,,Jas aan en naar buiten! We gaan een korte wandeling door de buurt maken. Eerst weer ‘in je lijf’ komen.” Ayushman Talwar, ceo en medeoprichter van Hable One, kijkt verbaasd. Zijn rugzak staat op de grond, zijn jas al bijna uit. Gedwee doet hij zijn parka weer aan en stapt samen met Merijn Everaarts het druilerige weer in.
Later als Talwar weg is, vertelt oprichter en eigenaar van Dopper dat dit onderdeel is van zijn coachingsaanpak. ,,We drinken na de wandeling pure cacao en mediteren nog 5 minuten. Iemand moet eerst de rust vinden, dan pas kan ik aan de slag.”
Gesprek voor meer context bij ‘de mens’
Talwar is vroeg uit Eindhoven vertrokken om rond de klok van 10.00 uur in Haarlem te zijn. In een boetiekhotel om de hoek bij Mama Gaia, hét veganrestaurant van Everaarts waar de coaching plaatsvindt, staan in de vensterbank een aantal felgekleurde Dopperflessen. De twee hebben er geen oog voor. Een schoolklas vult ineens met het nodige kabaal een schoolplein. De twee gaan dichter bij elkaar lopen om elkaar te kunnen verstaan.
Talwar, afkomstig uit de Indiase miljoenenstad Kolkata, vertelt aan Everaarts dat de aanleiding voor Hable One de visuele problemen van zijn opa zijn. De molen aan de overkant van rivier de Spaarne staat stil als de twee weer richting Mama Gaia gaan. Het gesprek geeft Everaarts meer context met betrekking tot wie de mens Talwar is. ,,Ik begin nooit gelijk met het probleem, maar wil hem of haar eerst privé een beetje leren kennen.”
Lees ook: Dopper wordt activistischer en past businessmodel aan in strijd tegen wegwerpwaterflessen
Ayushman Talwar (1993) lanceerde samen met medeoprichter Freek van Welsenis in 2020 de Hable One. Van Welsenis had hij ontmoet tijdens een businessplanwedstrijd in Eindhoven waar de twee aan de TU studeerden. Ayushman en Freek ontwikkelden een brailletoetsenbord dat draadloos verbonden kan worden met een smartphone of tablet.
Met de acht bedieningsknopjes is het voor blinden en slechtzienden mogelijk om op gevoel apps te gebruiken en braille te tikken. De combinaties van knoppen die je indrukt waarmee je bijvoorbeeld letters typt, zijn gebaseerd op de braillecodering. Bescheiden vertelt Ayushman over de 400.000 euro aan investeringen, het bezoek in januari 2022 aan de fameuze Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas en de prijzen die al gewonnen zijn. Hij vergeet te vertellen dat de blinde Amerikaanse topartiest Stevie Wonder een van de vijfduizend gebruikers is van de Hable One.
Merijn Everaarts luistert aandachtig naar Talwar als hij het allemaal uitlegt. Hij gaat daar zo in op, dat hij vergeet een Hable One uit zijn rugzak te vissen zodat Everaarts het apparaatje even kan aanraken. Ondertussen nippen de twee aan een glas bittere cacao van Mmm Cacao, ‘om het hart te openen’. De meditatie hoeft niet, omdat Talwar dat vanochtend vroeg thuis al heeft gedaan.
Van het BOGO-model naar de Fairphone
Een tv-scherm aan de wand toont de twee vragen die Talwar eerder heeft ingediend. Ze worden gedurende de coachingssessie van 4 uur behandeld, met als prettige onderbreking een veganlunch bij Mama Gaia. Hoe ziet die markt eruit voor de Hable One, wil Everaarts weten als hij naar het scherm kijkt? Talwar schetst een markt die in Nederland niet heel erg groot is, maar mondiaal groter. ,,Het is een niche in een niche onze Hable One.”
De twee goochelen wat met getallen en marktaandelen, onderwijl haalt Talwar het BOGO-model - Buy-One-Give-One - van schoenenmerk TOMS aan, en hoe de smartphones van het Nederlandse bedrijf Fairphone worden gemaakt. Zijn die businessmodellen te gebruiken? Talwar kijkt daarbij vragend naar Everaarts. De Amerikaanse schoenenproducent TOMS is inmiddels gestopt met “u koopt een paar schoenen, wij geven een paar aan een persoon in nood”.
Zorg voor focus, dat is mijn leerweg geweest
Merijn Everaarts oprichter Dopper
,,We kunnen het niet alleen. Op dit moment wordt het toetsenbord gemaakt door een bedrijf uit Alkmaar dat de onderdelen betrekt van leveranciers uit de gehele wereld. Freek en ik denken dat een partnership het beste is”, vertelt Talwar in Engels met een Indiase tongval. ,,Onze ambitie is om impact te maken, liefst mondiaal. Het zou toch mooi zijn als we in een Apple store komen te liggen of dat Google het gaat leveren. We hebben met Apple gepraat over die lastmile, dat is toch een uitdaging.”
