Met de investeringsronde stelt Pieter Pot 33 tot 40 procent van zijn aandelen beschikbaar aan klanten, leveranciers en andere mensen die mede-eigenaar willen worden van de duurzame supermarkt. Met dat geld wil het bedrijf de deels lege schappen weer vullen en Pieter Pot winstgevend maken. Oprichter Jouri Schoemaker kondigde vorige week op De Ondernemer aan dat hij van plan was een extra crowdfunding te starten. Met het extra geld wil hij ,,stap-voor-stap naar een model komen waarbij we eerst break even kunnen draaien en daarna naar een situatie toekunnen waarbij de investeerders een mooi bedrag aan rendement kunnen krijgen.”
Eerder dit jaar begon Pieter Pot een actie om geld op te halen om leveranciers te betalen en de voorraden aan te vullen. De opbrengsten daarvan waren echter niet genoeg. Jouri zegt goede verwachtingen te hebben dat het dit keer wel gaat lukken. ,,Ik kan niet ontkennen dat het spannend is, maar we hebben een sterke community en ook partners willen dat we voortbestaan. Duizenden klanten hebben gezegd interesse te hebben.”
Lees ook: Extra crowdfunding Pieter Pot nodig: verpakkingsvrije supermarkt zoekt 3 miljoen euro
Richtbedrag crowdfunding Pieter Pot is 3 miljoen euro
Als deze klanten daadwerkelijk aandelen kopen, gaat het opgehaalde bedrag volgens hem richting de 1,5 miljoen. Geïnteresseerden kunnen volgens Pieter Pot mede-eigenaar worden als ze ten minste 150 euro in de onlinesuper investeren. Vanaf volgende week staat op de website van Pieter Pot een teller die de voortgang bijhoudt, meldt Schoemaker. De investeringsronde loopt tot half december. Het bedrijf kijkt ondertussen ook naar alternatieve oplossingen voor het geval het weer niet lukt om genoeg geld op te halen. Mogelijk is dat nog een financieringsactie.
Lees ook: Dossier Pieter Pot: de groei én val van de verpakkingsvrije supermarkt
Pieter Pot is naar eigen zeggen op dit moment de enige verpakkingsvrije supermarkt ter wereld die op landelijke schaal opereert en heeft zo’n 20.000 actieve klanten. Klanten krijgen hun boodschappen in glazen flessen en potten die de winkel via een statiegeldsysteem steeds opnieuw gebruikt om zo verpakkingsafval te voorkomen.
Ik kan niet ontkennen dat het spannend is, maar we hebben een sterke community en ook partners willen dat we voortbestaan
Jouri Schoemaker Oprichter Pieter Pot
In februari hadden de oprichters van Pieter Pot het bedrijf vanwege de financiële problemen verkocht aan de Delicatessenfabriek. Ondanks die verkoop is Schoemaker actief gebleven bij het bedrijf, tijdelijk in een markting-functie, ondertussen weer als ceo.
Het afgelopen jaar heeft de in 2019 opgerichte supermarkt meerdere maatregelen genomen om winstgevend te worden. Zo heeft het bedrijf kosten bespaard door onder meer het aantal werknemers terug te brengen naar tien mensen. Ook besteedde Pieter Pot het vullen, bestellen, bezorgen, uitpakken en het wassen van alle potten uit.
Lees ook: Klanten en leverancier helpen Pieter Pot: 500.000 euro én 600 kilo hagelslag