Nieuws Financiën

Twents vervoerbedrijf verovert Rotterdamse haven

Vervoersbedrijf Combi Terminal Twente 'verovert' een steeds groter deel van de Rotterdamse haven, schrijft De Twentsche Courant Tubantia. Met hun visie om goederen minder op de weg maar meer per trein en over het water te vervoeren, vernieuwen ze de haven op drie punten.

Van onze redactie 28 september 2016

1. Van trein op boot, een unicum voor RotterdamVrachtwagens zijn duur en worden steeds duurder. Drukte op de wegen leidt tot langere werktijden en de Oost-Europese chauffeurs krijgen een steeds beter uurloon. Door vrachtwagens minder in te zetten, worden kosten bespaard. CTT heeft daarom vier extra spoorlijnen aangelegd in de haven van Rotterdam. Die lopen tot aan het water, een unicum voor de haven. Zo kunnen de containers op de trein direct overgeladen worden op de boten, zonder tussenkomst van vrachtwagens.

2. Opslag gevaarlijke stoffenGevaarlijke stoffen werden voorheen verscheept naar de haven van Antwerpen of naar Moerdijk. Dat is nu niet meer nodig. Door een flinke investering in speciaal blusapparatuur en veiligheidssystemen beschikt de haven nu over 1 hectare waar gevaarlijke en giftige stoffen langdurig opgeslagen kan worden.

3. Overcapaciteit Twentse boten benutDe goederenboten uit de Hengelose haven kunnen vier containers dragen, maar dan kunnen ze niet onder de bruggen richting Rotterdam door. Met twee containers varen ze richting Rotterdam. In dit nadeel zag CTT een voordeel. Bij aankomst in Rotterdam kunnen de schepen, naast hun eigen cargo, twee containers vervoeren van de Waalhaven naar de Maasvlakte. Dat scheelt weer het vervoer met twee trucks.

Foto: ANP