Nieuws Financiën
Raaltenaar presenteert Troffee: koffie met app en QR-code
Koffie precies zoals je het hebben wilt, altijd en overal. Dat serveert de Troffee, een persoonlijke maar machinale barista die je keer op keer een kopje espresso, lungo, cappuccino of macchiato met jouw favoriete sterkte en smaak voorschotelt. Of je nou thuis bent of op wereldreis, dankzij een app of QR-code op jouw smartphone. Dat schrijft De Stentor maandag.

Het lijkt een verre droom voor liefhebbers van een verfijnd kopje koffie, maar de Raalter ondernemer Paul Schrijver is dichtbij realisering. Demomodellen zijn er al, in maart worden de eerste bestelde machines uitgeleverd door Troffee Netherlands, waarvan Schrijver directeur is. Dat de plannen veelbelovend zijn, blijkt wel uit het feit dat het startersbedrijf samen met andere Nederlandse startups is uitgenodigd om zich deze maand in Las Vegas te presenteren op de grootste beurs ter wereld voor consumenten-elektronica. ,,Wij zijn daar een van de 22 bedrijven die hun innovaties promoten. Daar laten we onze koffiemachine overuren draaien. Prins Constantijn en minister Kamp zijn ook van de partij.''
Soorten koffieThuis en in de horeca staan vele soorten apparaten die koffie serveren. Met versgemalen bonen, of met door de fabrikant bepaalde melanges in pads, capsules of cups. ,,Die pads en capsules zijn er in allerlei koffievarianten, maar die zijn wel 'mainstream', voor de gemiddelde smaak'', stelt Schrijver. ,,Veel mensen drinken graag een kopje koffie. Maar als je daarna vraagt wie de koffie écht lekker vond, zegt hooguit 15 procent 'ja'.
PersonaliserenMet ons apparaat kun je personaliseren, wij geven de consument 'tools' via een speciale app op de telefoon. Eerst probeer je de standaard smaak, daarna kun je de samenstelling proefondervindelijk naar wens aanpassen. Zo leg je precies vast hoe jouw favoriete kopje koffie moet worden samengesteld, en sla je die op in die app met een speciale naam zoals 'mijn favoriete espresso'.''
Een Troffee-machine heeft voorraadbussen voor twee soorten koffiebonen en houders voor toppings en smaken als melk, vloeibare suiker, chocolade, vanille, caramel, Irish cream en tiramisu. Via ingebouwde speakers krijgt de klant te horen dat zijn koffie is ingeschonken. Troffee brengt diverse modellen op de markt, zowel voor consumenten als bedrijven, met 'high tech-' of 'retro-look'. ,,Onze prijzen zijn concurrerend met die van andere merken. De kleinere machine voor thuis, maar ook die voor de horeca en andere bedrijven.
InteractiefSchrijver, bijna zestig jaar geleden geboren in Heeten, was jarenlang financieel adviseur en accountant. Sinds enkele jaren leidt hij Troffee, dat in Nederland en Roemenië nu een dozijn medewerkers heeft. Onder aanvoering van technisch directeur en uitvinder Michel Abou Haidar zijn de machines voorzien van een aanraakscherm en interactieve ict-toepassingen. Zo is contact mogelijk via de app, Bluetooth, NFC (voor contactloos betalen) en QR-code.
Op Google-maps moet straks te zien zijn waar je terecht kunt voor de dichtstbijzijnde Troffee-koffie. ,,Mijn droom is dat er over enkele jaren een netwerk staat van onze koffiemachines waar je jouw eigen koffie kunt halen. Bij bedrijven maar ook op straat 'uit de muur', net als bij flappentappen.''