In 2011 startten Erik en zijn vrouw Daphne patisserie Rose & Vanilla, gedreven door de zoektocht naar lekkere, allergievriendelijke producten voor hun kinderen. Wat begon met experimenten in de keuken met familie en vrienden als proefpersonen, groeide al snel uit tot een bloeiend bedrijf.
Die groei heeft nu geleid tot de indrukwekkende mijlpaal van 300.000 euro aan opgehaald kapitaal. ,,Dat was fantastisch”, vertelt Erik in gesprek met De Ondernemer over crowdfundingcampagne, die op de kop af een jaar geleden startte. ,,Het ging heel snel. We hebben echt een heel leuke groep crowdfunders om ons heen verzameld, die veel positieve reacties gaven en ons volop steunen.”
Alles was zoveel groter, de afstanden, de machines. Het duurde even voordat we ons ritme vonden, maar uiteindelijk viel alles op zijn plek
Het grootste deel van het opgehaalde bedrag is geïnvesteerd in hun nieuwe bakkerij in Nieuwegein, die een flinke stap vooruit betekende. De verhuizing naar deze locatie was nodig om groei te kunnen faciliteren: ,,We zijn naar vijf keer zo groot gegaan qua volume en oppervlakte.”
Verdere professionalisering Rose & Vanilla
Het eerste halfjaar na de verhuizing was een periode van wennen en aanpassen, vertelt Erik. ,We moesten echt wennen aan de nieuwe bakkerij,” zegt hij. ,,Alles was zoveel groter, de afstanden, de machines. Het duurde even voordat we echt ons ritme vonden, maar uiteindelijk viel alles op zijn plek.” Samen met zijn vrouw Daphne en hun team werkten ze hard om de nieuwe locatie eigen te maken.”
Lees ook: Rose & Vanilla op weg naar 3 ton voor uitbreiding verkoop gluten- en lactosevrije taartjes
Die maanden stonden in het teken van finetuning. Een belangrijk project daarbij was de implementatie van een nieuw softwarepakket, wat volgens Erik essentieel was voor verdere professionalisering. ,,We werkten eerst nog heel handmatig. Nu hebben we de processen veel efficiënter ingericht”, legt Erik uit. Het team werd nauw betrokken bij deze veranderingen: ,,We hebben een kernteam gevormd en samen de prioriteiten bepaald. Hun input is essentieel; zij staan elke dag op de werkvloer en weten hoe het werkt.”
Productie taartjes afstemmen op vraag
Hoewel Rose & Vanilla nu flink is gegroeid, blijft de ambachtelijke basis voorop staan. Erik: ,,We blijven altijd zoeken naar manieren om onze processen te verbeteren, maar zonder onze ambachtelijke werkwijze op te geven.” Hij legt uit dat de producten van Rose & Vanilla arbeidsintensief blijven vanwege de specifieke technieken die ze gebruiken.
,,Elk product heeft zijn eigen unieke processtappen en vraagt om zorgvuldige aanpassingen, vooral nu we werken met grotere ovens en machines.” Zelfs de recepten moesten opnieuw worden afgestemd om dezelfde hoge kwaliteit te waarborgen. ,,Ons team heeft hier een grote rol in gespeeld”, voegt hij toe. ,,Ze hebben meegedacht over nieuwe machines en hulpmiddelen, zoals extra mixers, waardoor alles soepeler loopt. Dat proces van groei en optimalisatie is echt iets waar we allemaal plezier in hebben.”
Na de verhuizing konden we niet zomaar alles verdubbelen. We moesten elk proces stap voor stap verbeteren, van de recepten tot de machines
De afgelopen jaren heeft Rose & Vanilla een stabiele, organische groei doorgemaakt, vertelt Erik. Zowel op het gebied van productie als in de markt ziet hij gestage vooruitgang. ,,Het belangrijkste voor ons is om de productie af te stemmen op wat de markt vraagt”, legt hij uit. ,,Na de verhuizing konden we niet zomaar alles verdubbelen. We moesten elk proces stap voor stap verbeteren, van de recepten tot de machines.”
