Het gaat om The Streetfood Club, Ruby Rose, WT Urban Kitchen, Vegitalian en Carmel Market. Het clubje van zes horecaondernemers – in 2022 door horecavakblad Entree uitgeroepen tot Horecaondernemers van het jaar – is voornamelijk actief in Utrecht, maar heeft ook zaken in Amsterdam (Vegitalian) en Breda (The Streetfood Club).
Nieuwste aanwinst is NOLA op de Mariaplaats in Utrecht, dat in handen was van Beroemde Utrechter Henk Westbroek en waar zijn dochter Chrissie de leiding had. Onder een nieuwe naam opent dit pand na de zomer de deuren. Wichert: ,,Een prachtige locatie, ik ben er vlak naast geboren. Ik ga niet verklappen wat het precies wordt, maar het wordt sowieso een laagdrempelige plek waar veel mensen zich thuis gaan voelen, net als bij de andere zaken.’’
Samen met talentvolle mensen gave dingen creëren, nieuw leven in panden blazen, daar krijg ik zoveel energie van
Vakantiepark met herberg en kampeerterrein
Naast horecazaken hebben ze een cocktailfabriek in Nieuwegein en een vakantiepark met herberg en kampeerterrein op een natuureiland in het Haringvlietkanaal in Tiengemeten, onder meer bedoeld voor bedrijfsfeesten. En binnenkort krijgt ook Rotterdam een Vegitalian (vestiging nummer 3), waar je terecht kunt voor vegetarische, Italiaanse gerechten. Sippien: ,,Soms denk ik: het is goed zo. Onze drive is niet om de grootste horecaclub van Utrecht te worden. Maar als er weer iets moois voorbijkomt, begint het enorm te kriebelen. Samen met talentvolle mensen gave dingen creëren, nieuw leven in panden blazen, daar krijg ik zoveel energie van. En we zitten intussen in de positie dat kansen op ons af komen. Die kansen pakken we dan ook.’’
Voor buitenstaanders een complexe constructie
De zes ondernemers – naast Sippien en Wichert zijn dat Jan en Reinder Braam, Rob Mooiman en Marco Schreutelkamp – maken geen gebruik van externe investeerders: ze financieren hun zaken grotendeels zelf, al dan niet met hulp van de bank. Sippien: ,,Het lukt ons zelden om een pand te kopen, dus het gaat om exploitatie en goodwill.’’
Op de vraag hoe de bedrijfsstructuur er precies uit ziet, begint Sippien te glimlachen. ,,Natuurlijk weet ik zelf precies hoe het zit, maar laatst vroeg iemand van het personeel er naar: ik kon het niet meer in twee zinnen uitleggen. Toen heb ik een organogram gemaakt. Als mensen er nog eens naar vragen, kan ik dat laten zien. Maar ik snap dat het voor buitenstaanders een complexe constructie is. Wichert en ik zijn in elk geval de enige twee die in precies dezelfde verhoudingen in dezelfde bedrijven participeren. Eigenlijk zijn er nog meer eigenaren dan zes, maar het clubje van zes vormt de spil.’’
Omdat we Wichert niet kwijt wilden, hebben we hem mede-eigenaar gemaakt
The Streetfood Club
Neem The Streetfood Club op het Janskerkhof, vroeger bekend als café Broers: twee werknemers die eerder bij de Watertoren werkten, zijn de drijvende krachten achter The Streetfood Club én mede-eigenaren. Wichert: ,,Het zijn twee talentvolle mannen met een enorme gedrevenheid die altijd al de ambitie hebben gehad om zelf te ondernemen. Het is voor veel mensen echter een gigantische stap om horecaondernemer te worden, vooral vanwege de hoge investeringskosten. Ze hebben wat eigen geld ingelegd, daarnaast hebben ze een lening bij ons. Op deze manier help je elkaar: vooral dankzij hun loopt The Streetfood Club liep vanaf dag één als een malle. Vanuit de horecawereld krijg ik de laatste tijd vaker vragen over deze constructie. Blijkbaar is het heel bijzonder, maar het is echt geen hogere wiskunde en ook niet nieuw.’’
