Nieuws Financiën

Megaboete voor DAF is nabij

Werkgelegenheid en investeringen niet in gevaar, zegt truckbouwer in het Eindhovens Dagblad. Maar een kapitaalinjectie zal nodig zijn.

Peter Scholtes 25 maart 2016

DAF Boete

Een megaboete van 850 miljoen euro komt nabij voor DAF. Dat bedrag heeft moederbedrijf Paccar nu in elk geval gereserveerd voor een kartelboete die de Eindhovense truckfabrikant al jaren boven het hoofd hangt.

DAF zou zich jarenlang schuldig hebben gemaakt aan het maken van verboden prijsafspraken met concurrenten, liet de Europese Commissie in november 2014 weten. In 2011 deden Brusselse ambtenaren al een inval bij onder meer DAF om bewijsmateriaal te vergaren.

Hoger dan verwachtHet boetebedrag dat onderweg is, valt fors hoger uit dan eerder gedacht. Concurrenten Daimler (600 miljoen euro) en Volvo (400 miljoen euro) reserveerden tot op heden lagere bedragen.

De Europese Commissie noemde eerder een maximum van tien procent van de jaaromzet, wat bij DAF zou neerkomen op 400 miljoen euro.

Waarom nu meer dan het dubbele is gereserveerd, wil DAF niet zeggen. Het concern liet weten dat het over de financiële middelen beschikt om het bedrag te betalen en dat de zaak 'geen impact heeft op de werkgelegenheid bij DAF en op de hoogte van de investeringen'.

1,2 miljard euroDAF heeft volgens de meest recente cijfers een eigen vermogen van bijna 1,2 miljard euro. Als daarvan 850 miljoen euro af gaat, resteert een buffer die wel veel te laag is om mogelijke andere tegenvallers op te vangen. Voor de solvabiliteitsratio die daarvoor wordt gehanteerd geldt een minimum van 30 procent als veilige marge. Van de bijna 40 procent die DAF had, zou na de boete niet veel meer dan 12 procent overblijven. Dat betekent dat een kapitaalinjectie noodzakelijk is. Paccar zou met een eigen vermogen van meer dan 6 miljard euro overigens met gemak kunnen bijspringen.

DAF beperkte gisteren zijn commentaar omdat de procedure nog loopt. Als de Europese Commissie definitief besluit een boete op te leggen dan kan DAF daar tegen in beroep.