De door de wol geverfde 51-jarige ondernemer Everaarts voelt de entrepreneurial spirit van Talwar. Hij was vroeger ook die jonge hond die met zijn duurzame waterfles in een klap de wereld wilde veroveren. De realiteit bleek weerbarstiger. Dopper groeide in stapjes, en ging pas vaart maken toen hij niet meer in het bedrijf werkte maar ernaast ging staan. ,,Het aantrekken van een ceo (Virginia Yanquilevich/red.), was een goede keus”, vertelt hij Talwar, die na het afronden van zijn studie inmiddels geheel voor de Hable One gaat. ,,Zorg voor focus, dat is mijn leerweg geweest.”
Verne Harnish moet iedere ondernemer lezen
Op een tafel naast de twee liggen de vijf Olympische ringen. Everaarts wijst ernaar als hij zijn Olympische model uitlegt. ,,Waar wil je over vier jaar staan?”, vraagt hij aan de Hable-oprichter. Voordat deze kan antwoorden gaat Everaarts verder. ,,Met focus en structuur kun je je einddoel helder formuleren. Zet dat doel in een tijdlijn, het geeft je rust. Pel het af naar jaar, maand, week en dag om uiteindelijk dat doel te bereiken. Hoe beter je dat op orde hebt, hoe makkelijker het einddoel is te realiseren. Je werkt daaraan met je team dat net als bij de Olympische spelen for gold gaat. Het is teamsport.”
Hij geeft Talwar het advies om Mastering the Rockefeller Habits van managementgoeroe Verne Harnish te lezen. ,,Zijn uitgangspunten vormden de basis van mijn Olympische model”, Everaarts wacht even en gaat weer verder met een advies. ,,Betrek bij strategische sessies een externe. Het liefst een ondernemer met ervaring die iets kan inbrengen op het vlak van marketing of finance. Zoek dus af en toe die spiegel buiten je bedrijf.”
Nationale Postcode Loterij zou een goede financier zijn
Waar moet het heengaan met het bedrijf Hable One? Talwar oppert om een tweede bedrijf te starten die voor de financiering van het apparaatje zorgdraagt. Everaarts kijkt bedenkelijk, fronst zijn wenkbrauwen. Hij is niet enthousiast over dat idee. ,,Ook al verkoop je nu ook via Amazon in Amerika en Canada die verkopen zullen niet in de duizenden liggen”, schat de Dopperoprichter in. Hij vertelt dat ABN Amro ooit een bestelling plaatste van 20.000 Doppers. ,,Dat zal niet bij de Hable One gebeuren. Kun je nog nadenken over een ander businessmodel? Ik zou het namelijk zonde vinden om Hable One uit dat andere bedrijf te financieren, daar moet alle energie heengaan. Misschien moet je het de Nationale Postcode Loterij, een verzekeringsmaatschappij of een angel investor laten financieren.”
Onze ambitie is om impact te maken. Het zou toch mooi zijn als we in een Apple store komen te liggen
Ayushman Talwar is medeoprichter van Hable One
Everaarts moedigt hem aan door te gaan met het uitvogelen van een nieuw bedrijf – ‘hij is een rasondernemer ‘- en veel op de zeepkist te klauteren om zo het Hable One-verhaal te vertellen. Vrees om te praten heeft Talwar zeker niet. ,,Ik heb het aan Paul Polman, de oud-ceo van Unilever uitgelegd, ben bij Koninklijke Visio (expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, red.) geweest en binnenkort spreek ik in het gebouw van de United Nations in New York opinieleiders, internationale organisaties, NGO’s en andere startups die een sociale impact willen bereiken. Internationale samenwerking is voor ons belangrijk. Ons doel is het wegnemen van barrières voor mensen met een visuele beperking. There is demand for our work.”
‘Geef tips om je bedrijf in de klauwen te houden’
Als Talwar weer in de trein naar Eindhoven zit, vertelt Everaarts over zijn drijfveer. ,,Nadat Yanquilevich aan het roer stond bij Dopper, ontstond voor mij ruimte om wat ik green mentorship noem te gaan doen. Ik heb ervaring met het opzetten van drie impactvolle bedrijven (Dopper, Mama Gaia en Oceans). Om dit te bereiken had ik een eigen klankbord, bestaande uit een doorgewinterde ondernemer uit de techwereld en een coach. Het was voor mij luchtend, dat wil ik via deze een-op-eensessies zijn voor andere ondernemers. Ayushman zei bij vertrek dat hij het fijn vond dat ik zijn klankbord, spiegel, psycholoog was.”
,,Daarnaast kan ik vanuit mijn ervaring tips meegeven over hoe je je bedrijf ‘in de klauwen’ houdt en kan laten groeien. Dopper en Mama Gaia groeien nog steeds. Gisteravond moest ik meebuffelen bij Mama Gaia, want het restaurant zat goed vol.”
Lees ook: 10 jaar Ace & Tate: waarom Mark de Lange voor steegjes kiest met zijn winkelstrategie