zijn dus geen voorbeelden hoe we het moeten aanpakken: het betekent het opnieuw uitvinden van het wiel. In het geval van de energie kan de overheid de accijnzen vervangen voor een vast bedrag en niet zoals nu procentueel laten meewegen. Het is zo een instrument om de inflatie te beteugelen.”

Prof. Dr. Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing RSM/Erasmus Universiteit

Cor Molenaar econoom, en bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit. Hij verzorgt regelmatig lezingen en adviseert overheden op het terrein van retailbeleid, bijvoorbeeld over de toenemende leegstand in winkelstraten. Ook is Molenaar voorzitter van de stichting Certificering Thuiswinkelen. Zijn website: www.cormolenaar.nl.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws