Je komt ze tegen op festivals, soms hebben ze een eigen zaakje om de hoek of anders bieden ze hun producten wel rechtstreeks aan via hun site. Foodtruckeigenaren, freelance-koks, speciaalbierbrouwers en worteltaartbakkers zijn er tegenwoordig in overvloed.
Cijfers
De nieuwste cijfers van het Economisch Bureau van ABN AMRO bevestigen dit beeld. In vijf jaar is het totaal aantal kleine voedingsmiddelen- en drankproducenten met 45 procent gestegen naar 3.660.
Begonnen vanuit passie
Hoewel de nieuwe 'kruideniers' allemaal zo hun eigen specialiteiten hebben, hebben ze één ding met elkaar gemeen: ze zijn begonnen vanuit passie. En dat gaat hand in hand met een brede maatschappelijke trend: consumenten vinden gezond, vers en lekker eten belangrijker.
Mentale afstand
Zo zijn ze meer geld gaan uitgeven aan eten, kiezen ze graag voor iets speciaals op tafel én willen ze weten waar hun eten vandaan komt. ,,Sommige mensen hebben door voedselincidenten een unheimisch gevoel gekregen bij hun eten. Ze willen die mentale afstand tot hun voedsel verkleinen en kopen daarom liever bij een zaakje om de hoek of een product 'met een gezicht'. En daarnaast: het klinkt veel leuker als je je vrienden of familie vertelt dat je een biertje hebt gekocht bij een kleine brouwerij drie straten verderop'', zegt Rob Morren, sectorspecialist van ABN AMRO.
Gezonde jams
Dat consumenten lekker en gezond eten belangrijk zijn gaan vinden, merkt ook Stefan Baecke, oprichter en eigenaar van Yespers uit Den Haag. Hij maakt gezonde 'jams', zonder bergen suiker of kunstmatige toevoegingen. Tot een paar jaar geleden werkte hij bij de Rabobank, maar op een dag besloot hij verder te gaan met zijn 'oude' liefde.
Gezondere wereld
,,Als zoon van een boer zag ik elke dag wat er nodig is om eten op tafel te krijgen. Ik had het idee dat voedsel produceren eerlijker kon en daar moest ik wat mee. Ik wilde bijdragen aan een gezondere wereld en met gezonde producten, waar niet alleen consumenten maar ook boeren van profiteren.''
(Tekst gaat verder na foto)
Meer dan passie
Zijn Yespers-producten vinden niet alleen hun weg naar de consumenten via zijn website maar inmiddels ook via de supermarkten. ,,Mensen kiezen gelukkig steeds bewuster voor kwaliteit en duurzaamheid'', reageert Baecke.
Foodhype
Of gezonde en eerlijke producten meer dan een foodhype zijn, moet blijken. ABN AMRO is in elk geval positief gestemd over de toekomst voor kleine producenten. Het economisch bureau verwacht dat die bedrijfjes met minder dan vijf man de komende twee jaar met 7 procent per jaar groeien.
Innovatie
Máár om succesvol te blijven, zullen die ondernemers meer nodig hebben dan hun passie. Morren: ,,Het vraagt ook doorzettingsvermogen, innovatievermogen en een professionaliseringsslag. Zeker als je met je producten in het schap van de supermarkt wil belanden.''
Gerelateerde artikelen:
Van kale paardentrailer naar hippe bbq foodtruckBroertjes Saté winnen 24Kitchen FoodtruckawardRaaltenaar geniet van vriujheid in eigen foodtruckDe Frikandel-foodtruck ziet het lichtVan bestelbus tot foodtruckbij autobedrijf Dijkwel'We krijgen nooit genoeg van Gelderse speciaalbieren'Haagse kameraden brouwen speciaalbierBiersucces met Kutbier