Niels Meijssen kan tevreden terugkijken. Met een crowdfundingcampagne haalde hij ruim 600.000 euro op om zijn bedrijf Time to Momo verder uit te breiden. ,,Dit was mijn laatste crowdfunding”, zegt hij lachend maar vastberaden in gesprek met De Ondernemer. ,,Met deze overname bouwen we aan een stabiele basis. Dat geeft veel rust, dat we dat nu ook verder kunnen ontwikkelen.”
Lees ook: Niels Meijssen start crowdfunding voor uitbreiding reisplatform Time to Momo
Eerder wist hij meerdere investeringsrondes voor zijn platform Moonback succesvol af te ronden. ,,Met deze was het anders. Dit keer konden we ook een lening aanbieden, omdat er meer zekerheid in het plan zit”, legt Niels uit. ,,We nemen bestaande activiteiten over en dat biedt een stabiele omzetstroom. Dat gaf ons de ruimte investeerders een concreter perspectief te bieden.”
Gunfactor investeerders
De campagne haalde niet alleen het doelbedrag van 600.000 euro, maar leverde ook nog ruim 117.000 euro extra op. Toch blijft er een kleine financiële uitdaging liggen, legt Niels uit, want dat extraatje had idealiter 150.000 euro opgeleverd.
,,Die laatste 30.000 euro, daar zitten we inderdaad nog wat vanaf, want we nemen die reisgidsen over. Maar je moet je voorstellen dat de verkoop uit januari pas in april wordt uitbetaald. Dus je hebt daar nog een dipje in je cashflow zitten.’’ Het extra bedrag biedt in elk geval voldoende ruimte om deze periode te overbruggen en de overname soepel te laten verlopen.
Het voelt goed dat we nu de volgende stap kunnen zetten
Niels Meijssen Time to Momo
Toch was het geen vanzelfsprekend succes. Vooraf peilde Niels de animo bij eerdere crowdfunders. Maar de gunfactor bleek gelukkig hoog. ,,We vroegen of ze enthousiast waren over de plannen en wilden meedoen. Zonder dat vertrouwen hadden we deze campagne niet gestart.’’ Binnen twee mails had hij al toezeggingen van 600 investeerders, samen goed voor zo’n 400.000 euro. ,,Dat gaf het vertrouwen dat we op de goede weg zaten”, aldus Niels.
Frisse start met Time to Momo
Met de overname van de papieren reisgidsen kan het vizier op winstgevendheid. ,,Vanaf 2025 kunnen we vanuit de omzet onze verplichtingen aflossen”, zegt Niels hierover. De combinatie van papieren gidsen, app en boekingsplatform moet klanten aan Time to Momo binden. ,,We zien kansen in abonnementsmodellen en aanvullende diensten, zoals wandel- of fietstours.’’
Niels omschrijft de crowdfundingcampagne dan als intensief, maar het heeft wel zijn vruchten afgeworpen. ,,Ja, het was hard werken”, blikt hij terug. ,,Webinars, video’s, en gesprekken met investeerders – het was een hele klus. Maar het voelt goed dat we nu de volgende stap kunnen zetten.”
Lees ook: Lessen van Niels Meijssen na fusie Moonback en Time to Momo: ‘Misschien waren we te positief’
Vanaf januari gaat Time to Momo met frisse energie aan de slag. Met twee nieuwe redacteuren aan boord en focus op integratie en groei, staan alle seinen op groen en ziet de ondernemer volop kansen voor een mooi nieuw hoofdstuk. ,,We gaan naar een nieuw kantoor samen met de uitgever. Dat is een mooie markering van een nieuwe start”, besluit Niels.
Bekijk hier de voorwaarden.