De financiële problemen van SILS zijn mede ontstaan door de coronapandemie. Volgens curator Bert Jansen verloor het bedrijf belangrijke klanten. ,,Niet omdat ze ontevreden waren over de dienstverlening, maar omdat de markt zich heeft ontwikkeld”, aldus Jansen in De Stentor.
Lees ook: Horecatycoon Oubaha vecht voor zijn imperium: ‘De situatie is hectisch’
Tijdens de pandemie nam het aantal opslagbedrijven toe, maar daarna groeide de vraag naar die diensten niet in hetzelfde tempo mee, waardoor klanten meer keuze kregen en SILS klanten verloor.
Financiële problemen SILS
SILS begon ooit onder de naam Streng. Klanten bleven de naam vooral met transport associëren, hoewel het bedrijf die activiteiten inmiddels door externe partners liet uitvoeren.
In 2007 veranderde de naam naar Strong In Logistic Solutions, afgekort tot SILS. Naast opslag specialiseerde SILS zich in het bundelen en verpakken van goederen voor wereldwijde levering. Door financiële problemen raakte het bedrijf uiteindelijk in financiële moeilijkheden.
Faillissement SILS na mislukt schuldenakkoord
Hoewel SILS probeerde te overleven door een onderhands akkoord met schuldeisers te sluiten, waarbij een deel van de schulden zou worden kwijtgescholden, mislukte deze poging. Hierop besloot oprichter Coerse het faillissement aan te vragen. De schuld van de verschillende bedrijfsonderdelen die failliet zijn gegaan, ligt tussen de 3 en 4 miljoen euro.
Lees ook: Bankroet Esprit stuwt aantal faillissementen op
Op het moment van faillissement waren er nog 34 medewerkers in dienst. SILS draait voorlopig door, omdat er interesse is getoond door mogelijke overnamepartijen. Volgens curator Jansen is een doorstart mogelijk als het bedrijf gewoon blijft doorgaan.