Sterker, Wichert is er in 2010 op soortgelijke wijze in gerold, als bedrijfsleider van Harbour in de Utrechtse Veilinghaven. Sippien: ,,Harbour was onze allereerste zaak, toen waren we nog met vijf. Wichert was bij ons in dienst en maakte de zaak tot een succes. En omdat we hem niet kwijt wilden, hebben we hem mede-eigenaar gemaakt.’’
Ontzettend creatief
Wichert weet als geen ander wat de gast wil, vervolgt Sippien. ,,En dat weet hij te vertalen naar iets commercieels. Hij is ontzettend creatief. Ik zal een voorbeeld geven. Voor veel restaurants is de zomerperiode een rustige periode, omdat mensen op vakantie zijn. Je kan je er bij neerleggen, maar dat wilde Wichert niet. Daarom bedacht hij in 2012 een spaarzegelactie met de lokale Albert Heijn: mensen konden in de zomermaanden met korting bij ons eten. Wichert stond zelf regelmatig in de supermarkt om mensen te laten proeven wat we bij Harbour serveerden. Geloof het of niet: in acht weken tijd hadden we 5000 meer gasten dan een jaar eerder in diezelfde periode. Nu zou je het een old skool spaaractie noemen, maar het werd een gigantisch succes. Albert Heijn heeft Wicherts idee later landelijk opgepikt.’’
Sippien en Wichert zijn intussen ruim tien jaar compagnons. Wichert: ,,We hebben een hele goeie klik. Sippien is recht door zee en weet goed wat ze wil. Ze is onvermoeibaar. En creatief, vooral als het gaat om inrichting van het interieur. Ze neemt nooit genoegen met minder.’’
Het is heel fijn werken met deze groep, omdat we open en eerlijk naar elkaar zijn, zonder elkaar te veroordelen
Lijntje tussen een gezond en ongezond bedrijf
Horeca is een intensieve business, zegt Sippien. ,,Het lijntje tussen een gezond en ongezond bedrijf is dun. Daarom is belangrijk om kritisch naar je kosten te kijken. We hebben zo’n 700 mensen op de loonlijst. Loonkosten lopen snel de spuitgaten uit. Wat dat betreft verdienen onze vier zakelijke partners veel credits: ze weten precies hoe we er voor staan en hoe we daarop kunnen sturen. Per dag worden alle omzetten zeer nauwlettend in de gaten gehouden.’’
De club van zes is een bijzondere club, zegt Wichert. ,,We zijn geen vriendenclub, maar delen een passie voor horeca. Het is heel fijn werken met deze groep, omdat we open en eerlijk naar elkaar zijn, zonder elkaar te veroordelen. En is er veel contact. We hebben elkaar honderd keer per dag aan de telefoon, er wordt veel geappt. Met sommige partners zit ik in meer dan zestig WhatsApp-groepen.’’
Lees ook: Draadjesvlees en oma’s gehaktbal: Robert (53) opent eerste restaurant en serveert oer-Hollandse kost
Wat is de succesformule?
Elke dinsdagochtend komen de zes bij elkaar in Carmel Market. Dan drinken ze een kop koffie. Een agenda is er niet, notulen worden niet gemaakt. Sippien: ,,We nemen de afgelopen week door en bespreken nieuwe plannen. Wanneer een keuze wordt gemaakt, bijvoorbeeld over een nieuwe zaak, dan maken we die ook echt samen. Als iets niet werkt, wijzen we nooit met een vinger: het is gedeelde verantwoordelijkheid.’’
Hun succesformule? Overdeliver, zegt Wichert. Het idee hierachter is dat je beloftes maakt waarvan je weet dat je ze zonder problemen kunt nakomen, om klanten vervolgens meer te bieden dan ze verwachten. Wichert: ,,Wij kiezen eerst een duidelijke richting, bijvoorbeeld een streek waar de gerechten vandaan komen. En daar passen we vervolgens de rest op aan: interieur, muziek, eten, drinken en bediening. Alles moet kloppen. En liefst nog een beetje meer. Die benadering verklaart ons succes.’’
Lees ook: Marvin en Jorit runnen ‘snackbar’ in Zweden: ‘We willen allerbeste zijn in Scandinavië’