Op een warme middag is aan niks te zien dat herenmodezaak Duetz failliet is. De zaak staat vol met klanten die door rekken met vrolijk gekleurde polo’s gaan en luchtige pantalons passen. Alhoewel de kleding vanwege het faillissement met fikse korting verkocht wordt, denkt mede-eigenaar Pim Duetz dat het ook een stukje loyaliteit is.
Lees ook: Horeca-imperium Khalid Oubaha staat op omvallen: hoe nu verder?
,,Zonder marketing, want die abonnementen zijn door het faillissement gestaakt, hebben we de deuren open gezet”, zegt Duetz in het AD. ,,We hebben onlangs het beste weekend in jaren gedraaid, klanten vinden het toch jammer als we niet doorgaan.”
Geschiedenis van Duetz
Het eerste filiaal werd in 1857 in Wijk bij Duurstede geopend door de overgrootvader van Pim Duetz, Bernard Willem Duetz. In 1922 verhuisde de kledingzaak naar Zeist, en in 1993 nam Pim Duetz samen met zijn vrouw Astrid de zaak over van zijn vader. Hij had grootse plannen voor het familiebedrijf, en opende verschillende winkels in Nederland. In 2018 namen Astrid en Pim Duetz achttien Adam Brandstores over uit het faillissement van McGregor.
,,De problemen begonnen vanaf 2008. Door de val van een Amerikaanse bank ging het consumentenvertrouwen naar beneden, wat een grote impact had op retail. Er ontstond een wereldwijde financiële crisis, in 2011 was er nog een lichte crisis, en in 2014 weer.”
Coronacrisis zorgde voor grote problemen
Toen de zaak net een beetje was bijgekomen van deze tegenvallers kwam voor hem de mogelijkheid de Adam Brandstore-winkels over te nemen. Duetz zag dit als een kans om uit te breiden, en nam het risico. ,,De winkels sloten goed aan bij de onderkant van ons assortiment, en Adam had een goed lopende webshop. Wij waren daarin nog een beetje zoekende, zo konden we daar online een slag slaan.”
Lees ook: Carver failliet: Friese fabrikant kantelende e-driewielers valt om
Kort na de overname kwam de coronacrisis, en om te zeggen dat het de zaak slecht uitkwam is een understatement. ,,Het begin van een overname is altijd met tegenwind. We moesten onze weg vinden met de leveranciers, en die winkels liepen nog niet zo lekker. Toen begon corona waardoor we in directe moeilijkheden kwamen. Die drie coronajaren hebben er wel ingehakt.”
Nóg meer tegenslagen door nieuwe webshop
Toch liet Duetz zich niet uit het veld slaan. ,,Het voelde alsof we er wel uit zouden komen, daar gingen we vanuit. Toen we uit de coronacrisis kwamen zijn we vol gas gegaan, maar toen kregen we andere tegenslagen.”
In een poging mee te gaan met de tijd en een goede webshop op te zetten, huurde hij een partij in die de online winkel voor hem kon opzetten. Dat bedrijf kon alleen niet omgaan met het systeem van de kassa’s en voorraad- en klantenadministratie. Ze leverden half werk, waardoor Duetz op zoek moest naar een partij die wél kon leveren. ,,Het was dubbel werk, maar ook dubbele kosten. Alles bij elkaar heeft het een klein half miljoen gekost.”
Duetz probeerde, tevergeefs, zijn zaken te redden door middel van verschillende crowdfundingacties. ,,De crowdfunding is wel geslaagd, maar we hebben de mensen niet terug kunnen betalen. Dat voelt vervelend en naar. Het is niet de intentie waarmee je begint. De meeste mensen reageerden heel sportief, ze hadden begrip voor de situatie. Een enkeling was boos of verdrietig, dat snap ik ook wel als je je geld kwijt bent.”
Faillissement op de loer, bank trekt stekker eruit
Inmiddels lag faillissement op de loer, en de bank wilde dat de tweede helft van de coronaschulden werd betaald. ,,We hadden de lening voor de helft afgelost, maar ze stonden erop dat we een gedwongen executieverkoop zouden doen om meer geld te genereren. We hadden een overeenkomst, ik had zelfs al getekend. Vervolgens trok de bank zich toch terug en eiste per direct de andere helft van de lening op.”
Het is niet mijn keuze geweest, de bank heeft ons hiertoe gedwongen
Pim Duetz Mede-eigenaar van de modezaak
Van de ene op de andere dag moest Pim Duetz faillissement aanvragen. ,,Het is niet mijn keuze geweest, de bank heeft ons hiertoe gedwongen. Woensdagavond was ik in de veronderstelling dat we eruit waren, donderdag aan het eind van de ochtend belden ze dat ze niet doorgaan.” Op 25 juni vroeg de ondernemer faillissement aan voor vier Duetz-winkels en zestien Adam Brandstore-filialen.
Het was snel schakelen voor de eigenaren, maar zich neerleggen bij het faillissement wilden ze niet. Al snel kwam er belangstelling voor een doorstart, en nu wachten ze in spanning af op het antwoord van de curator. ,,We hebben een bod gedaan samen met een andere partij die geïnteresseerd is in de Adam winkels. Die partij zou dan doorgaan met de Adam filialen en wij gaan dan door met Duetz.”
Werknemers gaan ondanks onzekerheid door
Voor de tachtig werknemers van Duetz en Adam Brandstore staat hun baan op het spel. Pim en zijn vrouw Astrid, die zich vooral bezig houdt met de werknemers, merken dat ondanks de onzekere tijd vrijwel iedereen positief blijft. ,,Ze vinden het fijn dat er doorstartplannen zijn. Sommigen hadden het even lastig, maar ik moet zeggen dat ze er positief inzitten. Mijn vrouw stuurt de medewerkers aan. Wat zij met die mensen samen heeft bereikt, dat ze niet weglopen en zeggen ervoor te gaan, dat is super om te zien. Daar word je heel blij van”, zegt Pim Duetz.
Lees ook: Social media-hit ten einde: The Avocado Show failliet verklaard
De sluiting van Duetz zou het einde zijn van de 160-jarige geschiedenis van het familiebedrijf. Dit is een scenario waar Pim Duetz nog lang niet mee bezig is. Net zoals bij de eerdere tegenslagen gaat hij door, en is vastberaden de winkels open te houden. ,,Het is pas ten einde als het ten einde is, ik ga er voorlopig niet vanuit.”