Actueel

Iédereen wil haar bekroonde pizza’s en fotogenieke koeken – dit is het geheim van Limau Chen

 
Limau Chen. Limau Chen. Foto: Crisp
Limau Chen. Foto: Crisp
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

Haar pizzeria nNea behoort tot de Europese top en bij Salvo Bakehouse gaan wekelijks 3.000 fotogenieke koeken over de toonbank. Limau Chen (39) heeft een neus voor succesvolle zaken. Hoe gaat ze om met hypes en vooral: hoe houd je die enorme aantrekkingskracht? „We zijn niet alleen bezig met the next big hit.”

Lees verder onder de advertentie

Afgelopen week bundelden online supermarkt Crisp en het populaire Amsterdamse Salvo Bakehouse de krachten met een limited edition tiramisu en zelf af te bakken koeken – met smeuïge pistache-, chocolade-, en hazelnootvullingen.

De opvallende samenwerking werd aangejaagd door een ludieke campagnevideo (ruim 4.000 likes op Instagram, veel meer dan de overige posts van Crisp), publiciteit op verschillende grote sites en diverse influencers als Jet van Nieuwkerk. Met resultaat: binnen vier uur was alles schoon op. Degenen die niet tijdig in de virtuele wachtrij plaatsnamen en misgrepen, en niet om de hoek wonen bij de bakkerij, beteuterd achterlatend.

Toen we hiermee begonnen was dit nog niet eens zo’n trend, maar sinds de Dubai-chocoladehype zijn pistache-items echt geëxplodeerd

Limau Chen

De run op de virale producten is geen verrassing voor vaste klanten en volgers van Salvo Bakehouse. Op Instagram zijn het er ruim 34.000 en TikTok biedt talloze filmpjes van liefhebbers die verlekkerd hun aankoop delen. In twee jaar tijd wisten eigenaren Salvatore ‘Salvo’ Lioniello en zijn vrouw Limau Chen bekendheid te vergaren van Amsterdam tot aan Limburg en daarbuiten. Want Salvo staat inmiddels ook hoog op de to do-lijstjes van toeristen. Niet voor niets noemt Parool de bakkerij, die pas twee jaar bestaat, ‘legendarisch’.

Lees verder onder de advertentie

Salvo verkoopt wekelijks drieduizend koeken

De ‘maritozzi’, Romeinse slagroombroodjes, zijn zo’n beetje door heel Nederland bekend sinds Salvo ze introduceerde en verschillende (food)magazines en bloggers voor verdere publiciteit zorgden. Alles wat aansluit bij de niet aflatende pistachetrend - gevulde cornetti, bomba’s, bomboloni of koeken - staat vrijwel direct garant voor succes. Limau in gesprek met De Ondernemer: „Wekelijks verkopen we alleen al van de koeken er zo’n drieduizend. Samen met de viennoiserie, zoals cornetti, Italiaanse croissants, zijn het onze bestsellers.”

Lees ook: Impact uit kleurrijke flesjes: Mayoneur verovert markt en socials met verantwoorde sauzen

Tijdens de coronapandemie startte Salvo - die jarenlang in Londen als mixoloog werkte in vijfsterrenhotels - met bakken in de grote keuken van het leegstaande hotel dat Limau in Rotterdam runde. „Omdat niemand mocht reizen maakte hij er pastiera, een traditionele Italiaanse paastaart. Al snel ging dat als een lopend vuurtje onder bevriende Italianen en verder. Iedereen wilde het bestellen.” Op de wekelijkse Hermitage Markt verkocht hij vervolgens meer Italiaanse taarten en gebakjes, waarmee hij snel een vaste groep liefhebbers aantrok. „Ook de contactpersoon van Crisp is fan van het eerste uur en kennen we al sinds die tijd.”

Lees verder onder de advertentie

Viraal met pistachecroissants

Met de vaste vestiging van Salvo Bakehouse was het eveneens snel raak. „Na een maand of zes gingen we viraal op TikTok en Instagram. Vooral met de pistachecroissants en cookies. Toen we hiermee begonnen was dit nog niet eens zo’n trend, maar sinds de Dubai-chocoladehype zijn pistache-items echt geëxplodeerd.”

Sinds januari heeft Salvo een tweede vestiging, Salvo Basement, waar een meer hartig aanbod en Salvo-merchandise wordt verkocht.

Salvo verkoopt wekelijks drieduizend koeken. Foto: Crisp | Salvo verkoopt wekelijks drieduizend koeken
Foto: Crisp | Salvo verkoopt wekelijks drieduizend koeken
Lees verder onder de advertentie

En dan is er nog nNea, het al even populaire pizzarestaurant dat Limau sinds zes jaar in Amsterdam heeft. Wie daar wil reserveren kan medio juni pas terecht. Dat is niet voor niets: de gerenommeerde 50 Top Pizza-gids beoordeelt nNea als beste pizzeria van Nederland en het staat al meerdere jaren in de Europese top 10. Het restaurant, de vorig jaar geopende afhaallocatie en de samenwerking met Uber Eats, zijn samen goed voor zo’n vijfhonderd pizza’s per dag. „nNea is heel stabiel en winstgevend. We hebben het geluk dat beide bedrijven vanaf het eerste jaar direct winstgevend zijn”, aldus Limau.

