,,Er zijn online betaaldiensten die zeggen dat klanten die te laat of helemaal niet betalen, de beste klanten zijn”, begint Patrick van de Graaf als oprichter van de online betaaloplossing In3 in Eindhoven. ,,Volgens hen wordt er dan pas écht geld verdiend, maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je wilt ondernemers toch niet opzadelen met klanten die veel te laat of zelfs helemaal niet betalen? Dit kan fataal zijn voor een webshop. Bovendien draag je er zo ook nog eens aan bij dat klanten met te weinig geld in de problemen raken.”
Spijtig genoeg zijn de situaties die Van de Graaf schetst aan de orde van de dag. Dat terwijl de ondernemer in de huidige markt al genoeg kopzorgen heeft en consumenten op sommige momenten simpelweg niet onder grote uitgaven uit kunnen. ,,Weet je dat in deze markt tot wel 40 procent van de inkomsten uit late betalers wordt gehaald?”
Uit ergernis ontstaan
Van de Graaf noemt het sociaal onverantwoord en heeft met In3 een dienst in handen waarmee een hoop betalingsproblemen kunnen worden voorkomen. ,,Ik moet eerlijk zeggen dat In3 vooral uit ergernis is ontstaan. Zo’n tien jaar geleden kon je bij een bepaalde catalogus-winkel al gespreid betalen, maar dan zat je wel meteen aan torenhoge rentepercentages vast. Soms tot wel 20 procent. Sommigen vonden dat prima, maar wat nou als je wat krapper bij kas zit en je wasmachine ermee stopt?”
Drie termijnen, zonder rente
,,Die hoge rentes zijn er inmiddels niet meer, maar de incidentele noodzaak van een kostbare aanschaf zeker nog wel. En omdat een nieuwe wasmachine energiezuinig en betrouwbaar moet zijn, kies je niet voor de goedkoopste. Wij vinden dat je een dergelijke aankoop altijd moet kunnen doen. Daarom bieden wij de mogelijkheid om in drie termijnen te betalen, zonder rente te heffen. Tijdens het aankoopproces voeren wij een supersnelle gegevenscontrole uit die aantoont of de aankoop verantwoord is. Zo niet, dan werken wij niet mee.”
Factuur binnen 15 dagen betaald
De klant moet achttien jaar of ouder zijn, mag In3 voor één aankoop per keer benutten en betaalt de eerste termijn direct bij aanschaf. De tweede termijn volgt na dertig dagen en op dag zestig verloopt de laatste termijn. Zónder rente en geen herinnerings- of aanmaningskosten. De webwinkelier is daarbij binnen vijftien dagen zeker van zijn omzet aangezien In3 de factuur van de klant overneemt. ,,Het gaat hier om producten die de klant echt nodig heeft en voor een lange tijd mee moeten gaan. We willen gewoon geen overkreditering."
Weet je dat in deze markt tot wel 40 procent van de inkomsten uit late betalers wordt gehaald?
In3 ook voor eigen aankopen van ondernemer
Van der Graaf vertelt dat ondernemers zich met hun dienst volop kunnen focussen op datgene waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden, namelijk ondernemen. ,,Er zijn nu zo’n 8500 verkopers die onze dienst aan hun B2C-klanten aanbieden. En sinds dit jaar hebben we een nieuwe business unit: zakelijke aankopen kunnen nu ook in drie termijnen via ons worden betaald. Dit product, genaamd In3 Business, hebben we in samenwerking met Rabobank gelanceerd en zorgt dat ondernemers meer grip op hun cashflow hebben. Ze kunnen onze oplossing inzetten voor aankopen van 150 tot 30.000 euro. Ter vergelijking: voor ‘de gewone consument’ gaan we tot 3000 euro.”
Zelf geen last van wanbetalers
Het gegeven dat In3 er zowel voor de particuliere als de zakelijke klant is, doet de vraag oproepen of zij zelf niet te maken hebben met rekeningen die te laat of helemaal niet worden betaald. Er zijn tenslotte nog altijd bijzonder veel wanbetalers. De ervaring leert dat in zo’n geval facturen die zijn voorzien van een link waarmee je direct kunt betalen al voor veel positieve resultaten zorgt. Van de Graaf: ,,Ook wij hebben met dit soort klanten te maken. Toch weten we wanbetaling door gebruik van huidige technologieën tot een minimum te beperken.”
Boekhouding eenvoudig en soepel
Groeien dus. In3 krijgt het voor elkaar met intelligente software die onder meer de cruciale gegevenscontroles in het aankoopproces van de klant uitvoeren. Gaat het echter om verwerking en controle van gegevens in het eigen systeem, dan doet In3 een beroep op de software van Exact. Ook lopen ze minder risico op fouten en heb je altijd en overal grip op je cijfers. ,,Voorheen waren we uren per maand bezig met de administratie, maar we gebruiken nu Exact Online", vertelt Van de Graaf. ,,Dit bespaart ons ontzettend veel tijd en daardoor kunnen we nu vooral bezig zijn met de ontwikkeling van onze oplossing voor het mkb. Zaken als de boekhouding moeten daarbij gewoon eenvoudig en soepel verlopen. Zeker met onze groeiplannen - binnen een half jaar zijn we ook actief in Duitsland en daarna volgen België en Scandinavië - en de kansen in het buitenland. Met Exact lukt dat.”
Automatisering ondersteunt groei
Op zoek naar tools die flexibel ondersteunen bij groei of het op tijd betaald krijgen? Exact ontwikkelt bedrijfssoftware voor het mkb en hun accountants. Meer weten over de manier waarop automatisering jouw bedrijf kan ondersteunen? Ga naar de website