Noppies komt in handen van het Deense Brands4Kids, dat het grootste deel van het personeel overneemt. De ceo heeft maandag het personeel ingelicht over de doorstart. De blijdschap was groot, zegt Anne-Gien Haan van Noppies in het AD. ,,Mensen zijn heel enthousiast. Ik vind het heel knap hoe iedereen heeft doorgewerkt de afgelopen tijd.’’
Brand4Kids is de ‘perfecte partner’ voor Noppies
Zelf omschrijft ze Brands4Kids, waar acht kledingmerken onder hangen, als ‘de perfecte partner’. ,,We zijn actief op dezelfde markt en kunnen elkaar versterken. Wij zijn bijvoorbeeld sterk online. Zij zijn actief in landen waar wij nog niet zitten. In kan me voorstellen dat wij uitbreiden naar die landen. Het is een krachtenbundeling.’’
Op 25 juni valt het doek voor Noppies en moederbedrijf Nine & Co, dat op hetzelfde adres is gevestigd. De doorstart laat nog geen twee weken op zich wachten. Naast Brands4Kids zijn er veel meer gegadigden, zegt Haan. ,,Ik mag niet zeggen hoeveel, maar de belangstelling was groot.’’ Dat geeft vertrouwen. ,,Eerlijk gezegd heb ik me niet zo veel zorgen gemaakt.’’
Zij zijn actief in landen waar wij nog niet zitten. In kan me voorstellen dat wij uitbreiden naar die landen. Het is een krachtenbundeling
De nieuwe eigenaar neemt vrijwel alle 65 medewerkers in Lelystad over, zegt Haan. Net als het kantoor en het magazijn langs de A6. Eigenlijk gaat er niet zo veel veranderen, aldus de ceo. ,,Alles wat we al deden, gaat gewoon door. Bijna business as usual, zou ik zeggen.’’ Zelf gaat ze niet mee. Haan zal de doorstart begeleiden en neemt eind augustus na zeven jaar afscheid van Noppies. Op eigen initiatief, zegt ze. ,,Ik vind het tijd voor iets nieuws.’’
Noppies is het kind van Norbert (Noppie) Mutsaerts. Hij begint in 1991 in Dronten met een kleine collectie positiekleding. Eerst als importeur, later komt er een ontwerpafdeling bij. Stap voor stap groeit het bedrijf uit tot marktleider in Nederland. Ook in het buitenland krijgt Noppies voet aan de grond. In 2004 levert het bedrijf aan zo’n 1200 retailers in veertig landen, van Japan tot Amerika.
Noppies groeide flink
In datzelfde jaar maakt Noppies bekend naar Lelystad te verhuizen. Langs de A6 verrijst een pand dat drie keer groter is dan het onderkomen in Dronten. Dat blijkt al snel te klein. In 2008 kondigt het bedrijf aan stevig uit te breiden. Naast positiekleding ontwerpt, maakt en verkoopt Noppies inmiddels ook kleding voor baby’s en peuters.
Lees ook: Dropmakers Klepper & Klepper laten zich inspireren door versmarkt: ‘Try before you buy’
Daar blijft het niet bij. Noppies opent winkels en gaat, na de overname door de Belgische investeerder Vendis Capital in 2016, op het overnamepad. De merken Queen Mum, Alvi en Imps & Elfs worden onderdeel van de familie, met als nieuwe ‘moeder’ Nine & Co. Volgens RTL Z is het bedrijf in 2018 goed voor een omzet van 53 miljoen euro en werken er zo’n 300 mensen.
Je bouwt schulden op en die sleep je mee. Dan komt corona erbij en daarna de oorlog in Oekraïne en wordt het wankel
Anne-Gien Haan Noppies
Die overnames zijn geen succes. Het Duitse Alvi (slaapproducten voor baby’s) loopt goed, maar de resultaten van de andere twee bedrijven blijven achter, zegt Haan. ,,Er gaat te veel aandacht naartoe. Je bouwt schulden op en die sleep je mee. Dan komt corona erbij en daarna de oorlog in Oekraïne – een deuk in het consumentenvertrouwen, minder koopkracht – en wordt het wankel.’’ In 2023 gaan de twaalf winkels van Noppies dicht, later valt het bedrijf om.
Brands4Kids noemt Noppies een ‘sterke speler’
Topman Michael Nederby van Brands4Kids noemt de overname van Noppies in een persbericht ‘de grootste acquisitie in de geschiedenis van het bedrijf’. Het Lelystadse bedrijf is een ‘sterke speler’ en stelt de nieuwe eigenaar in staat een categorie toe te voegen aan de collectie, gaat hij door: zwangerschapskleding. Nine & Co valt overigens buiten de overname. Onduidelijk is of het moederbedrijf ook een doorstart gaat maken.
Lees ook: My Jewellery breidt uit naar Parijs: met deze strategie wil Sharon Hilgers Frankrijk veroveren