Groei zonder verlies van kwaliteit assortiment
,,Voor ons gaat het niet alleen om snelle omzet of winst” benadrukt Erik de missie van Rise & Vanilla. ,,We willen echt impact maken met wat we doen. Ons glutenvrije, melkvrije en biologische assortiment is uniek, en dat vraagt tijd en innovatie – niet alleen bij het ontwikkelen van de producten, maar ook in de manier waarop we ze in de markt zetten.” Hoewel het bedrijf stabiel groeit, vindt Erik het lastig in cijfers uit te drukken hoeveel taartjes ze inmiddels produceren: ,,Die getallen houden we liever intern. Voor ons draait het om duurzame groei, waarbij we ook winstgevendheid kunnen realiseren, maar niet ten koste van onze kernwaarden.”
Die aanpak werpt zijn vruchten af. Vergeleken met twee jaar geleden is de productiecapaciteit verdubbeld en de ambitie voor de komende twee jaar is om die groei nóg eens te verdubbelen. ,,Ja, we willen de aankomende twee jaar versnellen, maar zonder de controle te verliezen”, benadrukt hij nogmaals. Het moet kwalitatief hoogwaardig blijven.”
Rose & Vanilla ook in Duitsland
Naast groei in Nederland kijkt Rose & Vanilla naar internationale uitbreiding, met name bij de oosterburen, waar Rose & Vanilla al aardig voet aan de grond heeft gekregen. ,,We leveren nu aan enkele mooie horecalocaties in Duitsland via een partnership”, vertelt Erik niet zonder trots. ,,De Duitse markt biedt echt enorme potentie. Binnenkort krijgen we een potentiële nieuwe partner in onze bakkerij op bezoek om te kijken of wij een interessante partij kunnen zijn.”
Lees ook: De Pitch-deelnemer Rose & Vanilla sluit crowdfunding met maximaal succes af
Die internationale samenwerking kwam voort uit een succesvolle pitch in München, een paar jaar terug. Erik herinnert zich nog goed hoe ze daar hun producten presenteerden: ,,We hebben onze glutenvrije, melkvrije en biologische taartjes laten proeven aan de inkopers, en ze waren meteen enorm onder de indruk en enthousiast over de smaken.”
Streven naar winstgevende groei
Ondanks de focus op productie en groei, blijven de plannen voor meer taartcafés in Nederland voorlopig in de ijskast. ,,We willen uiteindelijk wel vier of vijf leuke eigen plekken hebben”, zegt Erik. ,,Maar de focus ligt nu op het creëren van meer volume en het voldoen aan de vraag vanuit de markt. Want er ís een enorme vraag, zowel vanuit de horeca als de biowinkels.”
Het bedrijf heeft intussen een samenwerking opgezet met Beko Groothandel, een leverancier voor de bakkerijsector in Nederland en België. ,,Dit partnership biedt ons veel potentie voor verdere groei.” Erik kijkt dan ook met vertrouwen naar de toekomst. ,,We hebben nu alle randvoorwaarden gecreëerd om die groei te faciliteren: onze productiecapaciteit is uitgebreid, we hebben onze processen efficiënter ingericht, en we zijn klaar om de groei te faciliteren.”
De focus ligt nu op het voldoen aan de vraag vanuit de markt. Want er ís een enorme vraag, zowel vanuit de horeca als de biowinkels
Toch zijn er uitdagingen, zoals de kosten die gepaard gaan met die uitbreiding van de productiecapaciteit. ,,Tuurlijk, de kosten zijn toegenomen”, beaamt Erik. ,,Maar dat hoort bij de groeifase waarin we zitten. De komende jaren willen we verder groeien en onze omzet verhogen, om daar een winstgevende groei van te maken. Daar zetten we nu de volgende stappen voor, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.” Hij besluit: ,,Het is spannend, maar we zijn er klaar voor.”
Lees ook: Groei voor The Good Roll: bouwt eigen fabriek en wordt grondstoffenleverancier