Horeca

Boos worden of juist omarmen? Zo ga je om met een negatieve culinaire recensie

Een slechte review shutterstock
shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het was rond kerst vorig jaar dat er een redacteur van het Leidsch Dagblad bij het restaurant van Erick Dijkstra in Warmond langskwam voor een recensie in de culinaire rubriek. Zijn Stationskoffiehuis kreeg een 7+, het kan slechter. ,,Maar de toon van het stuk was negatief. De man vond het eten te duur en de bijpassende wijnen noemde hij ‘geen beukers’.

Hij sprak met collega’s uit de horeca. ,,Zij vonden het raar. Ik laat de wijn samenstellen door een echte autoriteit op het gebied van wijn. En dan komt er iemand die overdag voor de krant schrijft maar totaal geen idee van gastronomie heeft en dan je wijn-spijscombinatie afbrandt.”

Steunbetuigingen

Erick kreeg veel reacties. ,,Gasten belden op dat ze het niet begrepen. Ik kreeg veel steunbetuigingen. Ook had er een vrouw een ingezonden brief gestuurd naar de krant, dat ze het zo’n negatief stuk vond. Uiteindelijk heb ik ook een brief gestuurd. Het duurde even, ik stuurde nog een mailtje en toen kreeg ik een berichtje terug van de krant.” Het heeft Erick geen omzet gescheeld. ,,Maar een positief stuk rond de kerst had me juist meer omzet gegeven.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Café-eigenaar Bas is slechte reviews zat: ‘Nog nooit zulke onbeschofte kinderen gezien’

Een slechte recensie hoeft volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels niet per se negatieve gevolgen te hebben. ,,Als een restaurant alleen maar positieve reacties heeft, kunnen mensen denken dat het niet betrouwbaar of zelfs nep is. Juist een minder goede reactie erbij, maakt het aannemelijk voor de consument.” Volgens hem moet je over het algemeen niet reageren op zo’n bericht. ,,Het geeft alleen maar meer aandacht voor de kritieken.”

Als een restaurant alleen maar positieve reacties heeft, kunnen mensen denken dat het niet betrouwbaar of zelfs nep is

Boos worden of via de media spelen, raadt hij ten zeerste af. ,,Wat ook nog een strategie is, is het omarmen van de woorden. Stel je voor dat de mensen van Michelin langskomen in je zaak en een negatief stuk schrijven. Dan zou je kunnen zeggen: heel goed, want het Michelin-publiek is niet onze doelgroep. Daar is wel wat lef voor nodig natuurlijk”, lacht Patrick.

Lees verder onder de advertentie

‘Niet alles op rolletjes’

Cafe Visscher uit Leiden kreeg van de Volkskrant-recensent Hiske Versprille een 7,5, maar met de opmerking dat ‘de keuken en de bediening in de drukte nog wel steken laten vallen’. Op Instagram reageerde het restaurant blij te zijn met de recensie en gaf toe dat die avond niet alles op rolletjes verliep.

‘Beuker’

Een goede reactie zegt Patrick. ,,Als het een keer niet goed gaat op een avond, betekent dat niet dat dit elke avond zo is. Daar speelt Visscher mooi op in, ze blijven positief.”

Lees verder onder de advertentie

En Erick, hoe gaat het nu met hem? ,,Het gaat goed. Ik heb de kwestie kunnen afsluiten en heb er geen last meer van.” Lacht: ,,Maar de term ‘beuker’ houden we er voorlopig nog wel even in.”

Lees ook: Eetpiraten in je restaurant? ‘Bewijslast moeilijk, maar je hebt als ondernemer mogelijkheden’

Lees verder onder de advertentie