TikTok zegen en uitdaging voor nNea en Salvo

Voor beide concepten is het vaak dringen geblazen. De veelbesproken TikTok-rijen ziet ze als een zegen. „Het brengt aandacht en het is mooi te zien dat mensen voor jouw producten in de rij staan. Maar: je moet er wel goed mee kunnen omgaan zodat het niet te absurd wordt en gaat hinderen. Wij zijn een buurtbakkerij, we vinden het belangrijk om rijen zo snel mogelijk weg te werken, anders komen buurtbewoners niet meer.”

Een aardige uitdaging, erkent Limau. „De eerste periode waren we vaak snel uitverkocht. Om de vraag te kunnen bijbenen draaiden Salvo en ik het eerste jaar zonder overdrijven 100 uur per week. We hadden weinig budget en personeel.”

Lees verder onder de advertentie

Om de vraag te kunnen bijbenen draaiden Salvo en ik het eerste jaar zonder overdrijven 100 uur per week

Limau Chen

Zodra het kon investeerden ze in meer medewerkers – tegenwoordig zijn dat er bij Salvo 22 en bij nNea 17 – en een aparte productieruimte waardoor ze konden opschalen en voldoen aan de grote vraag. „We hebben nooit de hype opgezocht voor onze zaken. Voor zowel nNea als Salvo hebben we geen pr-bureaus, bloggers en influencers ingeschakeld. Eigenlijk ging dat in beide gevallen heel organisch. Bij nNea praatten mensen over de lekkere pizza’s, het goede deeg, het leuke concept en zo begon het te rollen. Bij Salvo ging het net zo.”

Nieuw restaurant in Silk Amsterdam

De aantrekkelijke, Instagrammable uitstraling van de pizza’s en de patisserie hebben ook een groot aandeel in het succes. „Toegegeven: ze zijn heel fotogeniek en geven echt een verwengevoel. Toch zijn de kwalitatieve, smaakvolle en met passie gemaakte producten uiteindelijk doorslaggevend.” Volgens Limau is dit de basis om klanten te trekken en de belangrijkste reden waarom klanten blijven terugkomen. „Ik heb ook liever niet dat Salvo als een hype wordt gezien, maar gewoon als een goed adres voor lekkere dingen. We zijn zeker niet alleen maar bezig met the next big hit, we bouwen juist aan consistente kwaliteit met dingen die altijd dicht bij ons liggen.”

Met die insteek opent de ondernemer in juni het nieuwe restaurant Silk in Amsterdam, dat moderne Aziatische gerechten geïnspireerd op de zijderoute zal serveren.

Lees verder onder de advertentie
De horecabedrijven van Limau Chen zijn ware hitmachines. Foto: Crisp | De horecabedrijven van Limau Chen zijn ware hitmachines
Foto: Crisp | De horecabedrijven van Limau Chen zijn ware hitmachines

Limau zal precies te werk gaan zoals ze dat bij haar andere zaken deed. Met een duidelijk concept voor ogen, zoals ze dat in Londen veel zag toen ze daar werkte, en een out of the box-insteek - in dit geval diverse keukens , van Italiaans tot Chinees - combineren. „Ik houd van creativiteit en het net even anders doen dan anderen. Daar is niet altijd een groot budget voor nodig. De marketing voor Salvo doe ik zelf met hulp van twee studenten. En we doen alles met onze iPhones.”

Limau Chen is liever leidend dan trendvolgend

Aan pizzeria’s, (hype)bakkerijen en Aziatische restaurants geen gebrek, toch lukt het de ondernemer op te vallen. „We bevinden ons in competitieve markten, de stad wemelt tegenwoordig van de bakkerijen met bijzondere croissants. Het is aardig crowded, maar ik denk dat niet iedereen overleeft.” Om het verschil te maken biedt Salvo maandelijks nieuwe producten en kiest het bewust voor een breed assortiment van dertig verschillende items. „Dit kan alleen als je een groot en kundig team hebt. Alleen al voor de koeken heb ik drie mensen in dienst. Sommige deegsoorten zijn zo arbeidsintensief dat het maken ervan drie dagen in beslag neemt.”

Lees verder onder de advertentie

We hebben expres niet ingespeeld op de Dubai chocoladerage. Liever zijn wij leidend in plaats van trendvolgend

Limau Chen

Blijven innoveren heeft ook prioriteit binnen deze horecazaken. „Binnenkort lanceren we weer iets nieuws bij Salvo. We blijven denken: wat heeft de markt en wat hebben onze klanten nodig?”

Doorlopend wordt er marktonderzoek gedaan om bij te blijven. Trends worden in de gaten gehouden, internationale magazines bekeken en beurzen bezocht. Dit wil niet zeggen dat Limau meelift op elke hype en trend: „We kiezen niet per definitie voor hypes, je bent dan vaak maar even onderdeel daarvan en een van de velen. Zo hebben we expres niet ingespeeld op de Dubai chocoladerage. Liever zijn wij leidend in plaats van trendvolgend. Mijn team en ik zijn creatief genoeg om eigen dingen te bedenken en deze tot een succes te maken.”

Lees ook: Wekker zetten en lang in de rij voor TikTok-hype: ‘Verkochten 3,5 broodjes kaassoufflé per minuut’

Lees verder onder de advertentie